Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aquacheck!!  (läst 9073 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jbr

SV: Aquacheck!!
« Svar #10 skrivet: februari 07, 2017, 18:03:37:37 »
Hej,

Jag funderar på att köpa spa eXact pool ez av den anledning att jag vill mäta cya nivån.

Har oxå läst att vatentemperaturen påverkar mätningarna.

Min fråga är alltså om denna mätare som är för "pool" kommer att mäta fel då jag ska ha den till mitt spa.

MVH

Roger

Pool eXact EZ och Spa eXact EZ tror jag är nya och verkar inte kräva installerad app i mobil/surfplatta utan har all mjukvara i mätenheten.
Då är det nog så att man får bestämma sig för om man vill ha en mätare för spa eller för pool. Hur stora de ev. felen blir med Pool EZ för spa och vice versa har jag ingen uppfattning om.

Vill man kunna mäta både pool och spa så noggrant som möjligt är det bättre att köpa en eXact iDip då mjukvaran istället finns i en app i en mobil/surfplatta och man därför kan ha tester för såväl pool som spa.

Pool eXact EZ och Spa eXact EZ är antagligen lite smidigare att använda men eXact iDip är ju betydligt mer flexibel samt medger betydligt fler olika typer av tester.
Decisions decisions...  ;)

Poolgiganten

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #11 skrivet: februari 21, 2017, 22:25:11:11 »
Någon frågade i tråden om stickorna till iDipen, de förvaras i täta burkar men har ett bäst före datum, själv beställde jag fyra olika stickor (100 av varje): pH, Bundet klor, fritt klor och alkalinitet. Känns trist att behöva slänga burkarna med över hälften av stickorna kvar, men jag vågar inte riskera att stickorna visar fel, som ngn sa, det blir billigare i längden med perfekt vattenkvalité.

Själv är jag jättenöjd med iDipen, visar klockrena värden, åtminstone verkar det så då vattnet alltid är fint och värdena följer ett logiskt mönster utifrån hur många som badar, hur ofta etc.

Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Telekiter

SV: Aquacheck!!
« Svar #12 skrivet: februari 21, 2017, 22:36:39:39 »
Någon frågade i tråden om stickorna till iDipen, de förvaras i täta burkar men har ett bäst före datum, själv beställde jag fyra olika stickor (100 av varje): pH, Bundet klor, fritt klor och alkalinitet. Känns trist att behöva slänga burkarna med över hälften av stickorna kvar, men jag vågar inte riskera att stickorna visar fel, som ngn sa, det blir billigare i längden med perfekt vattenkvalité.

Själv är jag jättenöjd med iDipen, visar klockrena värden, åtminstone verkar det så då vattnet alltid är fint och värdena följer ett logiskt mönster utifrån hur många som badar, hur ofta etc.

Med vänlig hälsning,
Mikael

mmm...svårt det där. Jag förstår din tanke med att köpa nya testremsor. Att tänka på kostnadsmässigt är att det kostar ca 70-90 kr att byta vatten, dvs ca hälften av vad EN burk testremsor kostar. Jag tror nästan jag skulle köra på med testremsorna och om du upplever att vattnet blir sämre trots att remsorna visar bra värden, så är de ju bara byta vatten och köpa nya remsor. Men det är ju bara min åsikt.

/Urban.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #13 skrivet: mars 11, 2017, 17:14:07:07 »
Det kanske bara kostar 100 kr för att byta vattnet men jag ryggar då mer för kringarbetet kring ett vattenbyte och framförallt den vecka det tar att värma upp poolen igen (poolvärmepumpen skulle nog få gå dygnet runt en vecka) och den "onödiga" elräkningen kring det. För att inte tala om frustrationen hos kidsen om poolen inte är badbar under tiden.
Men som du säger Urban, man tänker olika.

Ha det gott,
Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Aquacheck!!
« Svar #14 skrivet: mars 11, 2017, 23:49:03:03 »
Är det den här ni har köpt? kostar en del men den verkar enkel att läsa av.
http://itseurope.co.uk/shop/837/

Såg att den fanns på Spaprylar.se och billigare.
« Senast ändrad: mars 12, 2017, 00:00:52:52 av Thomas.M »

Utloggad Wildkris

SV: Aquacheck!!
« Svar #15 skrivet: mars 12, 2017, 09:53:29:29 »
Funderade också på en iDip först. Testat Aquachek och den sög tyckte jag, både handhavandet och mätningarna.
IDip verkar jättebra men jag valde till slut LaMotte ColorQ pro 7 med droppar. Droppar för att det kändes enklare, ett moment mindre med att hålla på att krossa tabletter (CYA är dock på tablett). Men framförallt lätt att bara ta testflaskan fylla den i poolen och sedan gå in och mäta alla olika saker men vill i lugn och ro! Speciellt skönt nu på vintern!
Antar att man säkert ev kan hälla i vatten från poolen i en iDip men det är väl tänkt att ta upp vatten med den för varje mätning.
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad jbr

SV: Aquacheck!!
« Svar #16 skrivet: mars 12, 2017, 11:41:24:24 »
Är det den här ni har köpt? kostar en del men den verkar enkel att läsa av.
http://itseurope.co.uk/shop/837/

Såg att den fanns på Spaprylar.se och billigare.

Titta på länkarna i mina inlägg i den här tråden...

Utloggad jbr

SV: Aquacheck!!
« Svar #17 skrivet: mars 12, 2017, 11:45:18:18 »
...
Antar att man säkert ev kan hälla i vatten från poolen i en iDip men det är väl tänkt att ta upp vatten med den för varje mätning.

Jag gör likadant med iDip, tar med mig en skvätt in till köket och mäter där. Man fyller kammaren med nytt vatten för varje test men den rymmer bara några cl...

Utloggad Telekiter

SV: Aquacheck!!
« Svar #18 skrivet: mars 16, 2017, 12:58:53:53 »
Det kanske bara kostar 100 kr för att byta vattnet men jag ryggar då mer för kringarbetet kring ett vattenbyte och framförallt den vecka det tar att värma upp poolen igen (poolvärmepumpen skulle nog få gå dygnet runt en vecka) och den "onödiga" elräkningen kring det. För att inte tala om frustrationen hos kidsen om poolen inte är badbar under tiden.
Men som du säger Urban, man tänker olika.

Ha det gott,
Med vänlig hälsning,
Mikael

Aaaa... jag missuppfattade att det var en pool du hade. Då är vattenbytet betydligt dyrare skulle jag tro, om du använder kommunalt vatten. Jag syftade på vattenbyte i spabadet. För mig tar det 1 tim och 15 min från det att jag börjar vattenbyte tills locket ligger på med nytt vatten. Sen tar det ytterligare 7 tim 20 min innan det är badvarmt, dvs 39 grader.

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Aquacheck!!
« Svar #19 skrivet: mars 16, 2017, 13:57:22:22 »
En fråga angående testremsorna till iDip. Hur lång hållbarhet är det på dessa, enligt förpackningen?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag