VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande  (läst 16392 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Konrad

Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« skrivet: juni 25, 2013, 14:24:49:49 »
Hej alla poolvänner.
Håller på att färdigställa ett ganska omfattande poolbygge som startades för två år sedan då min gamla pool från -70 talet gjort sitt.
Byggde då alltså en helt ny vilken stod färdig rent badmässigt förra året vid denna tidpunkt, det som nu återstår är allt runt om kring etc.
Men nu till saken i fråga:
Jag inköpte diverse teknisk utrustning bl.a. Ifrån folkpool
För ca två veckor sedan skar cirkulationspumpen och denna skickade jag upp till deras kontor/verkstad i Stockholm, döm om min förvåning när ett ifrågasättande ifrån deras sida inleddes.
-hur har du installerat pumpen?
-har den stått under vatten?
-har du haft motorskydd installerat
Etc etc med frågor såsom om det vore ställt till någon som inte skulle begripa ett skvatt.
Jag förklarade att installationen genomförts av behörig elektriker/firma och erbjöd också skicka över bilder på installationen som för övrigt är ett teknikrum på ca 8 kvm, men svaret från deras sida var klockrent........
-eftersom vi ej vet hur installationen utförts och ej heller vilket motorskydd som använts tar vi inget ansvar i fråga!
Trots att jag erbjudit dem både verifikationer på installation samt övrig efterfrågad information.
-Du får kanske ut något på hemförsäkringen sa dom något spydigt.......
Har man som jag lagt ned nästan 7 siffrigt belopp på pool och tekniska installationer så handlar det för min del om PRINCIPEN kära Folkpool!!!!!
Jag ringde mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och efter ca fem minuters redogörelse så sa dom.
-Köp en ny skicka fakturakopia till oss så tar vi kostnaden.
Här kan vi snacka om kundbemötande!
Frågade ifall dom skulle dra processen mot folkpool?
-Nej det gör vi inte........
Vill härmed passa på att varna andra eventuella folkpoolskunder om hur dom kan agera då problem uppstår.
Vänligen ;)


Poolgiganten

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2013, 14:52:12:12 »
Missadev att skicka med en bild över poolbygget, teknikrummet syns till höger på bilden.
Poolstorlek 4.25 x 14.70 betongstomme klädd med Höganäs poolklinker, altandäcket (som aldrig verkar bli klart) i grunden sibirisk lärk som tjäroljas.
Vänligen
« Senast ändrad: juni 25, 2013, 15:04:22:22 av Konrad »

Utloggad Kallsupen

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Att ha en pool är livskvalite
    • Visa profil
    • www.claes-mette.se
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2013, 15:26:00:00 »
Ja kommer aldrig att köpa nått från dom alldeles för dyra.
Pool från Rubinpool 5,5 x 1,20 värmepump Brilix THP 120

www.claes-mette.se

Utloggad Mrtiger

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2013, 18:26:03:03 »
Vet ikke hvordan reglene er i Sverige, men her hadde jeg ikke gitt meg før de hadde refundert pumpen eller fått en ny. Forstår godt at folk gir opp ved slike tilfeller, får det kan ta lang tid å ordne opp i slik saker:(
Utrolig trist at leverandører har en slik service.

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2013, 18:57:41:41 »
Trist bemötande från Folkpool men det är ju rimligt att man kan berätta hur installationen är utförd. Det är väl bara ta lite bilder på det och skicka till folkpool - att redogöra för det tekniskt är ju inte alla förunnat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2013, 20:23:13:13 »
går i funderingar på att köpa pool, nu vet jag var jag INTE ska köpa pool iaf

tack för infon Konrad

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2013, 23:32:33:33 »
Avgörande för det hela rent juridiskt är ju hur lång tid som gått sedan köpet. Är det under garantitiden så är det deras ansvar att bevisa att du gjort något felaktigt som föranlett eller bidragit till felet, annars får de stå för det hela. Efter garantitidens utgång, när vi är inne i den period där det handlar om reklamation för fabriksfel och inte garanti, då måste du kunna visa att felet är ett fabrikationsfel.Den juridiska situationer blir därför ganska olika.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2013, 10:38:04:04 »
Mmm, och gäller det en reklamation skall man som kund kunna bevisa att felet varit ursprungligt.
Folkpool har två års garanti på sina varor, och är pumpen äldre än så, eller om den monterats ovan vattennivån (vilket utifrån bilden verkar vara troligt) så gäller alltså inte garantin.

I fall som dessa, när det inte kan anses vara ställt utom rimliga tvivel att garantin skall gälla tycker jag att det är väldigt dålig stil att anklaga enskilda leverantörer för att inte ta sitt ansvar, och jag vill med detta inlägg vara en motvikt mot den kritik som framförts i denna tråd.

Det är rimligt att anta att folkpools tekniker som hanterar garantiärenden och reklamationer utifrån de skador pumpen hade, baserat på sin erfarenhet, kunnat dra slutsatsen att cirkulationspumpen antingen gått torr, eller haft ett för högt ställt motorskydd, eller båda delar.

I fall som dessa är det helt omöjligt att ta ställning till om Folkpool haft rätt, eller om Konrad haft rätt, och jag vill därför uppmana alla som läser detta ämne att ha detta i åtanke.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2013, 12:00:48:48 »
Jo står det i manual eller installationsanvisningar att den SKALL sitta under poolens vattennivå och man sedan monterar den på annat sätt så kan naturligtvis Folkpool helt korrekt hävda att garantin inte gäller. Fel som beror av annan användning än den som är avsedd är ju normalt alltid undantagna. Men är detta ett villkor som finns i manualen ? Det är ju inte så sällsynt med pumpar ovan vattennivån - fast då kanske manualen kräver att en backventil sätts in ?

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2013, 16:27:51:51 »
Hej alla och tackar för era synpunkter.
Efter att läst inläggen vill jag förtydliga att pumpen är installerad ca 250mm under vattennivån (teknikrummet som syn på bilden vars golv ligger ca 650mm under altandäcket)
Motorskydd fanns monterat och inställt enligt pumpens tekniska specifikation.
Alltså så bör vi kunna utesluta "torrkörning" samt ej korrekt inställt motorskydd ( motorskyddet hade dessutom utlöst,
Trots det skar pumpen)
Motorskyddet är kontrollerat och inga fel kunde/kan konstateras, nu har jag provisoriskt installerat min gamla pump utan några andra tekniska förändringar och allt fungerar problemfritt.
När det gäller åldern så var pumpen vid tidpunkten för haveriet 11 månader gammal , alltså inom garantitidens åtagande. Naturligtvis har jag och tar folkpools tekniker på fullt allvar ( åtminstone inledningsvis) men när deras utlåtande bygger på antagande och " vi kan ej utesluta" mm mm så är mitt förtroende inte speciellt högt.
Jag skulle exempelvis i nivå med deras argument besvara ex, -jag kan inte utesluta att pumpen vid leverans ej uppfyllde de tekniska egenskaper etc etc.
Men vad vinner man på att raljera gentemot varandra?
Ville bara med mitt inlägg beskriva en händelse från verkligheten.
Idag när jag beställde ny pump så döm om min förvåning när det visar sig att pumpen ( som skurit) ej överstämmer med vad jag för ett år sedan beställdes och betalade för..... Jag beställde en superpump à 2000w och fick betala för dito, men pumpens prestanda enligt vad som finns noterat på pumpen anger 1500w...... Än mer förbryllad blir jag nu, detta har ju kanske ingen större betydelse i sammanhanget men visst är det märkligt!
Här betalar man för en viss teknisk prestanda och så levereras något annat.
Jag är dock framförallt ur en principiell synvinkel otroligt sugen att dra ärendet vidare, trots att mitt problem lösts med anledning av ett mycket tillmötesgående försäkringsbolag.
Vänligen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan