VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Endast UV-lampa utan klor?  (läst 842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Widarsilje

Endast UV-lampa utan klor?
« skrivet: augusti 20, 2021, 20:55:22:22 »
Hej.

Har en arbetskamrat med nybyggd träpool 6x3m med liner från en av våra största poolleverantörer i Sverige.

Han köpte en hel entreprenad från företaget och till min förvåning så rekommenderade de BARA att använda sig av UV-rening utan att behöva tillsätta något klor.

Utan att vara någon expert i ämnet så sa jag att det kan ju omöjligt fungera (det är den kunskap jag har läst mig till), ni måste ju använda er av någon sorts klorlösning annars kommer det att bli algbildning och dåligt vatten och tyckte han skulle kontakta poolföretaget igen.

Sagt och gjort så gjorde han det och de stod på sig och sa att det räckte med UV-reningen (UV-lampan).

Så nu kör han sin pool med värmepump, sandfilter och endast UV-rening utan att tillsätta något annan poolkemikalie. Han har haft igång poolen ca en vecka.

Jag själv anser detta vara ren idioti och tycker självklart att han ska köpa klor och mätstickor eller liknande innan det vattnet bil hälsofarligt.

Vad säger alla kunniga poolfolk om detta?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Endast UV-lampa utan klor?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2021, 23:26:49:49 »
Hej,

Bra inlägg.

Skrev ganska nyligen att säljare kanske behöver längre utbildning. Detta är ett misstag.

Har själv klor utan CYA samt en lågtrycks-uv. Kommer inte byta ut lampan när den är körd.

Kan få alger i döda zoner runt skimmern. Vidare måste jag hålla tillbaka bakterier. Ursprunget till dessa är dricksvattnet. De förökar sig i en varm pool.

En lågtrycks-UV inaktiverar mikroorganismer. Medans medeltryck dödar (de som är mycket dyrare).

Tror inte heller någon poolleverantör tar hänsyn till flöde på pumpen och UV-lampan. Finns riktlinjer för detta (Svenskt vatten).

Gissar att flödet ofta är för högt för att UV-lampan ska ge tillräcklig desinfektionsförmåga.

Det spelar ingen roll om man har en cirkulation på 1 miljon kubikmeter med en pool på 30 kubikmeter. Allt vatten cirkulerar inte. Det finns döda zoner.

Där växer alger och mycket troligt bakterier som bildar en biofilm. Dessa sitter fast på ytan i en pool och rör. De kommer aldrig att passera UV-lampan.

Så din arbetskamrat kommer att få problem.

Tror jag har skrivit om råd och riktlinjer i 2år?

Man följer de råd och förslag man fått?

Ändå får man problem. Känner igen detta. Har själv följt råd, riktlinjer och förslag på olika åtgärder.

Tror många vet att mitt vatten blev rosa andra året. Bakterier. Följde bara råden.

Vidare är jag kemist och sysslar med vattenreningsteknik. Ändå blev jag som jag själv känner, lurad.

Forumet har funnits längre än min pool. Många tidigare trådar visar på felaktigheter i råd och riktlinjer.

Det är medlemmar som lyfter problem och felaktigheter i råd och riktlinjer.

Har läst många gamla trådar som har så otroligt rätt. Ändå brukar samma funderingar och problem ständigt dyka upp.

Tror att alla gör som de blivit instruerade till? Så vem gör fel?

Med vänlig hälsning
Roger

Ps.
Widaresilje,
Din arbetskamrat kommer att få problem med sitt vatten. Ett första tecken brukar vara att någon får ont i sina öron.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan