CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vart fasen köper ni sand?  (läst 150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackan.E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Vart fasen köper ni sand?
« skrivet: maj 07, 2024, 12:15:35:35 »
Hej!
Har skaffat ett nytt sandfilter. Vet såklart inte vilket det rätta namnet är eftersom det står olika på manualen, på beställningen, och på hemsidan...
Men om jag slår ihop det så är nåt sånt här: Pentair Azur 560 Vagnerpool
I manualen står det att jag ska ha - 
Sand/grus 3-5mm 20kg
och
Sand 0.35 - 0.5mm 120kg

Är det superviktigt att det är just de dimensionerna?
Alla verkar säga olika... "kör sand från Bauhaus rakt av" andra säger tvärtom...
men VART KAN MAN HITTA DE OLIKA SANDSORTERNA?
Är inte lätt att hitta om man inte vill beställa från Thailand och få den i augusti.

TIPS och RÅD till en som velar?


Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Vart fasen köper ni sand?
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2024, 15:27:30:30 »
Hej!
Har skaffat ett nytt sandfilter. Vet såklart inte vilket det rätta namnet är eftersom det står olika på manualen, på beställningen, och på hemsidan...
Men om jag slår ihop det så är nåt sånt här: Pentair Azur 560 Vagnerpool
I manualen står det att jag ska ha - 
Sand/grus 3-5mm 20kg
och
Sand 0.35 - 0.5mm 120kg

Är det superviktigt att det är just de dimensionerna?
Alla verkar säga olika... "kör sand från Bauhaus rakt av" andra säger tvärtom...
men VART KAN MAN HITTA DE OLIKA SANDSORTERNA?
Är inte lätt att hitta om man inte vill beställa från Thailand och få den i augusti.

TIPS och RÅD till en som velar?

Hej!

Filterbollar är inget alternativ? :)

Utloggad Mackan.E

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vart fasen köper ni sand?
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2024, 08:14:33:33 »
Har inte funderat på det. Känner ingen som har testat det, vet inget om det. Står inget om att man KAN använda dem...

Utloggad kwhalp

SV: Vart fasen köper ni sand?
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2024, 08:55:02:02 »
Har inte funderat på det. Känner ingen som har testat det, vet inget om det. Står inget om att man KAN använda dem...


Jag har en liten "stålramspool" ,(läs: plaskdamm) på 3m diameter, 5 m³ och har precis köpt en sandfilterpump och satt i filterbollar då jag är rädd för sandläckage in i poolen (men det kanske är omöjligt om man gör rätt?) och bävar för hanteringen den dagen då sanden ska bytas...

Tänker att jag byter filterbollar varje år, när poolen ändå vintras, istället för att hålla på och joxa med tvättmaskinen m.m.

Nackdelarna med filterbollar är väl kostnaden, tror jag? och att man måste byta dom oftare än sand, annars har jag bara sett fördelar av det jag läst.

Förstår att det är för lite att gå på, för dig.
Men jag återkommer till er övriga, om 5 månader då jag utvärderat dom :D

Utloggad Erica

SV: Vart fasen köper ni sand?
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2024, 10:36:02:02 »
Jag har svårt att tro att just ditt filter skulle vara så känsligt för exakt kornstorlek. Jula säljer ju filtersand 0.45-0.7, jag är ganska säker på att den skulle fungera i ditt filter också. Att det finns med lite grövre korn än 0.5 mm lär inte ställa till några problem.. Vi har haft olika pooler och filter under åren och anden som sådan har det aldrig varit några problem med. Det som kan hända om du får väldigt finkornig sand är ju annars att sand går igenom och ut med poolvattnet, men i 95 fall av hundra så beror istället sådan sandgenomgång på att någon dysa i filtret gått sänder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag