CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: köpt hus med gammal pool.  (läst 6644 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #20 skrivet: april 15, 2019, 23:27:35:35 »
Det finns inga hinder för att sätta en värmepump på taket utöver qatt man måste kunna komma åt den för service och underhåll. Räkna alltså med att det behövs kanske någon slags takstege eller liknande plus eventuellt någon plattform att så/sitta på om själva taket inte är lämpligt för detta.

Storleken på filtret styrs av poolens vattenvolym, i m3. Har du räknat fram vattenvolymen är det enkelt att välja filter.

Variabel poolpump kan ha vissa fördelar genom minskat varvtal vid filtrering jämfört med backspolning, men det är absolut inget måste. De allra flesta av oss som har pooler har konventionella pumpar med ett fast varvtal. Man kan alltså spara en del energi med en variabel. Nackdelen med variabel är att det finns mera som kan krångla och att de ingående frekvensomriktarna kan generera störningar i vissa fall. Priset på sådana pumpar ligger ju också en bra bit högre än de konventionella. En aspekt att tänka på om man skall köpa pump är hur mycket den väsnas - det varierar väldigt. Lyssna gärna på den modell du tänkt köpa. Plastpumpar tenderar att väsnas mera än metallpumpar (typ bronspumpar), men är billigare i inköp.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #21 skrivet: april 16, 2019, 08:32:02:02 »
Tänk också på att en poolvärmepump väsnas en del, att sätta den på taket kan göra att ljudet sprid över nejderna och stör itne bara dig utan även eventuella grannar.

EN annan sak att tänka på är att det hela tiden bildas kondens i utedelen, det rinner i princip vatten från utedelen hela tiden den är igång, det kommer att rinna ned på taket och vidare i hängrännor och stuprör, risken finns att hängrännorna rostar sönder om de står våta hela tiden.
Eventuell snölast kan också det påverka värmepumpen vintertid.

Sammantaget skulle jag nog undvika placering på ett tak.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #22 skrivet: april 16, 2019, 14:00:34:34 »
Det finns inga hinder för att sätta en värmepump på taket utöver qatt man måste kunna komma åt den för service och underhåll. Räkna alltså med att det behövs kanske någon slags takstege eller liknande plus eventuellt någon plattform att så/sitta på om själva taket inte är lämpligt för detta.

Storleken på filtret styrs av poolens vattenvolym, i m3. Har du räknat fram vattenvolymen är det enkelt att välja filter.

Variabel poolpump kan ha vissa fördelar genom minskat varvtal vid filtrering jämfört med backspolning, men det är absolut inget måste. De allra flesta av oss som har pooler har konventionella pumpar med ett fast varvtal. Man kan alltså spara en del energi med en variabel. Nackdelen med variabel är att det finns mera som kan krångla och att de ingående frekvensomriktarna kan generera störningar i vissa fall. Priset på sådana pumpar ligger ju också en bra bit högre än de konventionella. En aspekt att tänka på om man skall köpa pump är hur mycket den väsnas - det varierar väldigt. Lyssna gärna på den modell du tänkt köpa. Plastpumpar tenderar att väsnas mera än metallpumpar (typ bronspumpar), men är billigare i inköp.

Tack för svaret!  O0

ok.  Poolen är på 55kubik. sa den tidigare ägaren.  var hittar man uträkning på filterstorlek?
Ja, de kostar ju en del och tar väl ett tag att tjäna tillbaks helt enkelt. kanske enklast att börja med en standard.

Poolrummet är ett separat rum innanför garaget och i princip så är ljudet nog ingen större fara förutom om vi kanske pratar om ljud som transporteras med vattnet och låter i vattnet när man dyker t.ex. ?  eller det kanske inte händer?


Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #23 skrivet: april 16, 2019, 14:05:14:14 »
Tänk också på att en poolvärmepump väsnas en del, att sätta den på taket kan göra att ljudet sprid över nejderna och stör itne bara dig utan även eventuella grannar.

EN annan sak att tänka på är att det hela tiden bildas kondens i utedelen, det rinner i princip vatten från utedelen hela tiden den är igång, det kommer att rinna ned på taket och vidare i hängrännor och stuprör, risken finns att hängrännorna rostar sönder om de står våta hela tiden.
Eventuell snölast kan också det påverka värmepumpen vintertid.

Sammantaget skulle jag nog undvika placering på ett tak.

Tack Rickard för synpunkterna!

Jag bor rätt nära en väg som väsnas en hel del, och grannarna bor en bit bort.   Det handlar om ett platt asfaltsbelagt tak, det mesta kommer nog dunsta rätt fort. Märker jag av att det blir stående vatten eller problem kan jag ju alltid dra en kondensslang ned till marken. I övrigt har jag tänkt ta in värmepumpen och förvara den inomhus på vintern ändå så den saken är nog inte heller ett problem.





Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #24 skrivet: april 16, 2019, 22:46:28:28 »
Hej Rickard

Jag har ju en gammal bergvärmepump från 2005 för att värma huset en Thermia Duo.  Men har ingen aning om hur stark den är. Står inget på den.
Jag går däremot och velar om den räcker till... om det är bättre att den vilar eller dyligt.  Kanske mer ekonomiskt på lång sikt med en Värmepump 16kw...
En värmeväxlare kostar ju också.

Du verkar ha koll på det där med värmen?  Vad skulle du själv gjort?

Det borde gå att få fram uppgifter om ditt borrhål och om det är dimensionerat för att klara en pool. Detta är lite mer Rickards område, men skall borrhålet även värma en pool på sommaren skall det som jag fått höra överdimensioneras för att klara detta då det ej får återhämta sig under sommaren. Att köpa värmeväxlare och styrning för bergvärmen kostar också en del, samt lite mer komplicerad rördragning så frågan är även om det går att räkna hem ekonomiskt mot att välja poolvärmepump.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #25 skrivet: april 16, 2019, 23:01:56:56 »
Tack för svaret!  O0

ok.  Poolen är på 55kubik. sa den tidigare ägaren.  var hittar man uträkning på filterstorlek?
Ja, de kostar ju en del och tar väl ett tag att tjäna tillbaks helt enkelt. kanske enklast att börja med en standard.

Poolrummet är ett separat rum innanför garaget och i princip så är ljudet nog ingen större fara förutom om vi kanske pratar om ljud som transporteras med vattnet och låter i vattnet när man dyker t.ex. ?  eller det kanske inte händer?


Du behöver då ett filter i storleksordningen 120-140 kg sand. Olika leverantörer anger lite olika, men det är ungefär där du hamnar. Ligger man på gränsen kan det vara vettigt att välja det större.

Nej ljud i vattnet är aldrig något problem. Men ligger poolmaskinrummet t.ex. nära sovrummet blir ljudfrågan kritisk. Likaså om pumpen hamnar nära några grannar som kan klaga...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #26 skrivet: april 17, 2019, 07:27:45:45 »
Tack Rickard för synpunkterna!

Jag bor rätt nära en väg som väsnas en hel del, och grannarna bor en bit bort.   Det handlar om ett platt asfaltsbelagt tak, det mesta kommer nog dunsta rätt fort. Märker jag av att det blir stående vatten eller problem kan jag ju alltid dra en kondensslang ned till marken. I övrigt har jag tänkt ta in värmepumpen och förvara den inomhus på vintern ändå så den saken är nog inte heller ett problem.

Ännu ett skäl att sätta den i marknivå, det är ingen lek att ta ned och sätta upp en värmepump som väger kanske 40-50 kg på ett tak om man inte har traktor.
Kan du inte sätta den "runt ett hörn" i marknivå så du inte hör den så mycket från uteplatsen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag