VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: HJÄLP! Problem med grundvatten...  (läst 7420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooleraren

HJÄLP! Problem med grundvatten...
« skrivet: juli 04, 2007, 22:30:08:08 »
Jaha...då var miamipool här idag och vi skulle knyta ihop det sista på offerten men då kom vi på  "hur är det med grundvatten nivån"? ahh det är väl lungt tänkte vi  :o vi tar fram en spade och börjar gräva och enligt säljaren på miami så ska vi ner till ca 1600mm innan vi träffar vatten...men oj vi träffar vatten på ca 13-1400mm  :'( HJÄLP vad ska vi göra? vi kan ju inte vara ensamma med detta problem...
« Senast ändrad: juli 05, 2007, 08:53:44:44 av pooleraren »

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2007, 11:06:01:01 »
Det är inte så svårt att åtgärda, men kräver att man kompletterar en del.

Vi hade i och för sig inte grundvatten men däremot ligger vår tomt så lågt i förhållande till omgivningen så jag installerade dränering för säkerhetsskull och det visade sig vara riktigt. Vattenflödet in i poolgropen är relativt stor vid regn och snösmältning.

Gör så här: Gräv ett kvadratmeterstort område ca 1 m djupare  ungefär 1,5 m utanför poolgropen. Nu har du botten på en blivande dräneringsbrunn. Fyll botten med ett par dm singel och ställ ner ett dräneringsrör med 40 cm diameter (sök på Blocket.se) som skall nå ca 50 cm ovan den färdiga marknivån. Gräv poolgropen ca 2 dm djupare än vad som var tänkt för att ge plats för dräneringsslangar. Lägg dräneringsslangar utefter poolgropens sidor och led in dem i dräneringsbrunnen. I dräneringsbrunnen sänker du ner en dräneringspump med flottör (ex. "Cotech" från Clas Ohlsson ca 500:-).

Pumpen kommer nu att hålla vattnet borta från poolgropen. Den enda egentliga svårigheten är att se till så att vattenledningen från pumpen inte fryser vintertid och förhindrar bortpumpningen. Jag lyckades lägga min slang på 3 - 4 dm djup med ett litet fall hela vägen (ca 30 m) till en dagvattenbrunn. Den klarade sig hela den gångna vintern trots ner mot 20 minusgrader stundtals.
Pumpen är det inget problem med, så långt ner i marken som den kommer att stå är det konstant frostfritt.


Utloggad pooleraren

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2007, 16:13:20:20 »
Ok tack för svar!  Men finns här Ingen på detta forum som har grävt och stött på vatten för tidigt?

Utloggad Janne

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2007, 16:34:56:56 »
Vad menar du med för tidigt?

Vi grävde våran förra pool så kom det upp vatten men det gick undan så vi gjorde inget.
Våran nya har vi grävt en brunn och har en pump i den.
Pumpen jobbar då och då, det hör vi.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pooleraren

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2007, 20:59:03:03 »
För tidigt= grundvatten börjar på ca:13-1400mm och det är väl en ganska hög grundvatten nivå? och är det ett högt flöde så blir det ett väldigt pumpande året om och det känns ju kanske inte riktigt optimalt därför undrar jag om det blir problem att lägga poolen på ca 1200mm djup när man normalt lägger den på 16-1700mm eller rättare sagt gräver 16-1700mm.

Utloggad Janne

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2007, 21:49:26:26 »
Aha  :D

Bor du vid havet eller nära något vatten?
Jag är ingen expert men om det nu så mycket som du säger så bör du dränera runt poolen.
Hörde ifrån en som hde hört att hela poolen flöt upp när för mycket vatten kom ifrån marken.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pooleraren

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2007, 23:57:03:03 »
Bor inte vid havet...tja eller jag har väl nån km dit men det är inte det som påverkar...det är nog bara min valiga tur  :D

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2007, 12:39:40:40 »
Jag har samma situation som dig. Vattnet fyller min grop från alla håll och verkar vara på ca 1300mm djup som det stabiliceras. Jag har grävt en dräneringsbrunn som vattnet från under poolen ska samlas i. Men när jag kör med dränkpump så forsar vattnet upp i min dräneringsbrunn så grus följer med och botten i den blir högre och högre. Jag förmodar att grundvattnet trycker fram.
Vet inte heller vad jag ska göra nu!
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Janne

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2007, 13:14:36:36 »
Det går att dränera i efterhand.
Givetvis så är det bättre och göra det när man bygger poolen.
Mina rör går även under bottenplattan.
Men jag tror att det räcker med att rören går runtom poolen till en brunn.

Med tanke på hör mycket regnvatten som kommer ner just nu i hela Sverige så skulle jag inte dränera poolen.

Pooleraren:
Jag bor inte relativt nära havet några km precis som du, och även rätt så högt över havet.
Men min dräneringspump går då och då.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad pooleraren

SV: HJÄLP! Problem med grundvatten...
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2007, 22:36:12:12 »
Jag tror inte det ska bli några större problem vi får dränera ordentiligt så ska det nog gå bra

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan