VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.  (läst 7521 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Hej.

Jag har precis installerat en saltklorinator i mitt spabad (ett Viskan Björkö). Klorinatorn har bara körts i 3 veckor men fungerar än så länge bra och jag har börjat få lite kläm på hur den ska ställas in för att hålla en lagom klorhalt i vattnet. Jag valde denna variant på saltklorinator på inrådan av en spabadsreparatör som tyckte att den fungerar väldigt bra (dvs den är tillförlitlig och krånglar inte så ofta).

https://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/vattenrening/saltgenerator-ssc15e-45m3

Jag valde saltklorinator framför brominator av den enkla anledningen att vanligt salt är billigt, och sker en olycka med vattnet (nedsmutsning vill säga) så är kostnaden låg för ett vattenbyte.

Klorinatorn har ju en betydligt högre kapacitet än vad som behövs då den är dimensionerad för 45 000 liter (pool) och i spabadet är det ju bara ca 1500 liter vatten. Så inkörningsperioden visar att klorinatorn bara kan gå en kort stund varje dygn. Just denna varianten på klorinator kan justeras från 20-100%. Jo, det är en konstig "skala" ::) . Jag har monterat en helt vanlig väggtimer så jag kan styra hur länge den ska va påslagen. Kan väl nämna att på denna klorinator så betyder 100% att klorinatorn går 8 tim/dygn, 50% betyder 4 tim/dygn. Då är alltså klorinatorn direktkopplad till elnätet och det är ju en typ "timer" inbyggd.

Det visar sig att det räcker med att den är tillslagen 30 min/dygn och inställningen 20(%). Just procenttecknet syns inte i displayen på klorinatorn. Kör man istället 30% så kommer klorhalten att ligga precis i överkant på "ok" på de vanliga testremsorna som finns i handeln.

Jag har under denna tiden badat väldigt sparsamt (dvs två korta bad). Orsaken till det är att jag vill "kalibrera" inställningen på klorinatorn så att jag vet hur stor klorförbrukning det är löpande liksom.

Det är bra att klorinatorn även körs under tiden man badar så att inte det klor som finns i vattnet förbrukas vid badtillfället och det då efteråt är slut klor. Beroende på hur timern är inställd (jag kör ju som sagt 30 min/dygn) så kanske klorinatorn inte går igång föränn nästa dag och då finns ju inget klor i vattnet på många timmar. Det krävs alltså lite fundering på när klorinatorn normalt ska va igång.

OBS, cirkulationspump eller massagepump måste vara igång när klorinatorn är igång så att vattnet cirkulerar genom klorinatorn. Detta är också nått att fundera över när man bestämmer sig för när och hur långa reningscykler man kör.

Jag kör en reningscykel mellan kl 18-22 och en reningscykel kl 06-11. Orsaken till just det tidsintervallet är att jag oftast badar någon gång på kvällen (typ mellan kl 19-22) och eftersom reningscykeln är igång då så kan jag slå igång Timern så klorinatorn går igång. Så får klorinatorn va igång tills jag badat klart, sen slår jag över timern så den går på klockan. Det är ju dock viktigt att inte glömma slå av den för annars är ju klorproduktionen igång även när cirkulationen slås av, vilket tydligen inte alls är bra för klorinatorn. Detta gjorde jag igår då jag badade ca 1 timme och klorhalten var oförändrad före- och efter bad.

Innan jag bytte till klorinator så hade jag Brom+aktivt syre som rening (funkade för övrigt alldeles utmärkt!). Då upptäckte jag att om Bromhalten var bra innan bad så var bromhalten jättelåg (alltså helt nere på noll!) efter bad, det förbrukades alltså jättemycket brom vid bad (och, Jaaa, jag duschar alltid ordentligt innan bad).

Tänkte att detta kanske kan va värdefull info om någon byter till saltrening :) .

/Urban.
« Senast ändrad: oktober 12, 2020, 15:09:10:10 av Telekiter »

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors användning.
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2020, 11:38:19:19 »
Kul att det funkar bra O0
Jag har kört vårat Caldera Spa med deras "FreshWater... = saltklorinator" i ett halvår nu och är också toknöjd. Går att ställa in klor-generering på en skala från 0-10 men det är ett fixt värde och inte med inbyggd mätning = full automatik. Ser dock fram emot en MiniMaster anpassad för Spabad i framtiden  8)

https://www.calderaspas.com/hot-tub-water-care/freshwater-salt-system
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors användning.
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2020, 12:42:56:56 »
Ok, så kommer en liten mindre uppdatering på klorinatoranvändningen:

Jag skrev ju tidigare att inställningen "100%" betyder att saltklorinatorn går 8 tim/dygn och "50%" att den går 4 tim/dygn. Detta var tydligen fel (men lätt att misstolka i manualen!). Efter kontakt med Bevo (tillverkaren) i Danmark så visar det sig att 100 % betyder att den går hela tiden, dygnet runt. Inställningen 50% betyder att den går halva tiden.

OBS! 50% (halva tiden) betyder att den går i intervaller om 30 min på, 30 min av, dygnet runt. Inställningen 50% betyder alltså INTE att den går kontinuerligt 12 tim och därefter avslagen i 12 tim. Detta står ingenstans i manualen! Detta är viktigt veta om man, som jag, har monterat den i ett spabad med liten vattenvolym så att man kopplat en timer för att kunna hålla rätt klorhalt.

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors användning.
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2020, 10:25:30:30 »
....efter ytterligare några veckors användning så har jag nu justerat klorinatorn yttterligare. För att över tid hålla en hyffsat jämn klorhalt i spabadet så går den nu på inställningen 10% (dvs den tillverkar då klor 6 min/timme, om den är igång hela tiden). Timern som slår igång själva klorinatorn är inställd att gå 30 min på förmiddagen och 30 min senare på kvällen, dvs den går 2 ggr/dygn. Detta verkar va rätt lagom för ett spabad med 1400-1500 liter vatten.

För övrigt så fungerar den utan krångel, men den är ju ny så det vore väl konstigt om det redan vore problem  ::)

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors användning.
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2020, 10:26:09:09 »
Jaha....så har man kört saltklorinatorn några månader, så det är väl dags för lite uppdatering för de intresserade.

Jag har haft lite problem hålla rätt koncentration av klor i vattnet under denna tiden. Orsaken är den interna "timer" som finns i klorinatorn. De inställningar jag körde på tidigare visade sig fungera bra om man inte badar. När man badar en del så räcker inte produktionen av klor med de inställningarna jag senast beskrev. Det är lite komplicerat förklara varför det blir krångel men så här är det iaf:

När man badar så förbrukas mycket klor ur vattnet. Det förbrukas mer klor ur vattnet än vad som tillförs med inställningarna jag använt. Därför har jag provat köra klorinatorn manuellt just under tiden jag badar för att tillföra mer klor. Gjorde jag INTE det så var spabadet tomt på klor efter bad och kunde då stå utan klor ända till dagen efter när klorinatorn startade med väggtimern vid kl 10 på fm. Problemet med att köra manuellt visade sig dock senare. Orsaken var att den interna timern går hela tiden (även om väggtimern har brutit strömmen) och har man då lite otur (beror på vilken tid man slog av den manuell körningen) så kan klorinatorn köra för kort tid vid nästa tillslag. När man bryter strömmen till klorinatorn så kommer den inte att starta från noll när man slår på den igen, vilket jag trodde. Den kommer ihåg (intern timer) vart den var i cykeln och även om det då var meningen att den skulle klorinera en gång vid kl 10 på fm så kunde den köra bara några minuter i stället för 18 minuter (vid 30%-inställning). Då stod spabadet utan klor ända till kvällen efter vid kl 22 som väggtimern var inställd på.

ex. Om jag använder inställningen 50% (vilket betyder att den kör 30 min 1 ggn/timme). Om då väggtimern är inställd att va påslagen kl 22-22:30 så ska den starta kl 22 och klorinera fram till 22:30. Vilket ju är rätt logiskt kan tyckas. MEN om jag kör manuellt lite tidigare på kvällen (slår igång väggtimern manuellt) låt oss säga kl 20 och låter den vara igång till 20:25 (dvs 25 minuter) så blir det krångel. När då väggtimern automatiskt slår igång kl 22 så kommer klorinatorn ihåg att det var kvar 5 min gångtid från förra tillslaget (det manuella) så den kommer då bara gå i 5 minuter. Då kommer med andra ord klorhalt va för låg hela natten fram till kl 10 nästa dag.

Nu har jag köp en sånn fjärrstyrd strömbrytare (wi-fi-kontakt). En TP-Link Tapo (199 kr på Kjell&co). Den kan justeras med schema med minut-intervall och nedräkningstimer osv osv. Då kan man ställa in själva klorinatorn på 100% (den går då kontinuerligt) och följaktligen klorinerar hela tiden strömmen är tillslagen. Då kan jag justera in exakt klockslag som klorinatorn ska producera klor och köra den manuellt vid behov utan att den interna timern/minnet i klorinatorn påverkar nått. Just nu kör jag klorinatorn inställd på 100% och väggtimern mellan kl 09:00-09:10 samt kl 22:00-:22:10. Dvs 10 min på morgonen och 10 min på kvällen.

Roger här på forumet skrev nyligen i nått inlägg att man inte bör bada under tiden klorinatorn är igång och producerar klor. Men den wi-fi-väggtimer jag nu har skaffat så kan man då istället köra klorinatorn manuellt med nedräkningstimer (en funktion som finns i wi-fi-timern) när man badat färdigt, för att ge en extra dos klor efter bad. När man kliver ur badet så ställer man in att nedräkningstimern startar och räknar ner till ex 15 min och då slår av strömmen. Nedräkningstimern kan alltså väljas att slå "på" eller "av" strömmen efter den räknat ner till noll. Då behöver man inte komma ihåg att slå av den efter man duschat klart. Därefter återgår wi-fi-timern till schemat.

Mer uppdateringar följer säkert....

PS. den enda ytterligare kemikalie som jag använder är pH-. Jag får addera ca 0,5 kaffemått/matsked varje vecka för att håll pH-värdet på rätt nivå. DS.

/Urban.
« Senast ändrad: augusti 25, 2020, 15:26:11:11 av Telekiter »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors användning.
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2020, 17:20:38:38 »
Jag har samma erfarenhet med mitt inbyggda och ställer klor-genereringen på 5 (skala 0-10). När vi sen badar finns det en knapp att trycka på som ger 24h boost med maxvärdet 10. Det har för oss fungerat  O0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2020, 13:44:10:10 »
Har nu kört den nya wi-fi-timern (som styr strömmens till- och frånslag till klorinatorn) nästan en vecka. Funkar jättebra faktiskt!

Nu kan jag styra exakt (dvs på minuten) hur ofta och länge klorinatorn ska va påslagen och producera klor. Den nedräkningstimer-funktion jag nämnde tidigare funkar perfekt. När man kliver ur badet och stängt locket trycker jag igång appen (Tapo) och väljer trycka på "on" på nedräkningstimern och väljer hur länge den ska räkna ner och väljer att den ska gå på läget "off" när den kommer till noll. Därefter går den tillbaka och kör det inställda schemat.

Just är schemat inställt att köra klorinatorn 10 min på förmiddagen, och 10 minuter senare på kvällen. Då hålls klornivån kontinuerligt på mellan 1-5 (svårt avgöra exakt på de vanliga mätstickor jag använder). Själva klorinatorn är inställd på 100% (dvs den producerar klor hela tiden strömmen är tillslagen).

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #7 skrivet: september 15, 2020, 10:03:09:09 »
Lite uppdatering då.

Efter 4 månader fick jag för första gången justera Alkaliniteten. Den hade nu sjunkit till mycket låga nivåer på de 4 månader jag kört klorinatorn. Det krävdes ca 60 ml (4 kaffemått/matskedar) alka+ för att få upp alkaliniteten till runt 40, som jag brukar hålla. Antar att det beror på den frekventa tillförseln av pH- som krävs vid användning av saltklorinator.

För övrigt så måste man köra klorinatorn extra (mer än man tror faktiskt), vid varje badtillfälle. Om två-tre personer badar ca 1-2 tim så måste klorinatorn gå ca 25 min extra, för att ersätta det klor som förbrukas vid badet.

Fjärrströmbrytren (TP-link Tapo) fungerar förträffligt så här långt.
 
/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #8 skrivet: september 15, 2020, 18:48:06:06 »
Hej Urban,

Vore jag som dig skulle jag helt sluta med höj alkalinitet nu när du har klorinator.
Din klorinator kommer att höja ditt pH.

Höj alkalinitet motverkar pH-sänkningar.

Vidare kommer höj alkalinitet att höja pH. Vilket resulterar i mer pH- osv.

Alltså ditt pH- motverkas av höj alkalinitet.

Så i ditt fall med en metod som höjer pH när fritt klor bildas. Kan det vara dumt att tillsätta höj alkalinitet som också höjer pH. Vidare motverkar din pH-sänkning.

Resultatet är att ännu mer pH- måste tillsättas.

Jag skulle helt strunta i alkaliniteten då klorinator används.

Roger

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #9 skrivet: september 16, 2020, 08:52:26:26 »
Hejsan. Då slutar jag med alka-justering helt. Great. Ännu en sak mindre att greja med :) .

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan