CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande  (läst 16800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Konrad

Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« skrivet: juni 25, 2013, 14:24:49:49 »
Hej alla poolvänner.
Håller på att färdigställa ett ganska omfattande poolbygge som startades för två år sedan då min gamla pool från -70 talet gjort sitt.
Byggde då alltså en helt ny vilken stod färdig rent badmässigt förra året vid denna tidpunkt, det som nu återstår är allt runt om kring etc.
Men nu till saken i fråga:
Jag inköpte diverse teknisk utrustning bl.a. Ifrån folkpool
För ca två veckor sedan skar cirkulationspumpen och denna skickade jag upp till deras kontor/verkstad i Stockholm, döm om min förvåning när ett ifrågasättande ifrån deras sida inleddes.
-hur har du installerat pumpen?
-har den stått under vatten?
-har du haft motorskydd installerat
Etc etc med frågor såsom om det vore ställt till någon som inte skulle begripa ett skvatt.
Jag förklarade att installationen genomförts av behörig elektriker/firma och erbjöd också skicka över bilder på installationen som för övrigt är ett teknikrum på ca 8 kvm, men svaret från deras sida var klockrent........
-eftersom vi ej vet hur installationen utförts och ej heller vilket motorskydd som använts tar vi inget ansvar i fråga!
Trots att jag erbjudit dem både verifikationer på installation samt övrig efterfrågad information.
-Du får kanske ut något på hemförsäkringen sa dom något spydigt.......
Har man som jag lagt ned nästan 7 siffrigt belopp på pool och tekniska installationer så handlar det för min del om PRINCIPEN kära Folkpool!!!!!
Jag ringde mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och efter ca fem minuters redogörelse så sa dom.
-Köp en ny skicka fakturakopia till oss så tar vi kostnaden.
Här kan vi snacka om kundbemötande!
Frågade ifall dom skulle dra processen mot folkpool?
-Nej det gör vi inte........
Vill härmed passa på att varna andra eventuella folkpoolskunder om hur dom kan agera då problem uppstår.
Vänligen ;)


Poolgiganten

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2013, 14:52:12:12 »
Missadev att skicka med en bild över poolbygget, teknikrummet syns till höger på bilden.
Poolstorlek 4.25 x 14.70 betongstomme klädd med Höganäs poolklinker, altandäcket (som aldrig verkar bli klart) i grunden sibirisk lärk som tjäroljas.
Vänligen
« Senast ändrad: juni 25, 2013, 15:04:22:22 av Konrad »

Utloggad Kallsupen

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 240
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Att ha en pool är livskvalite
    • Visa profil
    • www.claes-mette.se
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2013, 15:26:00:00 »
Ja kommer aldrig att köpa nått från dom alldeles för dyra.
Pool från Rubinpool 5,5 x 1,20 värmepump Brilix THP 120

www.claes-mette.se

Utloggad Mrtiger

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2013, 18:26:03:03 »
Vet ikke hvordan reglene er i Sverige, men her hadde jeg ikke gitt meg før de hadde refundert pumpen eller fått en ny. Forstår godt at folk gir opp ved slike tilfeller, får det kan ta lang tid å ordne opp i slik saker:(
Utrolig trist at leverandører har en slik service.

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2013, 18:57:41:41 »
Trist bemötande från Folkpool men det är ju rimligt att man kan berätta hur installationen är utförd. Det är väl bara ta lite bilder på det och skicka till folkpool - att redogöra för det tekniskt är ju inte alla förunnat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2013, 20:23:13:13 »
går i funderingar på att köpa pool, nu vet jag var jag INTE ska köpa pool iaf

tack för infon Konrad

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2013, 23:32:33:33 »
Avgörande för det hela rent juridiskt är ju hur lång tid som gått sedan köpet. Är det under garantitiden så är det deras ansvar att bevisa att du gjort något felaktigt som föranlett eller bidragit till felet, annars får de stå för det hela. Efter garantitidens utgång, när vi är inne i den period där det handlar om reklamation för fabriksfel och inte garanti, då måste du kunna visa att felet är ett fabrikationsfel.Den juridiska situationer blir därför ganska olika.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2013, 10:38:04:04 »
Mmm, och gäller det en reklamation skall man som kund kunna bevisa att felet varit ursprungligt.
Folkpool har två års garanti på sina varor, och är pumpen äldre än så, eller om den monterats ovan vattennivån (vilket utifrån bilden verkar vara troligt) så gäller alltså inte garantin.

I fall som dessa, när det inte kan anses vara ställt utom rimliga tvivel att garantin skall gälla tycker jag att det är väldigt dålig stil att anklaga enskilda leverantörer för att inte ta sitt ansvar, och jag vill med detta inlägg vara en motvikt mot den kritik som framförts i denna tråd.

Det är rimligt att anta att folkpools tekniker som hanterar garantiärenden och reklamationer utifrån de skador pumpen hade, baserat på sin erfarenhet, kunnat dra slutsatsen att cirkulationspumpen antingen gått torr, eller haft ett för högt ställt motorskydd, eller båda delar.

I fall som dessa är det helt omöjligt att ta ställning till om Folkpool haft rätt, eller om Konrad haft rätt, och jag vill därför uppmana alla som läser detta ämne att ha detta i åtanke.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2013, 12:00:48:48 »
Jo står det i manual eller installationsanvisningar att den SKALL sitta under poolens vattennivå och man sedan monterar den på annat sätt så kan naturligtvis Folkpool helt korrekt hävda att garantin inte gäller. Fel som beror av annan användning än den som är avsedd är ju normalt alltid undantagna. Men är detta ett villkor som finns i manualen ? Det är ju inte så sällsynt med pumpar ovan vattennivån - fast då kanske manualen kräver att en backventil sätts in ?

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2013, 16:27:51:51 »
Hej alla och tackar för era synpunkter.
Efter att läst inläggen vill jag förtydliga att pumpen är installerad ca 250mm under vattennivån (teknikrummet som syn på bilden vars golv ligger ca 650mm under altandäcket)
Motorskydd fanns monterat och inställt enligt pumpens tekniska specifikation.
Alltså så bör vi kunna utesluta "torrkörning" samt ej korrekt inställt motorskydd ( motorskyddet hade dessutom utlöst,
Trots det skar pumpen)
Motorskyddet är kontrollerat och inga fel kunde/kan konstateras, nu har jag provisoriskt installerat min gamla pump utan några andra tekniska förändringar och allt fungerar problemfritt.
När det gäller åldern så var pumpen vid tidpunkten för haveriet 11 månader gammal , alltså inom garantitidens åtagande. Naturligtvis har jag och tar folkpools tekniker på fullt allvar ( åtminstone inledningsvis) men när deras utlåtande bygger på antagande och " vi kan ej utesluta" mm mm så är mitt förtroende inte speciellt högt.
Jag skulle exempelvis i nivå med deras argument besvara ex, -jag kan inte utesluta att pumpen vid leverans ej uppfyllde de tekniska egenskaper etc etc.
Men vad vinner man på att raljera gentemot varandra?
Ville bara med mitt inlägg beskriva en händelse från verkligheten.
Idag när jag beställde ny pump så döm om min förvåning när det visar sig att pumpen ( som skurit) ej överstämmer med vad jag för ett år sedan beställdes och betalade för..... Jag beställde en superpump à 2000w och fick betala för dito, men pumpens prestanda enligt vad som finns noterat på pumpen anger 1500w...... Än mer förbryllad blir jag nu, detta har ju kanske ingen större betydelse i sammanhanget men visst är det märkligt!
Här betalar man för en viss teknisk prestanda och så levereras något annat.
Jag är dock framförallt ur en principiell synvinkel otroligt sugen att dra ärendet vidare, trots att mitt problem lösts med anledning av ett mycket tillmötesgående försäkringsbolag.
Vänligen

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2013, 16:46:05:05 »
Nej försvaret att det "inte kan uteslutas" håller inte om det är under garantitiden. De behöver kunna visa på något specifikt i skadan som pekar på att det troligtvis beror på XXX för att kunna komma undan garantianspräk. Om installationen är gjord efter anvisningarna och pumpen också driftsatt koreekt så bör det väl helt klart vara ett garantifall. Jag skulle tro att du vinner fallet om det går till ARN eller till domstol.

Beträffande de två effekterna du nämner, 1500 W o. 2000 W, så skall givetvis rätt vara rätt, samtidigt som man måste vara säker på att man inte jämför äpplen med päron. Är det samma effekt man talar om ? Pumpens max effekt ? Eller elmotorns avgivna effekt (motorstyrka) ? Eller den effekt som den förbrukar ? På den punkten kan du behöva kontrollera specifikationerna och märkningen innan det går att vara helt säker.  Hur stor är din pool ? 2000 W låter mycket och är dessutom inget standardvärde på elmotorer.. Vi har en pump med en motor på 1,1 kW, vilket är våldsamt överdimensionerat p.g.a. vi från början tänkt anlägga en utomhuspool och skaffat utrustning till detta och sedan i sista minuten beslöt oss för en inomhuspool och då fick minska ned formatet. Vår ursprungliga plan var en pool som i form påminde om ett tennisracket, en rund djup del med riktig djupdel så att det skulle gå att dyka, plus en rak del ("skaftet") med mindre vattendjup. Nu blev det en rekangulär 8x4 med varierande vattendjup men utan någon riktig djupdel. Att följa de ursprungliga planerna och bygga inomhus hade spräckt alla budgetar totalt.

Utloggad Konrad

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2013, 16:57:20:20 »
Återigen hej.
Tack för dina konkreta synpunkter Erica.
Jag är sugen på att dra ärendet vidare, vad tycker ni andra som följt inlägget?
När det gäller pumpdimensionen skall jag säkerställa de eventuellt motstrida uppgifterna beträffande kapacitet och elmotorns effekt, naturligtvis skall vi jämföra äpplen med äpplen.
Poolens volym uppgår till ca 108 m3
Vänligen

Utloggad TommyC

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2013, 17:07:44:44 »
Under garantitiden har de som Erica skriver bevisbördan men försöker smita undan vilket är tråkigt och ger "badwill". Du bör ha goda chanser att få rätt tror jag också.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ingvar

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #13 skrivet: juni 27, 2013, 09:01:17:17 »
Kolla så att du inte blandar ihop olika enheter. Pumparna säljs i regel med effektangivelse i hästkrafter, medan märkningen på själva pumpen brukar vara i watt. En 2,0 hk-pump motsvarar ca 1500W. I övrigt tycker jag att du ska stå på dig mot Folkpool och kräva att få pumpen utbytt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #14 skrivet: juni 28, 2013, 21:41:27:27 »
Är garantin slut så går du på reklamationsrätten som väl är inom 3år från inköpsdatum om jag inte minns fel. Bara att lämna in den och säga som det är att den är installerad korrekt.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #15 skrivet: juni 28, 2013, 22:01:34:34 »
Är garantin slut så går du på reklamationsrätten som väl är inom 3år från inköpsdatum om jag inte minns fel. Bara att lämna in den och säga som det är att den är installerad korrekt.

Riktigt så enkelt är det inte. Är garantitiden slut har man ett klart sämre skydd. Reklamationstiden är visserligen 3 år, men det faller på dig att bevisa att felet var ursprungligt, alltså att det fanns ett fel i produkten från första början. Detta är en stor skillnad mot under garantitiden, då du är skyddad om inte leverantören kan göra visa att det finns skäl som gör att garantin inte gäller, t.ex. felaktig installation, felaktigt handhavande, åskskador eller liknande. Det är stor skillnad mellan om bevisbördan ligger på dig eller på företaget. Att bevisa att ett fel är ursprungligt kan gå ibland men kan i många fall vara omöjligt. Att den bara slutade att fungera räcker knappast som bevis i det avseendet. En produkt som slutat att fungera under garantitiden brukar det sällan vara problem med att reklamera.

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #16 skrivet: juni 29, 2013, 07:16:14:14 »
Konsumenträtten är intressant, men jag skulle vilja ha lite mer info omvad som hänt och hur pumpen varit installerad......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #17 skrivet: juni 29, 2013, 08:40:36:36 »
Vi är inne på vår tredje pump, poolen är inne på sin 8:e badsäsong. Den första pumpen lade av efter ungefär ett år och jag fick en ny på garantin helt utan diskussion. Astral pumpar är det vi har. Ingen kontakt med Astral utan med ÅF men funkade klockrent. På pump nummer två brände lindningarna i motorn när en fas gick och vi insåg att pumpens enligt spec inbyggda motorskydd inte fanns, samtal med Astral men ingen framgång. Nu har vi externt motorskydd och den tredje pumpen.

Jag tycker ditt fall verkar solklart, efter din beskrivning är pumpen korrekt installerad och använd, det bör vara en reklamation utan diskussion.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #18 skrivet: juni 29, 2013, 11:06:39:39 »
Har du pumphuset till din gamla Astral kvar?
Mitt pumphus gick sönder förra veckan, men allt annat är i bra skick, kanske kan du komplettera min säljesannons med att du har ett helt pumphus att sälja?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #19 skrivet: juni 29, 2013, 11:24:34:34 »
Hahaha. Brända lindningar och sprucket hus. Tror ni någon vill köpa  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2013, 15:07:28:28 »
Citera
Vi är inne på vår tredje pump, poolen är inne på sin 8:e badsäsong.

Vi byggde denna poolen för drygt 10 år sedan. Pumpen går 7/24 året runt (inomhuspool). Den har aldrig behövt bytas, men blivit reparerad en gång (bytt lager och axeltätning). Det är Pahléns bronspump, 3-fas, 1.1 kW. Så tre pumpar på 8 säsonger låte lite högt.

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2013, 15:07:44:44 »
Riktigt så enkelt är det inte. Är garantitiden slut har man ett klart sämre skydd. Reklamationstiden är visserligen 3 år, men det faller på dig att bevisa att felet var ursprungligt, alltså att det fanns ett fel i produkten från första början. Detta är en stor skillnad mot under garantitiden, då du är skyddad om inte leverantören kan göra visa att det finns skäl som gör att garantin inte gäller, t.ex. felaktig installation, felaktigt handhavande, åskskador eller liknande. Det är stor skillnad mellan om bevisbördan ligger på dig eller på företaget. Att bevisa att ett fel är ursprungligt kan gå ibland men kan i många fall vara omöjligt. Att den bara slutade att fungera räcker knappast som bevis i det avseendet. En produkt som slutat att fungera under garantitiden brukar det sällan vara problem med att reklamera.

Svårt och svårt, han ber dom skicka in den på reklamationsrätten så gör tillverkaren en bedömning om det är ursprungsfel eller ej. Vilket de gör om det är en seriös tillverkare. Så krångligare än så är det inte, dock så åker han ju dit på att betala felsökningen om det ej är ett ursprungsfel. Men då jag arbetat många år som bl a produktchef på multinationella företag så kan jag nog säga att felet på en produkt av denna typ som går sönder efter 3 år med största sannolikhet kommer att betraktas som ett ursprungsfel, då det är ett konstruktionsfel om den inte håller länge. Då utgår jag att normal hållbarhet åtminstone ligger på 5-10år.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #22 skrivet: juni 29, 2013, 15:16:57:57 »
Svårt och svårt, han ber dom skicka in den på reklamationsrätten så gör tillverkaren en bedömning om det är ursprungsfel eller ej. Vilket de gör om det är en seriös tillverkare. Så krångligare än så är det inte, dock så åker han ju dit på att betala felsökningen om det ej är ett ursprungsfel. Men då jag arbetat många år som bl a produktchef på multinationella företag så kan jag nog säga att felet på en produkt av denna typ som går sönder efter 3 år med största sannolikhet kommer att betraktas som ett ursprungsfel, då det är ett konstruktionsfel om den inte håller länge. Då utgår jag att normal hållbarhet åtminstone ligger på 5-10år.

Problemet är ju att du skall kunna visa på att den inte utsatts för någonting annat än ren drift, något som fått den att gå sönder i förtid. T.ex. torrkörning, frysning vintertid, drift på två faser (om det är en trefaspump), åskskador, för hög temperatur (vid t.ex. för tät inbyggnad), fasta partiklar som kommit in om den körts utan silkorg och liknande. Detta kan vara nog så svårt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #23 skrivet: juni 29, 2013, 17:00:54:54 »
Har du pumphuset till din gamla Astral kvar?
Mitt pumphus gick sönder förra veckan, men allt annat är i bra skick, kanske kan du komplettera min säljesannons med att du har ett helt pumphus att sälja?

Pumphuset finns kvar, oklart om det passar ihop med din motor. Jag har den som reservdelslager :), det är en Astral Sprint 1,5 HK trefas (1,1 KW), egentligen inte så intresserad av att sälja, men om din är trefas och vi tror motorn passar kanske man skall ge ett bud för att ha en fungerade pump i reserv.

Min gamla reservdel ser ut så här     
/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #24 skrivet: juni 29, 2013, 17:03:05:05 »
Hahaha. Brända lindningar och sprucket hus. Tror ni någon vill köpa  ;D

Nope, har inte försökt sälja heller :)...
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #25 skrivet: juni 29, 2013, 17:09:32:32 »
Vi byggde denna poolen för drygt 10 år sedan. Pumpen går 7/24 året runt (inomhuspool). Den har aldrig behövt bytas, men blivit reparerad en gång (bytt lager och axeltätning). Det är Pahléns bronspump, 3-fas, 1.1 kW. Så tre pumpar på 8 säsonger låte lite högt.

Jo med facit i hand skulle man köpte en sån pump, tystare och bättre verkar det som. Att det första la av vet jag inte vad det berodde på, det bara ville inte en dag. Byttes ju utan prut och enkelt.

När vi brände lindningarna så kan man ju försöka men kör man en trefaspump på två faser en längre stund så händer det --> inget fel på pumpen utan fel på installationen som tyvärr saknade motorskydd. Med en varm pool utan pump blir leveranstiden och installationstiden viktiga parametrar, hittade en ny likadan pump till bra pris och med snabb leverans. Man borde förmodligen bytt till ngt bättre men tiden medgav inte det.

Tre pumpar är mycket helt enig, men shit happens...

Nu skall jag sluta trasha tråden med mer tjat om andra pumpar.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #26 skrivet: juni 29, 2013, 21:05:52:52 »
Problemet är ju att du skall kunna visa på att den inte utsatts för någonting annat än ren drift, något som fått den att gå sönder i förtid. T.ex. torrkörning, frysning vintertid, drift på två faser (om det är en trefaspump), åskskador, för hög temperatur (vid t.ex. för tät inbyggnad), fasta partiklar som kommit in om den körts utan silkorg och liknande. Detta kan vara nog så svårt.

Nu behöver vi inte gå till överdrift, det räcker med att han säger att det är normalt användande, finns ingen som kan kräva att du har en kamera installerad som filmar pumpen dygnet runt eller en massa vittnen. Man ska inte krångla till det, låt som sagt servicefirman bedömma om det är reklamation eller ej.

Utloggad dreamie

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2013, 09:40:30:30 »
Hota med ARN (på ett vänligt sätt), det kan absolut hjälpa eftersom Folkpool ändå är ett större erkänt företag.

Att gå till domstol för denna ringa summa skulle jag inte rekommendera. Har själv legat i en till synes enkel tvist i 1,5år med en advokatkostnad på ca. 85.000kr (självrisk runt 15.000).

Lycka till och återkom gärna med hur det går då det är intressant för oss potentiella poolköpare  O0

Med vänlig hälsning,
Peter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag