CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering  (läst 2244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Solpool

  • Gäst
Solpool
Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« skrivet: juli 15, 2015, 13:33:09:09 »
Efter att ha varit bortresta var poolvattnet (Intex 457cm) tyvärr lite grönt och jag chockklorerade. Pumpen går hela tiden, men det blir inte bättre, trots att jag har chockklorerat igen.  Varför? Vad kan jag göra åt det?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2015, 15:22:54:54 »
Vänta, kan ta flera dygn

Utloggad Rasmus

SV: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2015, 16:21:50:50 »
Tänk på att du kanske även behöver rengöra filtret emellanåt om det är mycket alger.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Solpool

  • Gäst
Solpool
SV: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2015, 11:11:58:58 »
Tack för era svar!
Jag får vänta och se. Problemet är kanske att det är en originalpump med pappersfilter (patronfilter?). Efter att ha läst här på forumet så verkar det vara så att algpartiklarna inte stannar i filtret... Filtret är inte särskilt smutsigt heller. Lösningen kanske är att skaffa en sandfilterpump  i stället?

Utloggad TommyC

SV: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2015, 12:36:57:57 »
Det finns massor av trådar här av folk som har dåliga erfarenheter av patronfilter. De brukar byta till sandfilter och då brukar problemen lösas. Använd gärna sökfunktionen och läs om deras erfarenheter. Vi har bara erfarenhet av sandfilter och det fungerar utan problem. Vi har dessutom mot mångas rekommendation aldrig bytt sand och det hade inte förra ägaren heller så sanden har varit med i ca 25 år. Filtret är dock ganska stort och överdimensionerat för den ganska lilla poolen på 31 kubikmeter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Fortfarande grumligt och lite grönt efter chockklorering
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2015, 10:18:02:02 »
Pappfilter förstör alla förhoppningar om poolliv hos dem som börjar med tex en intex ovanmark, funkar kanske ok mot grov smuts som gräs och blad, mot grumligt vatten och döda alger..... nä det borde vara förbjudet med pappfilter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag