VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: köpt hus med gammal pool.  (läst 6546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mrks

  • Gäst
Mrks
köpt hus med gammal pool.
« skrivet: januari 27, 2019, 12:32:45:45 »
Hej

Vi har köpt ett hus som vi renoverat klart nu.  Ska börja planera inför vårens aktiviteter och då ligger poolen högt på prioriteringslistan.

Det är en L formad pool på 55kbm. 11m x5m på bredaste stället och 3 meter djup på djupaste stället.

Poolen är nog oisolerad i betong och med mosaik. Poolen har inte använts på 20 år men ser fin ut.
 Hela vattensystemet kommer behöva bytas ut då det är ett hemmabygge från 70 talet. 

Vad rekommenderar ni som kan?  Jag försöker jobba fram en checklista för vad jag ska göra...


-  jag har tittat på att köpa lamellskydd då det inte finns utrymme någonstans för att sätta något annat poolskydd som jag kan se det. 

- Poolfiltersystem?  (saltklorering? fungerar det trots rostfria detaljer ?

- Värmepump 16Kw  borde räcka?   (bor i stockholm)


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2019, 20:07:51:51 »
Det låter som ett ganska bra utgångsläge - gjuten pool med mosaik och en ganska stor sådan, även med djupdel. Den i särklass viktigaste frågan i utgångsläget är kort och gott om poolen är tät. Är den det så handlar det om ganska måttliga steg för att få den i drift.

Vad det gäller vattensystemet så betyder det att det är ett hembygge och relativt gammalt inte nödvändigtvis att allt måste bytas ut. Har man byggt med kvalitetskomponenter så kan det hålla mycket längre än så, förutsatt att man skött det vettigt, inte låtit saker frysa sönder o.s.v..

Vad är det för system som finns ? Pump och filter ? Någon värmare ? Kanske knappast kem-automatik - det fanns sådan redan då men det var ovanligt för privatpooler p.g.a. högt pris.

En 16 kW värmepump borde klara att värma poolen, förutsatt att ni täcker den när det inte badas, men delvis beror det ju på vilken temperatur ni tänkt köra den på.

Man brukar avråda från saltklorinator om det finns detaljer i rostfritt. Samma sak om det i gamla system finns t.ex. kopparrör, mässingsventiler o.s.v. Idag är automatiska kloreringssystem som t.ex. minimaster så pass billiga att de kan vara ett bra alternativ till klorinator, speciellt om pooldetaljerna inte tål salt. När det gäller gjutna pooler får man ju också tänka lite längre än till pooldetaljerna  - skimmer, inlopp etc., man har ju också att ta hänsyn till betongens armering. Är den förlagd så djupt överallt att inget vatten kan nå den ens tillfälligt ? Armeringen på en gammal pool lär knappast vara rostfri. Korroderande armering är ju ett hot mot poolens livslängd och salt i vattnet lär ju accelerera eventuella problem.

Det låter som det kan bli en fin pool om du får fixat lite.

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2019, 12:40:28:28 »
Hej Erica! tack för svar... :)
 Tack!  Vi har länge drömt om pool och vi hoppas på att den ska användas flitigt.

Hela huset är byggt av en arkitekt/byggingenjör och allt är väl tilltaget överallt och i många fall överdrivet välgjort.



Den info jag har är att poolen aldrig haft vatten över vintern. och att den aldrig läckt tills för 20 år sedan då den slutade användas pga ålder på ägaren.

Vattensystemet är ett hemmabygge. Det finns tydligen el-värme att koppla in men de sa att då får Vattenfall starta upp en till reaktor.
Jag ska ta en bild och lägga ut så ni får se omfattningen. Gällande salt:  Skimmer, lyktor osv är i rostfritt så salt låter inte som något för oss.
Har fått höra att man med UV-rening kan köra med ganska låg nivå klor... detta kanske är lämpligt för oss ??

Gällande värmen vill man väl ligga på 26-28 grader? jag vet inte vad som är skönt, är som sagt helt nybörjare.
Har tittat på att köra lamellskydd på poolen då detta är det enda som verkar kunna få plats i och runt poolen om vi inte bygger glastak över hela poolområdet.
Vissa säger att det kan vara positivt i värmehållningssynpunkt att ha en djup pool med 55m3 istället för en grund pool med 55 m3 då ytans storlek bestämmer avdunstning och temperaturpåverkan utifrån ... något jag kan tänka mig, men jag är ju inte expert.





Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2019, 14:38:13:13 »
Du kommer efter ett tag att vilja ha uppåt 30. Visst finns det en del personer som vill ha svalare i poolen, men flertalet poolare vill gärna ha det varmare.

Kolla MathiasS byggtråd och ett flertal inlägg som handlar om automation. Han har väldigt låga halter av klor tack vare automatiken. Förmodligen fler också, men han har skrivit rätt mycket bra inlägg om det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2019, 18:03:58:58 »
Vad det gäller temperaturen så räcker enligt mitt tycke 26-27 grader utmärkt om man motionssimmar i poolen. Att ha 30 när man simmar för fullt blir lite för varmt, man börjar svettas i vattnet, vilket känns mindre fräscht Men skall vi ha poolparty eller om man bara skall ligga och slöbada så är ju onekligen 30 grader skönare. Barn badar gärna i allt mellan 12 och 35 grader.. :) Under perioder med mest motionssimning så håller vi 26-27, ofta annars mest en kompromiss på ca 28, vid särskilda tillfällen 30-31.

Automatik för klor/pH ger ju onekligen en pool som är väldigt lättskött. Det gäller ju mest att fylla på kemikalier, göra någon enstaka kontrollmätning, samt att bottensuga om det kommit skräp i poolen, samt att backspola filtret någon gång.

Nej att det skulle behövas en reaktor till för er elvärme är ju en våldsam överdrift... hur många kW är den på ? Vi har en elvärmare på 15 kW, men använder den bara någon gång då och då - vår pool är ju inomhus och vi värmer poolrummet med värmepump. Men en värmepump sparar ju ganska snabbt in sin kostnad - elvärmare är enkla och driftsäkra, men de är ju rakt inga energisparare. Tyvärr har ju dessutom elpriset stigit ganska mycket under en längre tid.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2019, 09:54:39:39 »

Vad rekommenderar ni som kan?  Jag försöker jobba fram en checklista för vad jag ska göra...


-  jag har tittat på att köpa lamellskydd då det inte finns utrymme någonstans för att sätta något annat poolskydd som jag kan se det. 

- Poolfiltersystem?  (saltklorering? fungerar det trots rostfria detaljer ?

- Värmepump 16Kw  borde räcka?   (bor i stockholm)

Hej,
nedan några tankar:

1. Precis som Erica påpekar så börja med att kolla att den är tät.

2. En tummregel avseende dimensionering på värmetillskott i mitten av landet är 300W/m2. För er blir behovet då 16,5kW.Korrigering trodde poolen var 11x5m ser nu att den är mycket mindre, Baserat på volymen 55kbm och djupet max 3m bör den vara ca 30kvm vilket ger 9kW Jag slog även din pool i Gullberg & Jansson poolvärmekalkylator och där kom förslag på modell X40 (3,9-15,5 kW) Not att det avser en pool med pooltäckning på natten och 27-grader badtemp. (Skall du få en vettig ekonomi i din pool behöver prioritera pooltäckning.)

3. Om du kan lägga upp en bild eller ritning på din pool är det enklare att komma med förslag på pooltäckning. Men det låter som att en lamelltäckning eller rib-cover borde funka.

4. Både Pahlén Minimaster och Zodiac's ph & Chlor Perfect är två system som är beprövade för att ordna med automatisk reglering av Klor och pH.

Hör gärna av dig om du har fler frågor

//Martin
« Senast ändrad: april 16, 2019, 22:42:01:01 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #6 skrivet: mars 04, 2019, 16:20:01:01 »
Hej!

Har tagit lite tid att göra allt annat i huset.  Men här är en bild som fanns från annonsen när jag googlade.
ca.15kw alltså. Poolen är i längden strax över 10meter och nästan 5 meter bred på bredaste stället och sedan 2.5m i smalare stället. 
3 meter djup på djupaste stället. och 2.5 i övrigt på djupdelen.

Vi ska i vår göra om hela uteplatsen o lägga om plattor.

Här är bilden :


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #7 skrivet: mars 07, 2019, 07:40:03:03 »
Er pool har en yta på ca 38 m2.
Vår pool (Piteå) har en yta på 32 m2.
Vi värmer vår pool med en 8 kW jordvärmepump - till ca 32 grader från maj till september.
Ser man bara till ytan så skulle ni klara er med ca 9.6 kW.

Dock, er pool är oisolerad (troligen) och djupare, så lite mer effekt behöver ni nog.
Man får dessutom ta hänsyn till att poolvärmepumpar inte ger specificerad uteffekt när utetemperaturen blir låg, som den är nattetid under vår och höst t.ex. så en värmepump med  max uteffekt på 15-16 kW borde nog vara en bra dimensionering.
Skulle ni värma med en bergvärmepump så skulle jag nog påstå att det skulle räcka med en värmepump på 10-12 kW.

Till er fördel är ju även att ni finns längre söderut och kanske inte behöver 32 grader i vattnet.

Anledningen till att vi har så varmt som vi har är enkel, de flesta som badar hos oss står/sitter mest stilla och diskuterar/njuter av att skvalpa runt i poolen, inte mycket till fysiskt aktivitet alls med andra ord.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2019, 14:09:19:19 »
Hej Rickard

Jag har ju en gammal bergvärmepump från 2005 för att värma huset en Thermia Duo.  Men har ingen aning om hur stark den är. Står inget på den.
Jag går däremot och velar om den räcker till... om det är bättre att den vilar eller dyligt.  Kanske mer ekonomiskt på lång sikt med en Värmepump 16kw...
En värmeväxlare kostar ju också.

Du verkar ha koll på det där med värmen?  Vad skulle du själv gjort?


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2019, 07:39:08:08 »
Kunde jag placera en poolvärmepump så den inte störde mig eller mina grannar skulle jag nog välja det.
Kostnaden blir nog i stora drag likvärdig (Men mycket hänger som vanligt på om du kan/vill göra något själv eller skall köpa alla tjänster.)

Vår värmepump är från 2002, så din är ju ny ;-)
Någonstans på värmepumpen borde det stå vilken storlek det är, brukar vara någon lapp på toppen om jag inte missminner mig.
Har du möjlighet att själv eller via bekanta installera en fungerande lösning till bergvärmen så borde det kunna bli både bra och billigt, det är svårt att säga utan att göra en seriös utredning.

När det gäller Thermias produkter är det JÄTTESVÅRT att hitta info om saker som t.ex. poolstyrning, deras upplägg är att du skall kontakta deras ÅF för att få hjälp.
Det kan finnas en styrmodul för poolvärme att installera som gör det enkelt att få det där att fungera, och idag borde det väl gå köpa växelventiler och värmeväxlare billigt om du kikar runt på nätet och skaffar resten av prylarna själv.
Visst, du kan ju även ta in en offert från Thermia på hela kalaset och jämföra priser, blir det billigare med bergvärmen skulle jag nog gå på det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan