CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande  (läst 16801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2013, 16:46:05:05 »
Nej försvaret att det "inte kan uteslutas" håller inte om det är under garantitiden. De behöver kunna visa på något specifikt i skadan som pekar på att det troligtvis beror på XXX för att kunna komma undan garantianspräk. Om installationen är gjord efter anvisningarna och pumpen också driftsatt koreekt så bör det väl helt klart vara ett garantifall. Jag skulle tro att du vinner fallet om det går till ARN eller till domstol.

Beträffande de två effekterna du nämner, 1500 W o. 2000 W, så skall givetvis rätt vara rätt, samtidigt som man måste vara säker på att man inte jämför äpplen med päron. Är det samma effekt man talar om ? Pumpens max effekt ? Eller elmotorns avgivna effekt (motorstyrka) ? Eller den effekt som den förbrukar ? På den punkten kan du behöva kontrollera specifikationerna och märkningen innan det går att vara helt säker.  Hur stor är din pool ? 2000 W låter mycket och är dessutom inget standardvärde på elmotorer.. Vi har en pump med en motor på 1,1 kW, vilket är våldsamt överdimensionerat p.g.a. vi från början tänkt anlägga en utomhuspool och skaffat utrustning till detta och sedan i sista minuten beslöt oss för en inomhuspool och då fick minska ned formatet. Vår ursprungliga plan var en pool som i form påminde om ett tennisracket, en rund djup del med riktig djupdel så att det skulle gå att dyka, plus en rak del ("skaftet") med mindre vattendjup. Nu blev det en rekangulär 8x4 med varierande vattendjup men utan någon riktig djupdel. Att följa de ursprungliga planerna och bygga inomhus hade spräckt alla budgetar totalt.

Poolgiganten

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2013, 16:57:20:20 »
Återigen hej.
Tack för dina konkreta synpunkter Erica.
Jag är sugen på att dra ärendet vidare, vad tycker ni andra som följt inlägget?
När det gäller pumpdimensionen skall jag säkerställa de eventuellt motstrida uppgifterna beträffande kapacitet och elmotorns effekt, naturligtvis skall vi jämföra äpplen med äpplen.
Poolens volym uppgår till ca 108 m3
Vänligen

Utloggad TommyC

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2013, 17:07:44:44 »
Under garantitiden har de som Erica skriver bevisbördan men försöker smita undan vilket är tråkigt och ger "badwill". Du bör ha goda chanser att få rätt tror jag också.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ingvar

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #13 skrivet: juni 27, 2013, 09:01:17:17 »
Kolla så att du inte blandar ihop olika enheter. Pumparna säljs i regel med effektangivelse i hästkrafter, medan märkningen på själva pumpen brukar vara i watt. En 2,0 hk-pump motsvarar ca 1500W. I övrigt tycker jag att du ska stå på dig mot Folkpool och kräva att få pumpen utbytt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #14 skrivet: juni 28, 2013, 21:41:27:27 »
Är garantin slut så går du på reklamationsrätten som väl är inom 3år från inköpsdatum om jag inte minns fel. Bara att lämna in den och säga som det är att den är installerad korrekt.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #15 skrivet: juni 28, 2013, 22:01:34:34 »
Är garantin slut så går du på reklamationsrätten som väl är inom 3år från inköpsdatum om jag inte minns fel. Bara att lämna in den och säga som det är att den är installerad korrekt.

Riktigt så enkelt är det inte. Är garantitiden slut har man ett klart sämre skydd. Reklamationstiden är visserligen 3 år, men det faller på dig att bevisa att felet var ursprungligt, alltså att det fanns ett fel i produkten från första början. Detta är en stor skillnad mot under garantitiden, då du är skyddad om inte leverantören kan göra visa att det finns skäl som gör att garantin inte gäller, t.ex. felaktig installation, felaktigt handhavande, åskskador eller liknande. Det är stor skillnad mellan om bevisbördan ligger på dig eller på företaget. Att bevisa att ett fel är ursprungligt kan gå ibland men kan i många fall vara omöjligt. Att den bara slutade att fungera räcker knappast som bevis i det avseendet. En produkt som slutat att fungera under garantitiden brukar det sällan vara problem med att reklamera.

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #16 skrivet: juni 29, 2013, 07:16:14:14 »
Konsumenträtten är intressant, men jag skulle vilja ha lite mer info omvad som hänt och hur pumpen varit installerad......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #17 skrivet: juni 29, 2013, 08:40:36:36 »
Vi är inne på vår tredje pump, poolen är inne på sin 8:e badsäsong. Den första pumpen lade av efter ungefär ett år och jag fick en ny på garantin helt utan diskussion. Astral pumpar är det vi har. Ingen kontakt med Astral utan med ÅF men funkade klockrent. På pump nummer två brände lindningarna i motorn när en fas gick och vi insåg att pumpens enligt spec inbyggda motorskydd inte fanns, samtal med Astral men ingen framgång. Nu har vi externt motorskydd och den tredje pumpen.

Jag tycker ditt fall verkar solklart, efter din beskrivning är pumpen korrekt installerad och använd, det bör vara en reklamation utan diskussion.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #18 skrivet: juni 29, 2013, 11:06:39:39 »
Har du pumphuset till din gamla Astral kvar?
Mitt pumphus gick sönder förra veckan, men allt annat är i bra skick, kanske kan du komplettera min säljesannons med att du har ett helt pumphus att sälja?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #19 skrivet: juni 29, 2013, 11:24:34:34 »
Hahaha. Brända lindningar och sprucket hus. Tror ni någon vill köpa  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag