VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mäta och tänka Redox  (läst 5597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Mäta och tänka Redox
« skrivet: april 22, 2020, 15:17:39:39 »
Hej!
Har precis beställt mig en control station (inte fått leverans än) med Ph och Redox.
Det jag har förstått så är redox ett totalvärde på kvalliteten av vattnet. har försökt läsa mig till och även om jag inte känner mig så korkad så känns det här med redox som grekiska just nu. Klor PH alka och cya har jag fått kläm på men nu ska jag alltså börja ränka redox och har ingen aning om hur det funkar eller vilka värden man ska eftersträva.

CS kommer ju sköta det mesta automatiskt om det funkar som det ska i teorin men det är fortfarande bara syra och klor den tillsätter. när jag läst så har jag hittat en massa matematiska formler för att räkna ut hårdhet m.m för att se att man har rätt värden innan man sätter igång.

Vill någon vänlig själv förklara hur det här med redox funkar. Tänk er att ni ska förklara det för ett barn så kanske till och med jag får grepp om det.

Redox for dummies! :)

Mvh Micke
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mäta och tänka Redox
« Svar #1 skrivet: april 22, 2020, 20:44:14:14 »
Hej,

Min automation mäter och doserar efter bla börvärde på Redox eller ORP som en del kallar det.
Jag skulle förenklat påstå att värdet visar vattnets förmåga att desinficera med enheten mV.
Om värdet understiger mitt börvärde tillsätts mer klor. Personligen är jag överkänslig för klor, får stora problem i simhallar tex, så jag försöker hålla en låg nivå i min pool utan att för den delen ha någon bakteriell tillväxt.
Mitt börvärde ligger på 650 mV, har testat ner mot 600 mV men jag kände att jag fick lite halare väggar då.
I vilket fall förbrukar jag jag endast 1 - 1½ dunk klor per säsong till ca 25 m³ med pH 7,3 vid 30°C. Vi har relativt hög badfrekvens, ungarna och deras kompisar badar nästan varje dag men jag har förvisso tak på poolen.
Nu blev det mycket text om min anläggning, men det är för att ge en bild av mina värden i kombination med förbrukning.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erica

SV: Mäta och tänka Redox
« Svar #2 skrivet: april 22, 2020, 23:44:38:38 »
Vi har ett automatiksystem som mäter redox och pH, och sedan doserar natriumhypoklorit och saltsyra. Redoxvärdet är ett bra värde på hur mycket effektivt klor som man har i poolen, man kan säga att det faktiskt är ett bättre mått på desinfektionsförmågan än vad ett fri-klor-värde blir. Systemet har fungerat utmärkt under många år, trots att det är ett äldre system med analoga givare och analog styrning. Vi håller också en låg klornivå trots mycket bad, eftersom vi har en inomhuspool är risken för algtillväxt mycket liten. Poolen körs året runt och det brukar gå åt ca 3 dunkar (a 30 kg) klor per år, medans en dunk saltsyra räcker 2-3 år. Nu har vi brunnsvatten så lite speciella förhållanden där. Vi håller mellan 28 och 30 grader för det mesta, lite högre om vi har party eller så, 8x4 m pool, drygt 40 m3.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan