CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande jetpump  (läst 9295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nonno

Läckande jetpump
« skrivet: augusti 10, 2016, 20:32:11:11 »
Hej,

Upptäckte idag att det hade "försvunnet" oskäligt mycket vatten i mitt Sundance Cameo spa. Vattenlinjen hade sjunkit ca. 10 cm på tre veckor medansvar vi varit iväg.  När jag kickar innanför serviceluckan kan jag se att det droppar från den ena jetpumpen. Jag har några frågor. 1. Går det att reparera en droppande pump? 2. Om det går, är det kostsamma reparationer. 3. Var tar vattnet vägen? Visst är det blött innanför luckan men det borde rimligtvis vara mycket mer. Det verkar som att det finns någon typ av dränering som gör att vattnet rinner ut?  Grymt tacksam för svar
« Senast ändrad: augusti 10, 2016, 20:38:38:38 av nonno »

Poolgiganten

Utloggad johanmarsta

SV: Läckande jetpump
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2016, 22:16:38:38 »
Läcker det fr själva pumphuset eller fr vatten kopplingen in/ut fr pumpen ?

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2016, 10:16:58:58 »
Hej och tack för svaret. Jag är lite osäker om du menar själva slangkopplingen eller om det finns något annat som han benämnas som koppling. Jag skickar med en bild som väl visar, med röd markering, i vilket område läckan är. Jag får för mig att pumpen består av två delar, en med själva motorn och så en för kopplingar? Vad jag kan se så är det inte från någon slangkoppling.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande jetpump
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2016, 10:25:40:40 »
Det droppar där ja...
Men kolla varifrån vattnet kommer, antingen från motoraxeln (läckande axeltätning) eller från kopplingen till höger i bild.
Är det från kopplingen till höger i bild så borde det gå täta lite bättre, kostar typ inget alls.
Är det axeltätningen måste den renoveras.
Det kan ju även vara en spricka i pumphuset, men det är ovanligt.

En liten spegel och en bra lampa så borde du se varifrån vattnet kommer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2016, 20:10:05:05 »
Tack, är mycket tacksam för svar från er engagerade och kunniga människor. Jag skall kolla men behöver fylla på vatten först. Tömde i panik eftersom jag skulle iväg några dagar. Det sitter givetvis en koppling på baksidan av pumpen som inte syns på bild Och den borde väl vara lika misstänkt så jag får kolla båda. Sen undrar jag också vart vattnet som läckt ut tagit vägen då spat verkar hyggligt torrt. Finns det dränering eller väger spat helt enkelt mer nu i.o.m att isoleringen sugit upp? Slutligen, "pumphuset"är det till höger i bild som in och ut kopplingarna sitter?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande jetpump
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2016, 08:00:18:18 »
Vet inte hur ert spa ser ut, men på vårt spa är det öppningar nedåt så att luftpumpen när man kör den skall kunna få luft nog.
I samma öppningar borde vattnet kunna rinna ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #6 skrivet: september 19, 2016, 22:29:38:38 »
Hej igen. Någon som vet var man kan köpa en bra cirkulationspump till Sundance Cameo 2013 till bra pris? Fått offert från reparatör på byte och den uppmuntrar till att byta själv. Enligt reparatör troligen läckande axeltätning. Inte lönt att reparera sägs det då det med stor sannolikhet kommer tillbaks.
Kan väl inte vara allt för märkvärdigt att byta själv?

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Läckande jetpump
« Svar #7 skrivet: september 20, 2016, 07:39:21:21 »
VillaSpa Sweden (annonserar här på forumet), busenkelt att byta.
//Nisse

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #8 skrivet: september 20, 2016, 08:16:14:14 »
Tack, vilken bra sida. Skall kolla mer noga i veckan men helt klart lutar det åt ett "gör det själv" jobb. Återkommer ev. Om jag behöver mer stöd O0
I övrigt kan jag tycka att 2,5 års livslängd på en cirk pump i premium spa är kass. Borde subventioneras.
Hare

Utloggad TheSwede

SV: Läckande jetpump
« Svar #9 skrivet: september 20, 2016, 11:08:45:45 »
Kan du inte få det på garantin. Tycker att när man säljer ett premium bad för dom pengarna så ska man ha minst 3 år.
Jävligt tråkigt. Att byta pumpen är nog inga problem kolla bara om en elektriker kan hjälpa dig om du inte har den kunskapen. Lycka till

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande jetpump
« Svar #10 skrivet: september 21, 2016, 08:59:36:36 »
Kolla om hemförsäkringen täcker, vissa bolag gör det i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Läckande jetpump
« Svar #11 skrivet: september 21, 2016, 13:13:04:04 »
.....tycker att när man säljer ett premium bad för dom pengarna så ska man ha minst 3 år.
.....

Tycker likadant, ett premiumbad SKA ha längre livslängd på grejerna än så. Du kan ju ha råkat ut för ett måndags ex men då brukar problemen komma rätt omgående och inte efter 2-3 år. Är det inte längre livslängd än så där så kan man ju lika gärna köpa ett kinabad. Dåligt av Sundance  :(

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande jetpump
« Svar #12 skrivet: september 21, 2016, 13:44:11:11 »
Man har ju alltid 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel, om du kan bevisa att det är ett "typfel" på deras bad så skulle det kunna vara en framkomlig väg, men felet skall egentligen vara ett ursprungligt fel för att man skall kunna hävda sin reklamationsrätt.

Ursprungligt kan ju tolkas lite olika, om tätningen är dålig i alla pumpar så alla bad får samma problem så kanske man kan hävda att kvaliten redan från början var för dålig, typ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Läckande jetpump
« Svar #13 skrivet: september 22, 2016, 21:01:32:32 »
Tror det är poolkungen som är snål inte Sundance.
Och dom tar fett bra betalt för delarna...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad TheSwede

SV: Läckande jetpump
« Svar #14 skrivet: september 23, 2016, 07:29:54:54 »
Men poolkungen kan ju reklamera den mot sundance eller. Här har vi en som köpt ett premium bad som har sämre garantier än ett lågpris bad.Så nu får du förklara varför det är sämre garantier på detta bad som är ett premiumbad. Med dom priserna dom tar för ett premium bad så ska man ha 6 års garanti eller är det ett luftslott dom säljer.

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #15 skrivet: oktober 14, 2016, 12:35:20:20 »
hej, sorry för att jag inte svarat förrän men jag har helt enkelt inte varit inne på ett tag, närmare bestämt så har jag inte varit inne sedan jag fick hjälp här med var jag kunde hitta lämplig erättningspump. Jag håller med I allt ni skriver att visst borde poolkungen kunna via på lite "Good Will", det är ju ändå ett preimum bad. Jag var inne på att byta själv men kollade faktiskt upp och det täcks av hemförsäkringen så jag kommer billigast undan genom att låta en reparatör utföra arbetet Nu är mitt problem att jag inte lyckats lura hem reparatören. Verkar oerhört svårt att få tag I en ny pump helt enkelt

Utloggad TheSwede

SV: Läckande jetpump
« Svar #16 skrivet: oktober 14, 2016, 13:28:04:04 »
Härligt att det gick på hemförsäkring. Konstigt att dom har problem att få tag i en pump. Det är ju därför man köper ett premium bad för att det ska finnas reservdelar. Ett av deras försäljnings argument. Hoppas det löser sig fort så du kan krypa ner med en kall.

Utloggad nonno

SV: Läckande jetpump
« Svar #17 skrivet: november 04, 2016, 22:42:44:44 »
Pump är på plats, badet fyllt och fredagskvällen är återigen lite bättre. Tack för alla tips 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag