VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Självtömning sandfilter  (läst 3087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Albenga54

Självtömning sandfilter
« skrivet: september 17, 2011, 18:56:38:38 »
Har precis vinterstängt poolen. Efter att ha stängt in o utlopp släppte jag ut vatten ur rören genom att öppna alla kopplingar i pumphuset. Skruvade ur manometern samt skruvade loss dräneringspluggen ur sandfiltret. helt plötsligt börjar filtret självtömma. Det blev en rejäl hög sand innan jag lyckades skruva i pluggen igen.
Detta är andra gången jag genomför en vinterstängning. inga som helst problem inför förra vintern.
Vad gjorde jag för fel nu?

AlBenga

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Självtömning sandfilter
« Svar #1 skrivet: september 17, 2011, 20:04:23:23 »
Hej och välkommen ;)

Själv skruvar jag aldrig ur dräneringspluggen helt utan bara "öppnar ett par varv", just för att sanden inte skall rinna ut.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Självtömning sandfilter
« Svar #2 skrivet: september 18, 2011, 09:24:06:06 »
Det verkar vara lite olika på olika filter. Jag kan ta ur hela pluggen och det kommer bara vatten ut...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Albenga54

SV: Självtömning sandfilter
« Svar #3 skrivet: september 18, 2011, 14:17:37:37 »
OK.
Enligt instruktionen från Miamipool skall citerar: Manometern skall avlägsnas. Avlägsna därefter dräneringspluggen och töm filtertanken på vatten. Skruva inte tillbaka pluggen förrän till våren.
Lustigt att inget hände inför förra vintern, men man lär sig så länge man lever. Ingen mer borttagning av plugg.

AlBenga

Utloggad cg_joh

SV: Självtömning sandfilter
« Svar #4 skrivet: september 18, 2011, 17:58:33:33 »
På vårt Astralfilter finns det en dräneringsplugg som i sin tur är skruvad i ett större lock. Lossar man det större locket så tömmer man filtret på sand. Kan något sådant ha hänt?

MVH

Utloggad Albenga54

SV: Självtömning sandfilter
« Svar #5 skrivet: september 20, 2011, 09:35:14:14 »
Har kollat och det verkar som du har rätt. Pluggen är gängad på en "dränerinssil" som i sin tur är gängad direkt i "tunnan". Svårt att uptäcka om man inte känner till det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan