Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovering av gammal pool  (läst 2635 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adrian73

Renovering av gammal pool
« skrivet: juni 06, 2020, 19:42:37:37 »
Hej

Jag har en kaklad pool på 8x4x2,6m som behöver totalrenoveras. Den är bygd 1973 och har stått tom senaste 10 åren. Misstänker att man behöver byta allt såsom avlopp, rör, värme, ventilation ja you name it. Min fru tror att det bara är till att kakla om och fylla upp. Jag tror att det kommer att bli en renovering på minst miljonen då det är 120 m3 som behöver nya ytskikt och allt. Vad har ni för erfarenhet av renovering av hamla pooler?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Renovering av gammal pool
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2020, 01:30:47:47 »
En kaklad inomhuspool har troligtvis en stomme av gjuten vattentät betong. Då har du en utmärkt grund att bygga på och varför skulle du behöva byta ut allt ? Har kaklet lossnat eller är trasigt ? Finns det någon läcka ? Och hur är det med filter, värme, ventilation mm. ? Allt hänger ju på hur välbyggd den var från början. Det sm jag skulle gissa behöver åtgärdas har med energiåtgång att göra. 1973 var energipriserna inte på dagens nivåer och kanske kördes poolen bara med fläktar och stor luftomsättning för att hålla nere fukten ?

En korrekt byggd betongpool är tät i sig själv. Den kräver inte något slags tätskikt bakom kaklet och kaklet är f.ö. aldrig vattentätt i sig självt - det finns ju alltid fogar dessutom. Så har några plattor lossnat går det då utmärkt att sätta dit dem eller sätta dit nya liknande. Det skall inte påverka poolen täthet. Det finns dock pooler som byggts med otäta stommar och där man sedan försökt täta med olika tätskikt etc. och då blir det betydligt knepigare att göra reparationer på det, men omöjligt är det inte heller i det fallet.

Vi har själva en inomhuspool, men vi täcker den alltid när det inte badas. Detta gör en enorm skillnad jämfört med alltid öppen pool. Man behöver inte hålla lika varmt i poolrummet och man klarar sig med mycket mindre och enklare utrustning för ventilation och avfuktning. Så vore jag som dig skulle jag kolla igenom anläggningen - det finns nog goda chanser att det mesta går att använda som det är.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan