Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nystart av pump och filter  (läst 3244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystart av pump och filter
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2017, 09:18:52:52 »
Tack för alla bra tips!!
Nu har jag kommit igång med pumpen och chockklorerat, ser mycket bättre ut redan efter 5h men det ligger en massa frömjöl på botten och när jag skulle montera ihop damsugaren hittar jag inte den bottenplattan man sätter slangen i och sedan i bärddavloppet, så tröttsamt. Är inte helt 100 om jag fick med något eller inte. Annars kan jag inte köra damsugningen väl?? Jag får inte slangen att fästa utan den väl??

Borde finnas som reservdel att köpa annars eller?

Tallriken du skriver om är till för att du ska kunna dammsuga med silkorgen i skimmern kvar. Du kan istället lyfta ur silkorgen, fästa slangen direkt i skimmern och dammsuga. Då kommer alla större partiklar istället fastna i silkorgen i pumpen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #11 skrivet: juni 11, 2017, 10:11:14:14 »
Det hoppas jag. Min tallrik har börjat få småsprickor. Jag har tänkt att köpa en i reserv, men har inte gjort det. Och var jag än kollar så hittar jag ingen sån.
Jag har köpt en sån hos Folkpool i Kungens Kurva för ganska många år sedan. Det är ju inte säkert att deras passar till andra fabrikat.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #12 skrivet: juni 11, 2017, 15:40:45:45 »
Tallriken du skriver om är till för att du ska kunna dammsuga med silkorgen i skimmern kvar. Du kan istället lyfta ur silkorgen, fästa slangen direkt i skimmern och dammsuga. Då kommer alla större partiklar istället fastna i silkorgen i pumpen.


....vilket låter som ett mycket sämre alternativ. Jag vill att skiten fastnar i silkorgen i breddavloppet. Dessutom undrar jag om slangen verkligen passar i botten på breddavloppet, mitt har gängor där....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #13 skrivet: juni 11, 2017, 17:18:11:11 »
Håller med, jag skulle inte vilja skicka skiten rakt in i pumpen , iofs sitter där en sil men den är mer grovmaskig än i skimmern, dessutom kör jag alltid med skimmer påsar och robot, behöver aldrig backspola mitt filter

Utloggad Tessan78

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #14 skrivet: juni 11, 2017, 17:44:45:45 »
Slangen passar perfekt men jag vet inte om jag vågar med tanke på att en massa fröer då åker ner i pumpen...
Får försöka få tag i en ny

Utloggad nyburjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #15 skrivet: juni 11, 2017, 18:47:41:41 »
Har du ingen skimmerpåse utan bara korgen lär fröer åka in i pumpen oavsett hur du använder sugaren

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan