VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med grundvatten  (läst 11461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Problem med grundvatten
« skrivet: mars 23, 2009, 08:48:50:50 »
Ja, då var grävningen klar och dräneringen i marken, MEN det visade sig att här finns väldigt mycket grundvatten. Det är väl som mest vatten nu och lär sjunka något till sommaren så klart, men nu är det så mycket att det stiger över dräneringsslangen, det går att pumpa bort men efter ett par timmar är det lika mycket igen.

Funderar att "kapa" poolen 10 cm på höjden och lägga på 10cm extra 0-50 i botten, vilket då innebär att jag är 20-25cm över vattenivån som det ser ut idag. På detta kommer sen 10cm isolering och 15 cm platta, vilket då innebär att det är 45-50 cm ner till vattnet från plattan. Är detta ok, finns det någon risk?

Har aldrig varit med om det, men kan jag lägga en dräneringsslang till en bit ovanpå den andra eftersom den "första" vattentäcks och är fylld med vatten om jag inte konstant pumpar, för jag kan väl inte ha en pump som konstant är igång, känns dyrt... Känns som en billig backup att bara lägga en slang till och koppla till samma brunn, någon som förstår vad jag menar...? :)

Hoppas på många kloka svar angående detta, tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Problem med grundvatten
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2009, 10:06:51:51 »
Hej,

Jag förstår inte riktigt.
Din dräneringsrör går väl till en brunn?
I denna brunn sätter du en dräneringspump med inbyggd flåtör.
Se mina bilder på min andra pool.

Om du inte har en brunn så kan man gräva en stenkista.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pool09

SV: Problem med grundvatten
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2009, 10:11:53:53 »
Ja, dräneringsrören går till en brunn, men står inte pumpen konstan igång så dränks rören, jag pumpar, sen går det ett par timmar sen dränks rören igen, alltså, kontentan blir att jag måsta pumpa hela tiden, är detta normalt?

Tror du det är ok att ha plattan 40-45cm ovanför nuvarande grundvattennivå?

Utloggad Janne

SV: Problem med grundvatten
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2009, 11:00:09:09 »
Om det är normalt det vet jag inte.

När grävde ni hålet?

Jag har haft samma problem i vår första pool, men det fixa sej själv.
Vi la på stenmjöl och vattnet försvann efter två dagar.
Vi hade inte någon betongplatta.

Om du höjer plattan så kan du få sättningar om du inte har en fast botten under.

Det är svårt och ge råd vad du skall göra.
Men dom som brukar gräva har oftast bra tips.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pool09

SV: Problem med grundvatten
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2009, 14:00:26:26 »
Grävde för ca en vecka sedan. Har 35 cm 0-50 idag i botten med duk under, tänkte padda detta sen lägga på 10 cm till.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Problem med grundvatten
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2009, 16:55:16:16 »
Givetvis kan bara dina dräneringsrör ta in så mycket vatten som det kan komma in hålen i rören.
Grundvattnet är ju på den nivån det är, och om man har "oturen" att ha det för grunt och ditt dräneringsrör inte hinner med att svälja undan så hade jag lagt dubbla för att vara på den säkra sidan.
Att komma undan utan att behöva pumpa bort det, tror jag inte du klarar av (tyvärr)  <dontkn> .
Att höja plattan som du beskriver är inte att rekommendera nu, eftersom att precis som tidigare talare sa att det behöver paddas ORDENTLIGT om du lägger i lösa massor igen.
Hur djupt ligger din dagvattenledning till huset?
Har du tur kanske du kan koppla in dig på denna, om den nu ligger tillräckligt djupt dvs.
Tänk bara på att du ändå måste ha en separat brunn till dräneringen med ett sandfång i, det är inte roligt att fylla sin dagvattenledning med sand och annat som följer med grundvattnet.
Sedan finns det ju bättre och sämre alternativ av stommar till poolen om man har just ditt problem, men det vet du säkert själv.
Lycka till

Utloggad Ferro94

SV: Problem med grundvatten
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2009, 10:39:04:04 »
Hej pool09,

Så här gjorde jag:

Håller som bäst på att anlägga pool från Folkpool. Vi grävde gropen i höstas och har gjort klart allt så när som på att hänga i duken, fylla med vatten och dra igång. Bor på gammal sjöbotten med ett lerlager som är minst 15 meter djupt, och har ett konstant tillflöde av grund/regnvatten. Det rinner i princip 24 timmar om dygnet, även om det var lite mindre i vintras när det var som kallast.

Vi la markduk i botten, fyllde med krossmaterial (c:a 50 cm) som paddades hårt under själva poolen. I gropens utkant la vi först lite singel, sedan dräneringsrör (inrullade i fiberduk för att inte få in sand/smuts i vattnet) och sedan mer singel ovanpå (ända upp till strax under stommens kant. Dräneringsrören går till en brunn (30 cm lodrätt rör med singel i botten). Rören mynnar ut c:a 40 cm upp från brunnens botten. I botten på brunnen har jag sänkt ner en pump med flottör som slår till så fort vattenmängden i brunnen stiger. Pumpen är sedan kopplad med slang/rör till mitt vanliga dagvatten. Pumpen slår till ungefär var 2-5 minut (beroende på hur blött det är för stunden) och går i c:a 20-30 sek - VIPS, så är vi av med vattnet. Funkar verkligen klockrent.

Kostnaden för att driva pumpen borde vara ganska försumbar (finns ju avsevärt större kostnadsposter som poolägare...)

Grannen byggde sin pool för ett par år sedan och har en liknande konstruktion och killarna som har hjälpt mig med bygget (från Folkpool) såg detta som en "standardlösning" när man har mycket vatten i marken.

Lycka till!

/Ferro94 (snart badpremiär...)

Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad pool09

SV: Problem med grundvatten
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2009, 12:28:54:54 »
Tack Ferro för ditt svar.

Jag får väl finna mig i att pumpen går ofta. Får väl glädja mig åt att när trädgården blir färdig kommer man ha gratis vatten att vattna gräs och växter med...  ;D

Kommer också att förbinda pumpen/brunnen med mitt dagvatten.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Problem med grundvatten
« Svar #8 skrivet: mars 27, 2009, 18:08:01:01 »
Låter som en bra lösning Ferro  O0
Lycka till pool09
Ha en skön sommar i er pool

Utloggad pool09

SV: Problem med grundvatten
« Svar #9 skrivet: mars 27, 2009, 19:35:44:44 »
Tack Stefan, ja nu längtar man tills allt blir färdigt, kan liksom inte fatta att man kanske nu i sommar ska ligga och slappa vid poolen, just nu ser det ut som ett katastrofområde och ibland undrar man vad man gett sig in i... :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan