CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!  (läst 18992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #10 skrivet: maj 10, 2013, 20:49:21:21 »
Jag känner inte till att det skulle krävas någon speciell skötsel av plasten. Det är troligen bara struntprat för att slippa ta ansvar. Be att få en kopia på skötselanvisningen som levererades med er trapp. Det jag läst om böldpest i båtar pekar på att det det är mer problem vid lägre salthalter i vattnet än tvärtom så att det skulle bero på salt vatten tror jag inte.

Bland orsakerna till plastpesten finns många faktorer såsom för låg kvalité på plasten, dålig mättning av glasfibern när plasten läggs/sprutas på, dålig härdning p g a för dålig blandning av härdaren eller för låg koncentration av härdare. Det hela är ganska komplext och svårgenomträngligt. Dock verkar problemet inte uppstå om man använder en bra kvalité på plast och gör ett bra jobb.

Ursäkta till alla som säljer glasfiberpooler, men det är just detta som gör mig tveksam till att rekommendera denna typ av pool/material.
Det verkar som om det inte bara är vilka ingredienser som används, utan även hur noggrann man är vid tillverkningen som spelar in på hållbarheten, och då finns det ju liksom automatiskt en helt okontrollerbar storhet att ta hänsyn till.
Jag vet inte, men det känns väldigt mycket på lösa boliner, speciellt när alla söker billigast möjliga pool.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2013, 13:11:09:09 »
Hej!

Även jag hade ju liknande utslag i min pooltrappa (från MiamiPool ca 5 år gammal). Dock inte lika många, men med större brun "stjärna" runt själva skadan. Osäkert om detta verkligen är s k böldpest, fanns t ex ingen (luktande) vätska i bulan. Lutar mer åt att det är små sprickor i gelcoat-lagret.

Jag valde till slut att själv ge mig på en renovering efter att, precis som ni, ha konstaterat att det inte fanns något som tryckte från baksidan. Och att man kunde dränera trapputrymmet med hjälp av en skiva kom jag på när jag hela poolen redan var tömd ner till trapplinjen  :'(

Nåväl, utslagen/bulorna slipades bort med en Dremel och ny gelcoat lappades i och slipades enligt instruktion i länken: http://hallgren.nl/handbok/04bgelcoat.htm

Passade på att behandla trappen med ett "mirakelmedel" från båtaffären som påstods försegla och skydda gelcoaten.

Ser ju bra ut efter 14 dagar men återstår att se hur det håller.

/H



Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #12 skrivet: maj 15, 2013, 20:35:38:38 »
Hej hundhajen, tack för att du berättar!!!!!
Jag vet att jag kollade inlägg av dig för minst ett år sedan som du lagt in 2011. Önskade då att du hade lagt in mer i den tråden jag hittade.
Vi har som jag skrivit tidigare haft svårt att få tillräckligt tätt med en skiljevägg, och nu ligger det lite på is för att vi inte vet hur vi ska göra för att det ska fungera.
Vi funderar nu på att tömma poolen ner till trapplinjen. Kunde du göra det utan att konstruera något som stöttar väggarna? Vilken typ av pool har du?
Precis som du har vi en Miami Pool-trappa. Det är modell 1500 (monterad 2002). Är det samma som du har?
Fixade du din trappa helt själv eller anlitade du någon?
Förstår jag rätt - att du fixade den för 14 dagar sedan? Hur länge lät du det torka innan du la på nytt gelcoatlager?

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2013, 12:56:11:11 »
Hej hundhajen, tack för att du berättar!!!!!
Jag vet att jag kollade inlägg av dig för minst ett år sedan som du lagt in 2011. Önskade då att du hade lagt in mer i den tråden jag hittade.
Vi har som jag skrivit tidigare haft svårt att få tillräckligt tätt med en skiljevägg, och nu ligger det lite på is för att vi inte vet hur vi ska göra för att det ska fungera.
Vi funderar nu på att tömma poolen ner till trapplinjen. Kunde du göra det utan att konstruera något som stöttar väggarna? Vilken typ av pool har du?
Precis som du har vi en Miami Pool-trappa. Det är modell 1500 (monterad 2002). Är det samma som du har?
Fixade du din trappa helt själv eller anlitade du någon?
Förstår jag rätt - att du fixade den för 14 dagar sedan? Hur länge lät du det torka innan du la på nytt gelcoatlager?


Hej!

Jag har ju en njurformad Miami-pool som är uppbyggd med galvade stålplåtar, dessutom väldränerat runt om. Har ju sett att många varnar för att tömma poolen, men har iaf i mitt fall svårt att se hur det efter så många år skulle kunna uppstå ett  marktryck som påverkar poolens form eller t o m skulle kunna få den att kollapsa. Hursomhelst inga synliga problem med pooltömningen i mitt fall (utan stöttor el dyl).

Er trappa ser ut att vara av samma typ som min. Valde som sagt att fixa detta själv för ca 14 dagar sedan. Lite kladdigt med gelcoat och en del försiktigt slipande (lätt att komma igenom gelcoat-lagret) innan det blir snyggt, men inte alltför avancerat. OH-film fungerade bra som härdningshjälp och ger en väldigt fin yta. Dock tidigt att avgöra om operationen lyckades eller inte...

Jag lät trappan ligga torr ca en vecka innan jag började slipa/spackla, mest för att jag inte hade allt hemma som behövdes. Nu lutar ju jag åt att det inte var böldpest i mitt fall, men om det verkligen är böldpest så fanns ju en bra länk med tips tidigare i tråden.

Ska tillägga att jag hade max 10 utslag att fixa - ser ju betydligt värre ut för er  :(

/H 
« Senast ändrad: maj 17, 2013, 08:52:35:35 av hundhajen »
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad TommyC

SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #14 skrivet: maj 19, 2013, 13:29:04:04 »
Lite kompletterande information till instruktionen som hundhajen länkade till.

Använd aceton för att rengöra plasten innan slipning och strax innan plasten läggs på. Det ska vara aceton som är avsedd för ändamålet. Det går inte att använda aceton med tillsats av olja. Om man inte avfettar innan slipning så kommer man att arbeta ner fett i plasten.

Aceton är extremt avfettande. För att skydda händerna måste rätt typ av handskar inhandlas. Det duger inte med några vanliga gummihanskar, de löses upp på mindre än 10 sekunder. Kemhandskar är en beteckning som ibland används. De kan vara svåra att hitta men Woody hade en modell senast jag letade.

Använd en bra andningsmask både vid slipning (dammfilter) och plastning (gasfilter). Satsa på en riktig mask tillverkad av silikon. De billiga av hårt gummi klämmer sönder näsan.

Anvisningen att blanda två droppar härdare/katalysator med en tesked gelcoat riskerar att inte ge rätt koncentration och behöver kontrolleras innan plasten blandas. Volymen av en droppe beror av pipetten och densiteten hos vätskan. En droppe kan vara t ex 1/20 ml d v s 0,05 ml. En tesked är 5 ml. Om så blir 2 droppar per tesked 2% vilket kan vara ok men det kan också vara för mycket. Kolla med leverantören av gelcoat vilken koncentration av härdare/katalysator som är godkänd för bra resultat. Vid för låg koncentration kommer plasten inte att härda ordentligt vilket är en av orsakerna till böldpest. Även temperaturen är mycket viktig, minst 18 eller 20 grader brukar krävas för riktig härdning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2013, 14:16:47:47 »
Hej!

Även jag hade ju liknande utslag i min pooltrappa (från MiamiPool ca 5 år gammal). Dock inte lika många, men med större brun "stjärna" runt själva skadan. Osäkert om detta verkligen är s k böldpest, fanns t ex ingen (luktande) vätska i bulan. Lutar mer åt att det är små sprickor i gelcoat-lagret.

Jag valde till slut att själv ge mig på en renovering efter att, precis som ni, ha konstaterat att det inte fanns något som tryckte från baksidan. Och att man kunde dränera trapputrymmet med hjälp av en skiva kom jag på när jag hela poolen redan var tömd ner till trapplinjen  :'(

Nåväl, utslagen/bulorna slipades bort med en Dremel och ny gelcoat lappades i och slipades enligt instruktion i länken: http://hallgren.nl/handbok/04bgelcoat.htm

Passade på att behandla trappen med ett "mirakelmedel" från båtaffären som påstods försegla och skydda gelcoaten.

Ser ju bra ut efter 14 dagar men återstår att se hur det håller.

/H

Hej,
Är det så att du - Hundhajen - endast har behandlat de 10 "utslagen"? Är du säker på att det inte kommer fler i så fall? Eller har du slipat och behandlat hela din trappa?
Vi har fått några tips på HUR man kan fixa trappan. JÄTTEBRA! Men då vi har väldigt många "utslag" över hela trappan (flera hundra) så tänker vi att vi måste anlita någon expert som gör det åt oss - vi vill ju ha garanti på att det håller. Finns det någon som har tips på företag i Skåne som skulle kunna fixa detta??  <dontkn>

Det är ingen bra reklam för den här trappan iallafall!! Hoppas Miamipool har bättre kvalitet på dem nuförtiden. Eller var det bara ett måndagsexemplar? I så fall hade det känts bra med lite stöd från företaget. Det här kommer att kosta mycket pengar..  :'(

Utloggad TommyC

SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #16 skrivet: maj 19, 2013, 21:48:06:06 »
Leta bland de som renoverar plastbåtar. En idé är att kontakta någon som besiktigar båtar för försäkringsbolag och fråga vilka företag de rekommenderar för att åtgärda böldpest.

Om ni inte hittar någon bra som kan göra jobbet för ett rimlig pris så är det bara att bita ihop och göra jobbet själv. Det är inte jättekomplicerat. Läs på i förväg och skaffa utrustningen som krävs.

Garantier är nog svårt att få. Det är ju uppenbarligen ett bristfälligt grundmatrial. Gör man jobbet själv och det uppstår några nya blåsor efter några år så är det ju inte hela världen att göra om jobbet men då förhoppningsvis med en mindre insats.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #17 skrivet: maj 19, 2013, 22:35:43:43 »

Hej,
Är det så att du - Hundhajen - endast har behandlat de 10 "utslagen"? Är du säker på att det inte kommer fler i så fall? Eller har du slipat och behandlat hela din trappa?
Vi har fått några tips på HUR man kan fixa trappan. JÄTTEBRA! Men då vi har väldigt många "utslag" över hela trappan (flera hundra) så tänker vi att vi måste anlita någon expert som gör det åt oss - vi vill ju ha garanti på att det håller. Finns det någon som har tips på företag i Skåne som skulle kunna fixa detta??  <dontkn>

Det är ingen bra reklam för den här trappan iallafall!! Hoppas Miamipool har bättre kvalitet på dem nuförtiden. Eller var det bara ett måndagsexemplar? I så fall hade det känts bra med lite stöd från företaget. Det här kommer att kosta mycket pengar..  :'(

Hej!

Kollade specen från Miami-pool och det är uppenbarligen samma trappa (1500), så är väl sannolikt samma problem vi har... Samma trappa säljs fortfarande av Miami-pool.

Och riktigt, jag åtgärdade bara utslagen, återstår att se om det kommer nya  <dontkn>
Att slipa ner och lägga ny gelcoat på hela trappan är självklart ett betydligt större jobb.

Men vi lär ju inte vara de första som drabbats. Måste ju finnas branschfolk som har koll på detta och vet både orsak och bästa behandling. Någon?

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad annhelind

  • fröken A
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 1
  • Njut av livet! Pool är livskvalité!
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #18 skrivet: maj 25, 2013, 13:36:21:21 »
Nu har jag mailat frågor till en båtbesiktningsman och ett båtreperationsföretag. Får se vad de har för tips eller möjlighet att hjälpa till...
Miamipool skickade svar angående skötselråd - och de skrev att de inte lämnade några skriftliga råd tillsammans med trappan, men de rekommenderade mig att sköta den som en båt eftersom den är byggd på samma sätt.  ???
Hur kan de svara med det när de vet att en pooltrappa ligger i vattnet året runt?

Utloggad TommyC

SV: Hjälp!! Böldpest i pooltrappan!
« Svar #19 skrivet: maj 26, 2013, 09:01:09:09 »
De har alltså ingen skötselanvisning men hävdar ändå att du inte skött trappan ordentligt. Det är oseriöst att agera så. Att inte ta ansvar för en undermålig produkt är också oseriöst. Då vet alla som läser här vad det företaget går för.

Sköta trappan som en båt. Ska du ta upp den på hösten och bottenmåla på våren eller hur menar de  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag