Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Efter lång väntan - bygge av pool (betongplatta och EPS-betong-EPS-väggar)  (läst 3675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrKarma

När vi byggde hus för ett gäng år sedan så tänkte vi vara smarta och inte fylla i hålet där den tilltänkta poolen skulle vara då det skulle spara kostnader för utgrävning framgent när det blev dags.
Dags blev det flera år senare när vi höll på med omstrukturering i trädgården och då vi ändå hade maskiner inne så vi kunde lägga dränering och sten där plattan skulle gjutas.

Förra året var det tänkt att just plattan skulle på plats så vi la isolering och armering, samt byggde en gjutform - men tyvärr så dog min pappa så vi fick ägna en hel del tid åt att hantera allt som man gör efter ett dödsfall, så gjutningen fick vänta.

Men nu så....nu är det dags. På måndag kommer betongbilen hit och slodorna åker fram.

« Senast ändrad: juli 14, 2020, 17:33:09:09 av DrKarma »

Poolgiganten

Utloggad DrKarma

Rördragning mm
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2020, 11:53:38:38 »
Poolen kommer att sen att gjutas i byggsystemblock så det blir en gjutning av väggarna om ca 2 veckor.
Men innan dess så måste fler saker på plats, alla rördetaljer, skimmrar mm mm.

Gjorde en modell för hur jag vill att detta ska hänga ihop, fullt medveten om att det finns betydligt enklare sätt att lösa det på, men det jag vill uppnå är:
  • Rördragning där man kan göra bypass av varje seriellt element på vägen
  • Undvika skarpa 90-gradersböjar
  • Kunna med enkelhet montera bort och ev."patcha sig förbi" filter/pumpar/kem


För mig så gjorde denna modellering att jag kunde sammanställa beställnings-/offertunderlag. Samt även se vilka delar som jag kunde prioritera bort om jag valde annan lösning.


Ser att bilden reduceras och komprimeras i forumet vilket gör den allt annat än läsbar så lägger till denna tabell istället som specar ventiler och unionkopplingar

Ventiler
LågtryckssidaAnvändning
L-1För Skimmer, samtliga ventiler på lågtryckssidan (pool ut) skall kunna vinterdräneras
L-2För bottenutlopp (lågt utlopp) bottenutloppet skall kunna pluggas från insidan så rör härifrån fram till pump kan tömmas helt
L-3För pooldammsugare (högt utlopp) kommer ligga över vattennivå vid vinterläge på poolen men ska kunna dräneras helt ändå. Skippar denna
L-4Ventil in till poolpump. Skall vara stängd vid vinterläge på poolen och rör ska kollas med intervall under vintertid så att inte någon av pluggade ventiler läcker vatten in.
HögtryckssidaAnvändning   
H-1För utsida av pump/filter. Anledning att ha denna är om filter eller pump behöver service så man slipper dränera resterande system
H-2Serviceläge för UV-filter insida
H-3Bypassventil för UV-filter
H-4Serviceläge för UV-filter utsida
H-5Serviceläge eller förbikoppling av Solslingans värmeväxlare insida
H-6Serviceläge eller förbikoppling av Solslingans värmeväxlare utsida
H-7Serviceläge värmepump insida
H-8Bypassventil för värmepump samt injustering av flöde så värmeväxlaren ger en temphöjning på 2 grader   
H-9Serviceläge värmepump utsida
H-10Serviceläge kemdosering insida
H-11Bypassventil för kemdosering
H-12Serviceläge kemdosering utsida
H-13Inloppsavstängning
H-14Inloppsavstängning Pool höger
H-15Inloppsavstängning Pool vänster
   
UNION-kopplingar
LågtryckssidaAnvändning
UL-1Skimmer - 50 mm lim lim
UL-2Utlopp lågt - 50 mm lim lim
UL-3Dammsugarutlopp - 50 mm lim lim. Skippar denna, kör dammsugare via skimmer istället
UL-4Vid pump insida - 50 mm lim lim
HögtryckssidaAnvändning   
UH-1Vid pump utsida - 50 mm lim lim
UH-2Vid UV filter in - 50 mm lim lim
UH-3Vid UV filter ut - 50 mm lim lim
UH-4Vid solvärmeväxlare in - 50 mm lim - G 1.5" utvändig gänga
UH-5Vid solvärmeväxlare ut - 50 mm lim - G 1.5" utvändig gänga
UH-6Vid värmepump in - 50 mm lim lim
UH-7Vid värmepump ut - 50 mm lim lim
UH-8Vid kemidosering in - 50 mm lim lim
UH-9Vid kemidosering ut - 50 mm lim lim
UH-10Vid inlopp - 50 mm lim lim
UH-11Vid inlopp pool höger - 50 mm lim lim
UH-12Vid inlopp pool vänster - 50 mm lim lim

« Senast ändrad: juli 14, 2020, 12:25:37:37 av DrKarma »

Utloggad DrKarma

Poolens konstruktion
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2020, 08:37:20:20 »
Det vi bestämde oss för redan i början var att vi ville ha en rektangulär pool då vi kan få mest badyta på platsen.
Yttermåtten kommer att vara 6,9x4,5 m och innermåtten då 6,3x3,9 m vilket ger en balja på 36 kubikmeter då badhöjden är 1,5 m. Ja sen går det bort 2 kubik för den invändiga trappan så vatten i pool ungefär 34 kubikmeter.

När poolväggar väl är på plats och gjutna så ska liner platssvetsas - känns som det är framförallt detta moment som gör att vi förmodligen inte hinner bada i poolen i år, för duktiga linersvetsare har och göra och vi vill inte ha en o-duktig sådan. Om någon har tips på någon som tillhör kategorin duktig och är någonstans i närområdet (då räknar jag Blekinge, Skåne eller Kronoberg - då vi själva befinner oss en liten bit utanför Karlskrona) så får ni gärna tipsa.



Utloggad DrKarma

Nu var det gjutet.
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2020, 07:20:45:45 »
Trots oförmågan av de olika vädersiarsiterna där ingen hade sagt något om 11 mm regn på en timme och åska, så drog de mörka molnen förbi 30 minuter innan pumpbilen med betong körde in på uppfarten. Poolen ligger ungefär 25 meter från uppfarten så för att nå hela längden så krävdes det två rör.
Var mycket väl medveten om att varken betong eller slangen i sig är gjord av fjädrar, men trodde inte det skulle vara så tungt som det var att gå där och leda slangen. Är rätt så stark och inte ovan vid hårda arbetsmoment, men efter dryg 4 kubik/halva plattan så blev det rätt tungt så fick förstärkning av sambon. Att ha en som går bakom och hjälper till och stöttar slangen gjorde enorm skillnad.
Inser att gjutning i betong förmodligen är en tekniksport och att det säkerligen finns många sätt som man hade kunnat gjort det med mindre ansträngning, men mitt råd om man likt oss gör detta för första gången är att ringa in fler vänner med gummistövlar som kan hjälpa till.
Hos oss så var det jag, min bror, sambon och en granne som hjälpte till. Ja sen då en man från Sydsten som hade låda på magen och styrde pumpen. Han hade lätt det bästa jobbet. :D

Så som vår gjutform var gjord så var det inte lika glamoröst att gå där med slodorna som det är i de youtube-filmer man tittat på där de elegant kan lägga slodan på det EPS L-elementet som utgör kanten.

Här var det utgrävt/jordvägg mot ena gaveln och ena långsidan. Sen formplyfa och diverse brädor längst med de resterande.
Detta till trots så blev plattan där poolen ska vara jämn och fin. Kommer förmodligen att flyta ut själva poolgolvet sen när väggarna är på plats.

Kände mig rätt nöjd med att mina uträkningar för betongmängd stämde väldigt väl. Blev 300 liter över (och det var liter som de hade hällt i extra för de visste inte om jag hade inkluderat det som blir kvar i slangen). Så nöjdkänsla infann sig (eller framförallt lättad - för hade varit trist om det varit för lite)...blev dock nedplockad rätt snabbt av en i sällskapet som sa. "Ja vore väl konstigt om en ingenjör inte kunde räkna"  ;D
« Senast ändrad: juli 24, 2020, 11:12:20:20 av DrKarma »

Utloggad TommyC

Snyggt! Ett litet förtydligande, en ingenjör kan både räkna rätt och räkna fel. Det vet alla ingenjörer.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DrKarma

JIT leveranser - fungerar inte alltid.
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2020, 11:48:07:07 »
Intentionen är att lägga upp bygget enligt en JIT (Just in time) princip. Detta då det annars lätt bildas hinder i form av otaktade leveranser som ligger i vägen för annat arbete som ska utföras. Så så är "projektplanen" upplagd. Dock så hade jag faktiskt räknat med att de leveranser när de kommer skulle vara kompletta. I motsatt läge är vi just nu, vilket gör att vi inte nått den progress som vi skulle.

Jag har en längre tid tittat på BEWI-s byggsystem (säljs bla via Byggmax) och valet föll på detta. Under årens gång så har vi utvärderat flera alternativ (plexipool, färdiga poolpaket, thermoblock, skalblock, leca, helgjutet mm) och har sen avskrivit dessa som alternativ. Inte för att de inte är bra utan att de inte passar det som vi vill ha, så är inte något ställningstagande för eller emot andra sätt att lösa sina poolbyggen på.

Leveransen från BEWI kom på utsatt tid, men då detta beställts via Byggmax så hade byggmax enligt den information jag fick från BEWI när jag ringde dem, missat att beställa de plastbroar som krävs för att man ska kunna bygga ihop blocken. Så nu står jag här utan plastbroar och det fick ju följden att jag fått boka om gjutningen av väggar mm.
Försöker få till det som jag kan göra oavhängt att broarna nått hit, så att sätta upp en rät vinkel för ena långsidan och kortsidan och sen borra hål för vertikala armeringen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, så nästa vecka måste vi jobba på ännu mer än tänkt för att försöka komma ifatt, så inte allt behöver bokas om - vilket inte är det lättaste i semestertider.



Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Ser bra ut, so far.

Jag tänkte också anamma JIT men vågade inte då jag tyckte risken för som du säger otaktade leveranser var för stor. Resultatet blev på tok för stora lager med extra transporter, väntetid och överarbete som följd. Som tur var påverkades inte kvalitén.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad DrKarma

Väggjutningsprepp - ups and downs - leverantörsrant.
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2020, 10:11:05:05 »
Har inte blivit några uppdateringar på ett tag, då all vaken tid (känns det som) gått åt att få progress i byggandet av poolen.
Inför väggjutning så är det ju utöver själva de byggelement som vi sent omsider fick plastbroarna levererade till, även en del ingjutningsdetaljer som måste fram. Dvs. Lampa, Skimmer, inlopp.

För att få så lite problem som möjligt så tänkte logikern i mig att vi bör hålla oss till ett fåtal leverantörer och inte sitta och jaga kronor och ören för varje produkt som man ska ha - så satte ihop ett paket med beställning av värmepump, ingjutningsdetaljerna, rörböjar, rör mm mm och försökte hitta en leverantör som de flesta verkade rätt nöjda med (poolforum var då min främsta källa till nöjdhetsdata).
Hörde av mig till firman som jag valde ut och sa att jag ville ha en offert och att jag kom att gå till order direkt om det var så att de hade grejerna hemma. Fick jaga på dem lite för att få offerten men när den kom så ställde jag kontrollfråga igen om de hade prylarna hemma. Fick ett jakande svar - det enda de inte hade hemma var den billigare variant av UV filter som jag valt utan de hade ändrat till en annan (typ dubbla priset) som dessutom var bättre. Accepterade detta val även om det blev dyrare och la order med att jag skulle hämta veckan därpå (ordern lades på fredagen) med egen bil då de inte kunde skicka fullrörslängder (5m) och jag vill inte ha en massa onödiga skarvar i min installation.

Eftersom vi bokade upp betongbil/pump för väggfyllning kommande fredag så var det viktigt att just ingjutningsdetaljerna var här.
Jag har tillgång till en lastbil via min brors företag så vi åkte ner till leverantören.
Trots att jag sa att jag kom att betala "kontant" (dvs med kort i dagens samhälle) vid avhämtning kom det en faktura som jag skickade iväg betalning på (Bra med all säkerhetsfunktioner som man har till sina bankkonton, men jag hade visst satt en spärr på 50000 som jag inte kunde ändra eftersom bankdosans batterier hade tagit slut och jag hade inte några nya hemma. Var tvungen att aktivera betalningen via telefonbank....typ som man gjorde på 90-talet).

Nåväl. Var onödigt tyst från leverantören så jag hörde av mig till dem och sa att vi kom på tisdagen. Sa att trots att vi kommit överrens om att jag betalade på plats så hade jag skickat in betalning på fakturan som förskottsbetalning.

Jag och min bror åkte upp till leverantören och vi hade förtväntat att prylarna skulle vara packade och klara, men icke.
Hade jag nu själv bokat en fraktupphämtning via fraktjakt, så hade chauffören kört i detta läge men jag fick dra lillebrorskortet för att hålla bror kvar där under den timme det tog för leverantören att plocka ihop och plasta in pallen med min order.

När killen på lagret sen skulle lämna ut grejerna så sa han att han inte kunde lämna ut dem för de var inte betalda. Det var de visst det sa jag och visade att betalning gått iväg från mitt konto till deras på det fakturerade beloppet.
Efter att sen åkt runt som en pingisboll mellan olika personer så fick de lita på mig trots att de sa att de inte kunde se betalningen i deras system än - var ju så mycket lurendrejare som la beställningar och försökte lura dem så de var tvungen att vara försiktiga. Fair enough tänkte jag trots att jag kände mig tämligen frustrerad med dem vid det här laget.

Frustrationen kom dock att växa när jag på morgonen dagen efter öppnade pallen och började titta på vad de hade plockat ihop till oss.
De hade tagit betalt för och packat (enligt följesedeln) bla. Hayward colorlogic II lampa (dyr som poker) och en hayward skimmer, men skickat en "no name" lampa och en "no name/OEM"= leverantörens egna skimmer. Min liknelse här är att jag beställt och betalt en mercedes E-klasse men får en Fiat panda istället.
Kollade vidare och såg att de skickat ingjutningsrör för betongpool istället för de beställda ingjutningsrör för thermopool. (Linkelse - Jag har beställt en cirkel men får en fyrkant levererad, de passar inte min konstruktion)

Jag var vid det här laget lagom förbannad och hörde av mig till dem via mail (då jag fortfarande ville hålla god ton, vilket jag förmodligen inte gjort i telefon). Fick svaret att de beklagade men min offert var ju bara en offert och inte en order så de hade sålt mina grejer till andra under tiden. (Fel svar)
Förklarade för dem att de har fel och att de är mycket väl medvetna om att jag skickade ordern i vändande post när jag fick offert och bekräftelse på att de hade produkterna hemma.
Gav dem en möjlighet att stå upp för sina fel och se till och hålla mig som kund nöjd genom att säkerställa att jag hade korrekt varor här inom två dagar, hur de väljer att lösa det ser jag inte som mitt problem men jag har betongbil som skulle komma.

Det svar jag fick då var ett i totalt ointresse att åtgärda sina misstag. De skrev i pincip att de har svårt att att få leveranser nu pga hög efterfrågan. Mao de kommer inte att lyfta en finger för att fixa till sina fel.

Ska sluta min rant nu med ett konstaterande som jag iofs redan visste, att poolbranschen är full av opportunister som bryr sig mest om att se till att pengarna kommer in på kontot än att de ska leverera kundnöjdhet.

Jag kommer att säkerställa att jag ska få pengar tillbaka för sådant som jag inte kunde använda och sen mellanskillnaden mellan dyr produkt och levererad produkt. Här blev jag ju mer eller mindre tvungen att köra på med levererad lampa och skimmer - alternativt avbryta och leta upp leverantör som kan leverera vad de säger.

Inloppen fick jag lösa genom att höra av mig till en annan leverantör  (poolklor.com) som snabbt och prompt hörde av sig till mig och skickade beställning express så de dök upp i tid före gjutning.

Bifogar lite bilder från montering uppbyggnaden av väggarna.

« Senast ändrad: augusti 06, 2020, 11:45:12:12 av DrKarma »

Utloggad DrKarma

There's nothing like the smell of concrete in the morning!
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2020, 10:14:50:50 »
Så kom då väggjutardagen.

Gillar verkligen detta byggsystem från BEWI - till nästa pool så har jag dock dragit några lärdomar. (Nä...blir inte fler pooler för mig, men kanske nyttigt för någon annan som bygger i BEWI byggsystem).
De plastbroar som man har mellan EPS elementen och lägger armeringen i. Kör de horisontella armeringsjärnen (12 mm) i de yttre fårorna så det blir lättare för betongen att åka ner. Hade krävt avsevärt mindre tid åt att gå och peta ner betongen med armeringsjärn där de låg tätt så det blev ansamlingar av betong.

Sen är blocken från BEWI riktigt riktigt bra, var lite osäker på hur de block som vi halverade på höjden kunde "tanda in" så man kunde bygga vidare på dem, så jag beställde 14 extra block...vilket gjorde att vi fick över block till två lav i "teknikrummet" med (120 cm). Så passade på att fylla dessa väggarna med när vi tog hit pumpbilen.

« Senast ändrad: augusti 06, 2020, 10:24:04:04 av DrKarma »

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
Håller med dig Bewi systemet är toppen att jobba med, byggde sjäv vår pool med dessa. O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan