VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet av Miamipool Spa bad  (läst 9721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Erfarenhet av Miamipool Spa bad
« Svar #20 skrivet: maj 01, 2016, 20:34:02:02 »
Skulle nog tro att svenska Badrumsinredningar har en marginal på 35-40 % när de säljer badet för 65 000 kr , då jag sett vad man får betala för baden i Kina hos fabriken.

Men dom vill väl inte förstöra sin marknad med för låga priser!!! 

Personligen tycker jag 69 000 kr är på tok för mycket för ett Kinaspa då det fortfarande är på tok för stor skillnad i materialval och byggkvalitet om man jämför med andra etablerade tillverkare som hållit på i 20- 30 år med spabadstillverkning.

Givetvis kommer kineserna att bli bättre på att bygga spabad med tiden, men dom har många år kvar av att lära sig hur man bygger kvalitet.   Men då kommer också priserna att behöva höjas på dessa kinabaljor.

Har tyvärr sett så många bad som har 2-3 år på nacken som ser ut som att de är 15 år gamla, vred och jets som spricker eller trillar sönder och acrylskal som har bubblor eller hål på grund av för dåligt producerade skal med för tunna Acrylskivor i vacumformningen.

Det tog många år för de amerikanska/Kanadensiska tillverkarna att lära sig bygga bra bad också, dom hade samma problem som de kinesiska fabrikerna kämpar med nu.  Det tar tid att lära sig att bygga en bra produkt !

Spabad är dock en mycket mycket  liten produkt om man jämför med till exempel elektronik som kineserna kan bygga med bra kvalitet under rätt ledning, men där är volymerna 1000 tals gånger större och givetvis kraven betydligt högre från beställarna, typ Apple med fler.

Jag håller inte riktigt med. Har haft av alla sidor på mitt Vancouver och inspekterat det grundligt. Badet är riktigt välbyggt. Det kanske inte riktigt når upp till de bästa amerikanska tillverkarna, men det är heller inte så värst långt efter. Jets och reglage känns också riktigt bra. Om man ska oroa sig över något så är det väl i så fall för pumparna, som kommer från kinesiska DXD. Dock är dessa åtminstone väldigt tysta och förhållandevis snåla. Sen håller jag med dig om att många kinabad på marknaden är riktigt dåliga.

Även jag har ungefärlig koll på vad fabriken (Bellagio) tar för dessa vid beställning av större serier, medräknat SB:s tillägg i form av bättre isolering, bättre lock samt balboa-styr. Sen kommer det på frakt, tull och moms. Sen ska SB betala lokaler, personal, garantiärenden, frakt till kund, support etc. samt göra vinst. Jag håller därför inte med om att 65.000:- är ett överpris. Skulle faktiskt tro att marginalerna är sämre procentuellt sett än vad exempelvis folkpool har.

Sen är jag inte så orolig över acrylen, SB lämnar 10 års garanti på denna.

Poolgiganten

Utloggad Robban70

SV: Erfarenhet av Miamipool Spa bad
« Svar #21 skrivet: maj 01, 2016, 20:57:18:18 »
Jag tycker den här diskussionen är rätt fantastisk, här sitter flera ägare av SB:s Spabad och är nöjda med både vad vi betalat, vilken kvalitet som badet har ( ja vi har faktiskt tittat bakom luckorna, ja vi vet vilka pumpar som sitter däri,  ja vi har badat, ja någon hade problem och faktiskt fick hjälp direkt både med reservdel och teknisk support, även jag har ringt spatekniken om frågor och vet ni vad? (Han svarar alltid och i de flesta fallen på 3:e signalen) och ja, jag är nöjd. Det roliga är att ni andra som kommenterar inte har en aning om support, service, garanti eller tillgång på reservdelar utan förutsätter eller har hört en kompis eller har en kompis kompis. Det kan faktiskt vara så att vi är nöjda, ja vi får se om 2år, 5år eller 10år vad vet jag. Spekulera i marginaler, ja herregud, att ni som vet hur allt går till, vad man betalar och från vem man importerar inte själva importerar,  det skulle ju innebära en himla massa snabba cash för er nu när ni kan allt. Nej, allt kanske inte är så lätt som det verkar, men lägga en kommentar är både enkelt och gratis! Vi kan vänta och se hur de svensktillverkade också beter sig. Jag har faktiskt en kompis som har ett svensktillverkat som inte är så nöjd med kan jag säga, problem med styrenhet och värmare, han har väntat bra länge nu utan någon direkt bra återkoppling eller hjälp så även solen har sina fläckar.
Tycker diskussionen är uttömd.
« Senast ändrad: maj 01, 2016, 21:03:03:03 av Robban70 »

Utloggad Robban70

SV: Erfarenhet av Miamipool Spa bad
« Svar #22 skrivet: maj 02, 2016, 08:16:58:58 »
Hej Johanmarsta, ja det stämmer de har egna tekniker, jag ska ta bilder vid nästa tillfälle då jag har maskinrummet öppet så ni kan se hur det ser ut. Hade elektriker hemma som kopplade in mitt och de har kopplat in massor av spabad, de tyckte att detta såg otroligt bra ut inuti dessutom bra planerat med pumpar o.s.v. de har sett en massa spabad och detta var ett av de bästa sa dom. Sedan vet jag inte om en cirk.pump går sönder om ett antal år så är det inget jag ekonomiskt går ner på knäna för, lätta att byta också. Så en mellanskillnad mellan som Ni säger ett toppspa för drygt 100 000 mot detta så finns det utrymme att reparera för...om det skulle behövas.
Jag fixar bilder!

Johanmarsta, vilket företag jobbar du på?
 

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Erfarenhet av Miamipool Spa bad
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2016, 14:56:50:50 »
Då är det inte lika för alla ,jag har flera som ringt firman där jag är anställd och bett om hjälp med SB bad och vi har hjälpt ett par st,då har det varit trasiga cirk pumpar.
Det var ju iofs ett tag sedan så SB kanske har skaffat egna tekniker nu ?

 LX eller DXD pumpar spelar ingen roll ,det är Kina pumpar.....

Det jag är irriterad på med SB är att dom står på varenda mässa och säger att deras bad byggs i Västra frölunda,pumpar från gecko som dom påstår tillverkas i Canada?? Jets från Tyskland sa dom på senaste mässan.
Eller så äger dom fabriken i Kina ,eller så tillverkas dom i Borås,historierna är många.....
Gillar inte säljare som står och blåljuger folk i ansiktet och sen går hem och sover med gott samvete.
Jag har länge efterlyst bilder på SB baden under kabinett sidorna ,ångrar bittert att jag inte tog bilder på dom när jag var ute och bytte pumpar.

Jag håller med. En eller två av SB:s säljare verkar ha svåra problem med mytomani. Hoppas att företaget inser hur mycket det skadar varumärket och ser till att göra något åt problemet. Den säljare jag har haft kontakt med har dock varit helt ärlig med var baden tillverkas och vad som eftermonteras i verkstaden i Östra Frölunda (som för övrigt inte ens ligger nära Västra Frölunda, utan i en annan del av landet). Jag fick även titta bakom panelerna innan köpet och vi hade en lång diskussion om punkter som tidigare hade varit svaga, där man hade ställt krav på fabriken och fått till ändringar. Gällande de bad som SB saluför har man exklusivt avtal med fabriken och fungerar som generalagent för den svenska (eller nordiska) marknaden. Det är alltså helt omöjligt som svensk kund att beställa ett Vancouver direkt av fabriken (tro mig, jag har försökt).

Tidigare har SB även sålt bad som tillverkats av kinesiska Monalisa. Dessa höll enligt uppgift betydligt lägre kvalitet än nuvarande som kommer från Bellagio. Om det var ett tag sedan du skruvade med ett SB-bad så kan det lika gärna ha varit ett Monalisa-spa.

Utloggad nijo2

SV: Erfarenhet av Miamipool Spa bad
« Svar #24 skrivet: maj 03, 2016, 22:07:22:22 »
Tidigare har SB även sålt bad som tillverkats av kinesiska Monalisa. Dessa höll enligt uppgift betydligt lägre kvalitet än nuvarande som kommer från Bellagio. Om det var ett tag sedan du skruvade med ett SB-bad så kan det lika gärna ha varit ett Monalisa-spa.
[/quote]

Dom säljer fortf. bad från MonaLisa men under namnet Nordpool Outdoor Spa. Det är precis lika mycket "kinabad" som t.ex. Vancouver men med den skillnaden att det inte är fullskummat utan Thermos isolering.
Jag har själv ett Sarek sen ett år tillbaka. Funkar bra men som sagt är bara ett år gammalt. Håller förmodligen inte lika länge som ett premium men det har jag inte räknat med heller.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag