VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorblockering pga CyA - temporär snabbfix?  (läst 1872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avenda

  • Gäst
Avenda
Klorblockering pga CyA - temporär snabbfix?
« skrivet: augusti 10, 2018, 16:03:36:36 »
Hej Experter och ni andra!

Vi har en mindre pool, ca 10 m3 med sandfilter som kloreras med veckoklor. I sommar har den för första gången hunnit bygga upp CyA-nivån såpass mycket att kloret nu ej verkar längre, och vattnet är inte rent (grönt/brunt muddigt typ..)

Vid mätning har följande värden tagits:

Fritt klor:      0,9 ppm
pH:         7,2
CyA:         97 ppm
Alkalinitet:      203 ppm
Temp:         31 grader (uppvärmt för att man ska hänga i poolen och dricka kaffe, eller nåt svalkande..)
(missade att ta värdet på bundet klor vid denna mätning...)

Jag antar att sommarens klorerande har byggt upp CyA-nivån, och efter att ha plöjt alla trådar om detta verkar det bara finnas en lösning i att byta/späda ut vattnet i poolen.

Nu till mitt dilemma - poolen ska inom ett par dagar stängas för säsongen vilket betyder tömma ca hälften av vattnet, men vi har ett viktigt badtillfälle kvar imorgon när den extremt gärna ska vara badbar och ha vettig temperatur.

Att byta ut vattnet är ej görbart - då kommer poolen ha typ 18 graders temp och för denna typ av pool betyder det inget bad. Så min fråga är då - finns det någon temporär quick fix man kan göra för att få till ett sista bad i detta vatten?

Om jag förstått det rätt är det balansen mellan klor och CyA som gör hur mycket verkan kloret har, så jag tänker i banorna av att skjuta i massor av CyA-fritt klor som gör att mängden klor som kan verka kommer upp i nivå och tar hand om tillväxterna och således renar vattnet. Funkar det? Går det att bada i? Eller blir man sönderklorerad själv då?

Tack för alla tips och input på detta!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Klorblockering pga CyA - temporär snabbfix?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2018, 16:30:02:02 »
Jag skulle säga att du är rökt. Tyvärr.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorblockering pga CyA - temporär snabbfix?
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2018, 17:45:55:55 »
Har aldrig kommit upp i de nivåerna, men jag är beredd att hålla med Mathias om att det tyvärr inte finns något att göra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Klorblockering pga CyA - temporär snabbfix?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2018, 17:53:17:17 »
97 i CYA är högt, men inte extremhögt. Du borde inte ha en fullständig klorblockering vid det värdet. Därför är det lie märkligt att ditt vatten blivit så dåligt att du fått alger i det. Visst går det att höja klorhalten genom att tillsätta chockklor, men problemet är att du har så kort tid på dig. Inte ens med massor av chockklor så försvinner ju algerna inte momentant. Höga klornivåer kommer att ta död på algerna, ditt lite högre CYA-värde till trots, men sedan skall de ju filtreras bort också och om algerna verkligen hunnit få fäste så kan ju ytor behöva skrubbas rena o.s.v.

Sedan är ju frågan hur tillförlitligt ditt mätvärde på CYA är. Om symptomen i poolen, att du inte får någon effekt alls av ditt klor, vattnet blir grönt o.s.v. så skulle jag spontant gissa på ett CYA-värde på dubbelt mot vad du angav.

Ett annat problem är ju att du om du chockklorerar vattnet inte får det badbart så snabbt igen. Klornivån måste ju i vart fall hinna sjunka under 10 ppm, helst 5 eller lägre innan vattnet brukar räknas som badbart. Har du hög CYA så kommer dock vattnet inte att kännas särskilt aggressivt ens vid lite högre klorhalter så badbarhetsgränsen förskjuts uppåt, precis som att effekten av kloret förskjuts nedåt när CYA stiger upp till höga värden. Om inte någon är speciellt känslig mot klor är väl lite överskott inte farligt, men det smakar ju rejält illa om någon råkar få en kallsup och det kan nog bleka kläder / badkläder, något som man aldrig ser i privatpooler med normala klorvärden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan