CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fråga om slangar  (läst 1055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blacksanta

Fråga om slangar
« skrivet: maj 04, 2020, 20:43:26:26 »
Hej,

Har köpt en storpool från J&F och har nu en fundering kring slangarna.
Skimmern och inloppet som kom med poolen är för 32mm slang, sandfilterpumpen har adapter för 32mm men slangarna mellan pumpen och sandfiltret är 38mm. Sen har jag köpt till en VP, Brilix 100 och den har uttag för 50mm, bypassen som följde med är 50mm. Så min fundering är om allt fungerar bra tillsammans?

Kommer bli så här - 8m med 32mm slang + spärr -> 38mm från pump till filter till bypass, sen 50mm från bypass till VP och tillbaka till bypass, sen 32mm från bypass till poolen igen, ca 12m slang.

Kommer det fungera bra eller kommer det bli några problem/för lågt tryck någonstans?

Sen undrar jag vid kopplingarna, räcker det med slangklämma eller ska man köra lim och slangklämma?

Tack för hjälpen!

Poolgiganten

Utloggad Camor

SV: Fråga om slangar
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2020, 20:30:25:25 »
Det var lange slanger. Kan du gå opp til 38 mm hele veien ? Du bør også isolere slangene.
Det er spesielle slanger til å lime. Da skal du ikke bruke slangeklemme. I Norge får vi ikke mindre enn 50 mm slange til å lime. Hvis du bruker spiralslange og vanlig slangeklemme kan du få lekkasje. Bruk enten slangeklemme for spiralslange eller legge en bit gummi eller vulketape rundt slange for å få fordelt trykket fra slangeklemma bedre
« Senast ändrad: maj 06, 2020, 06:36:15:15 av Camor »

Utloggad henrik79

SV: Fråga om slangar
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2020, 08:19:31:31 »
En stor pool med 32mm? Låter klent, speciellt med de avstånd du skriver. Står tekniken bredvid poolen kanske man klarar sig med dessa klena dimensioner, men jag hade absolut försökt köra 50mm PVC slang så långt det går, speciellt om poolen är byggd för att hålla >5 år.

Jag skulle absolut undvika slangklämmor om det är ett seriöst bygge och inte nån Bestway som man har några veckor på sommaren. Kör med limmade PVC-kopplingar. Kostar lite mer, men garanterat mer hållbart. Jag var helt ny på detta när vi satte upp vår Intex-pool i våras och fick bra hjälp från poolklor.se (även om det såklart finns andra företag som säljer poolkopplingar). Den enda 38 mm spiralslangen vi har kvar är den mellan pump och filter, den är bara ca 4 dm och inte helt lätt att få snygg med PVC pga extremt kort avstånd.  Vi har ca 10 meter enkel resa från utlopp till pump, filter och värmare.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag