VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?  (läst 2148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joacimwall

Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« skrivet: juni 11, 2017, 18:26:19:19 »
Hej
Har idag en intexpool som gått sönder som stått på trallbygge med s80 och presenning spänd över. Detta har fungerat bra men nu funderar jag på att skaffa intex ultra 549x274 pool. Ville igentligen ha modellen över men Toys are us har inte denna model till försäljning och kan inte hitta den någonstans.

Min idé är att gräva ned 30 cm drygt med en yta på 4,5 x 9 meter för att få allt i våg då vår trädgård sluttar lite svagt ca 20 cm från kant till kant.

Det jag vill få till är en yta som kan fungera som pool underlag på sommaren och eventuellt isbana på vintern. Samt lek yta under övrig tid.

Så min fråga är vad bör jag tänka på gällande markarbetet för att den ska fylla alla syften? Jag skulle vilja avsluta med någon typ av grön matta.

Poolgiganten

Utloggad Pooljanne

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • En pool kan aldrig vara för liten
    • Visa profil
SV: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2017, 18:41:33:33 »
Ett felskär och duken spricker du har ju inte vatten upp till kanten. Bor du så det kommer att frysa till ordentligt? Det blir nog inte så stadigt att åka på för kanterna på isen  kommer nog att släppa från poolduken. I monteringsanvisningarna till min pool är det en överkryssad skridsko.
Ovanmarkpool i stål 350x120 med Welldana värmepump
5kw

Utloggad MathiasS

SV: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2017, 18:46:05:05 »
Jag uppfattade det som att poolen skulle bort på vintern och underlaget skulle användas som isbana. Det låter rimligt.

Jag gissar att du behöver någon sorts kant på området så att du inte spolar bor underlaget när du skall göra isbana.

Jag skulle gräva ur och padda lite, jämna av med stenmjöl.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad joacimwall

SV: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2017, 19:12:01:01 »
Stämmer poolen ska bort på vintern och tanken var att ifall hella mattan ligger typ 20 cm under markytan så skulle det enkelt gå att spola is. Det jag inte förstår hur stor nytta gör det för värmen i poolen sommartid att isolera botten med cellplast! Måste jag ha typ singel cellplast stenmjöl matta för att det ska bli bra resultat och kommer detta hålla för att springa på våren/höst innebandy för att sedan spola is.

Utloggad 62ragtop

SV: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2017, 12:28:28:28 »
Kul idé!

Lite som MathiasS skriver, och du själv. Jag skulle gräva ur till lämpligt djup, bygga upp med mack, padda, stenmjöl (eller sättsand). Vidare så skulle jag bygga någon form av sarg (typ, tryckt regelvirke) - för att hålla isär banan mot kringliggande "gräsmatta" (?). Rent estetiskt så skulle jag (personligen) hålla sargen låg. Men är du och dina barn ivriga innebandyspelare så kanske innebandy-mått på sargen kan vara "praktiskt"...

Grön matta? Då skulle jag köra på balkonggräs på rulle. Både som underlag till poolen och för innebandy-spel vår/höst. Skruva mattan i sarg/regeln möjligen. Vill du spela boule? Bort med mattan...

Isolera under skulle jag strunta i - det är den öppna vattenytan som är värmetjuven... mao, fundera på pool-täckning (bubbelplast eller dylikt). Kanske kan du då nyttja sargen för fästanordningar medelst stroppar...?

I min ungdom så spolade kommun-gubbarna isbanor på grusfotbollsplanerna... alltid lika spännande när man fick ett felskär där isen var "tunn"...

mvh

Utloggad Milena

SV: Kombinerad ovanmarkpool och isbana går detta?
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2017, 22:15:26:26 »
Är inne på samma idé! Har ingen erfarenhet än men hoppas min enkla utgrävning med markduk och presenning funkar. Skulle ha kört balkonggräsmatta istället för presenningen om inte Bauhaus-killen avrått mig och jag orkat stå på mig (litar mer på vad jag läser här. Har betongstenar över som får duga som sarg. Borde duga om man viker pressening över dem.
Första sommaren med enkel rampool, Intex 457X107.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan