VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering av gyttja... Hur funkar det?  (läst 1100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clownfish

Dränering av gyttja... Hur funkar det?
« skrivet: december 12, 2020, 12:58:55:55 »
Hej!

Jag har en poolgrop (1,5 m djup) där nästa steg är markduk, makadam o dräneringsrör o pump. Har en Kärcher dräneringspump som nu står tillfälligt i ett hörn och håller bort det mesta vattnet (men då den står på botten, inte lägre, så blir det aldrig riktigt fritt från vatten). Nu på hösten blir det riktigt gjyttjigt! Mycket av vattnet går aldrig ur leran innan pumpen stannat och det rinner till mer vatten, så det ligger mycket lervälling/gyttja i poolen.

Hur funkar det när detta dräneras? Markduk på detta blir ju som en vattensäng. Ska markduk och makadam pressa ur vattnet som vatten ur en färskost, som sen kan rinna iväg genom grus och dräneringsrör till pumpen? Eller ska pumpen ligga så djupt i brunnsröret att gyttjan så småningom torkar eller urlakas? Kort sagt, hur går jag från gyttja till stabil mark?

Hälsningar, David

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dränering av gyttja... Hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: december 12, 2020, 14:44:29:29 »
Är ingen markmänniska så jag kan egentligen inte svara på hur det ska gå till om man ska göra det rätt, men jag förstår precis hur du känner det för vi hade liknande problem.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg44657#msg44657
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Dränering av gyttja... Hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2020, 10:06:37:37 »
Hej, vill börja med att säga att jag inte är expert på området. Har dock viss kunskap.

Normalt lägger man minst 10cm grusbädd i botten på gropen. Runtom grusbäddens sidor har du dräneringsrör. Dessa förläggs lite lägre än grusbädden, oftast i höjd med grusbäddens underkant. För att få till detta i praktiken så behöver man vid grävning gå lite djupare i runtom grusbäddens utsida, det blir som ett litet dike runtom hela bädden och i detta lägger ni sedan dräneringsrören (markduk, grus, rör, grus).

Dräneringsrören skall sedan dras vidare ut till en lågpunkt som kan ta emot stigande grundvatten. Har man inte möjlighet att ansluta till kommunal dagvattenledning så är det vanligt att dra dessa till en pumpbrunn. Botten på pumpbrunnen måste ligga lägre än grusbäddens underkant och de dräneringsrör som lagts ut. Flotören på pumpen i pumpbrunnen måste hamna på en nivå som medför att pumpen startar innan vattennivån nått upp till grusbädden, eller minst på en nivå så att poolplattan alltid hålls torr.

Markduk skall användas under grusbädden och under alla dräneringsrör. Vid stigande grundvatten kommer detta att stiga upp genom duken och sedan kunna ta enklaste vägen till pumpbrunnen, för att där pumpas vidare till annat ställe. Du bör även använda markduk ovanför grusbädden/markrören där ni återfyller med jord, detta för att förhindra att regnvatten som tränger ned skall dra med sig jord/silt ned i bädden/rören.

Hej!

Jag har en poolgrop (1,5 m djup) där nästa steg är markduk, makadam o dräneringsrör o pump. Har en Kärcher dräneringspump som nu står tillfälligt i ett hörn och håller bort det mesta vattnet (men då den står på botten, inte lägre, så blir det aldrig riktigt fritt från vatten). Nu på hösten blir det riktigt gjyttjigt! Mycket av vattnet går aldrig ur leran innan pumpen stannat och det rinner till mer vatten, så det ligger mycket lervälling/gyttja i poolen.

Hur funkar det när detta dräneras? Markduk på detta blir ju som en vattensäng. Ska markduk och makadam pressa ur vattnet som vatten ur en färskost, som sen kan rinna iväg genom grus och dräneringsrör till pumpen? Eller ska pumpen ligga så djupt i brunnsröret att gyttjan så småningom torkar eller urlakas? Kort sagt, hur går jag från gyttja till stabil mark?

Hälsningar, David
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Clownfish

SV: Dränering av gyttja... Hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: december 16, 2020, 00:43:29:29 »
Tack Oceanum för ditt utförliga svar! Det låter som en bra approach! Jag får väl börja med att skaffa pumpbrunnen antar jag, så att pumpen hamnar lägre ner och gyttjan lakas ur lite. Blir lättare att gräva diken om det inte är för gyttjigt tänker jag.

Sen hoppas jag kunna få dit markduk o makadam!

Tack också Erik för din länk och tråd!

/David

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag