CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Denform Full Load slår ut vår el  (läst 9565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bubblemania

Denform Full Load slår ut vår el
« skrivet: augusti 28, 2012, 10:04:14:14 »
Nu är jag jättearg. Vi köpte ett spabad från Denform på Bauhaus och fick det levererat i december 2011. Vi hade stora problem med att få igång det då bruksanvisningen var felaktig. Nu har vi ett än större problem. Spa badets cykler för rening drar ju på 2 ggr i dygnet, då slås hela husets el av och vi måste slå på elen manuellt. Detta sker kl 5 på morgonen :-) och 5 på eftermiddagen. Så har vi nu haft det en och en halv vecka. Jag har alltså ringt till Danmark och Denform för att dom ska skicka en tekniker. Han har fortfarande inte kommit.
Jag blir galen. I Danmark säjer dom att dom bara har en tekniker, vilket jag tycker är helt sjukt. Jag vet inte vad vi ska göra längre, jag har sagt att snart tar vi en tekniker i Stockholm och skickar er räkning. ( vilket man inte riktigt vill göra då det säker blir dyrt samt att vi faktiskt har garanti kvar. Så himla dåligt av Denform, har ni något förslag på vad jag ska göra? Nån som vart med om samma sak?

Poolgiganten

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2012, 12:27:16:16 »
Det låter mer som du har överbelastning i ditt elnät. Vad har du avsäkrat med. Själv har vi en trepolig 16A till vårt 3-fas spa och 20A som huvud säkringar i elskåpet in till huset. Låter mer som detta är ditt problem.

edit: kollade manual till denform och det skall vara 3x16A till ditt spa
« Senast ändrad: augusti 28, 2012, 12:32:26:26 av Conny76 »
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Utloggad bubblemania

SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2012, 13:09:15:15 »

Tack för ditt svar!
Jo vi har 3 fas 16A samt 25 som huvudsäkring.
kan man få plötsliga fel i elnätet, jag menar eftersom badet har fungerat bra i 6 månader och nu plötsligt börjat slå ut elen? Jag tror det är något med spabadet som är tokigt. Men
Även precis idag har jag talat med Danmark, men dom har ännu inte hört av sig om någon tekniker kan komma.

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2012, 13:20:04:04 »
Tycker fortfarande att det låter som att det är något annat som ligger och drar mycket ström och när poolen drar igång cirkulationen så överbelastas nätet. Jag tycker du skall ta dit en elektriker och bekosta detta själv, om det skulle visa sig att det inte är poolen när du fått dit en tekniker från Denform så kommer du sannolikt att få bekosta deras utlägg ändå. Elektrikern kommer kunna mäta upp strömförbrukningen på resp faser.
Det hade jag gjort, tror inte kostnaden blir så dyr.
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Utloggad bubblemania

SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2012, 13:37:10:10 »
Jodå, vi har haft elektriker här som mätt alla strömfaser så vi fick lägga om lite. Men det kanske är värt att ta hit en till...en gång till...

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2012, 13:42:21:21 »
Tråkigt att det inte fungerar.
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2012, 13:57:38:38 »
Har liknande set-up som du gällande elen med separat avsäkring etc till spabadet. Vi fick också problem ett tag då huvudsäkringarna löste ut (gammaldags porslinsproppar i huvudelskåpet). Nu har vi en del annat i fastigheten som drar rätt mycket el, så vi uppgraderade från 20 till 25A och sedan dess så har vi inga problem med detta längre. Alla säkringar fungerar som så att de tål lite högre belastning än den nominella, men de "slits". Så när någonting drar igång så behöver inte belastningen vara högre än den nominella för att säkringen i alla fall skall lösa ut om du har legat och belastat den högt under en längre tid. Min rekommendation är enligt ovan att du tar dit en elektriker som både mäter och gör en bedömning över den maxbelastning du kan komma att få om du kör många el-apparater samtidigt.

Ziggy

Utloggad Matt_S

SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2012, 16:19:46:46 »
Om du har 25A som huvudsäkring låter det inte som överbelastning, med tanke på årstiden så har huset i övrigt förmodligen ganska låg belastning på elnätet.

Om det är en av huvudsäkringarna kan det också vara så att badet är felaktigt kopplat så att faserna belastas ojämnt. Värmaren brukar alltid gå på en egen fas. Däremot bör pump 1 och 2 separeras. Om dom gör det så ska maxbelastningen på en enskild fas inte överstiga 12,5A

Värmare   3 kW = 12,5A
Massage Pump 1   ~2,4 kW = 10A
Massage Pump 2   ~2,4 kW = 10A


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2012, 17:32:09:09 »
Det är ju lagom luddigt också. "Slår ut elen" skriver du.

Har du proppsäkringar eller normsäkringar?
Är det huvudsäkringarna som går?
Är det säkringarna för badet?
Är det jordfelsbrytaren för huset?
Är det jordfelbrytaren för badet?
Är det något annat som slås ut?

Lite lättare att hjälpa till om ni skriver vad som händer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad bubblemania

SV: Denform Full Load slår ut vår el
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2012, 11:41:04:04 »
Oj då ska vi se,
Vi har inte såna där gamla proppar som man skruvar, utan en knapp man fäller upp när den åkt ner. (Min man är bättre på detta än vad jag är, men nu svarar jag så bra jag kan:-)
Det är alltid samma knapp som åker ner (när elektriciteten slås av för hela huset , dvs allt slås av.
Nu ska i alla fall en tekniker komma på måndag och han ska byta ut pumpen säger han. Han föreslog också att vi skulle stänga av spabadet ( så vi slipper gå upp klockan 5 på morgonen när elen slås av)  han tyckte vi skulle lägga i en extra klortablett.
Vet inte om det är såå bra att låta spabadet vara helt avstängt i 5 dagar, vad tycker ni?
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag