VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationspump  (läst 5856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kajo

Cirkulationspump
« skrivet: september 02, 2004, 18:06:54:54 »
Hur använder ni er cirkulationspump? Har ni på den hela tiden eller bara vid vissa tidpunkter eller händelser (typ i samband med bad)?

En kompis till mig använder bara cirkulationen när han badar och har den avstängd övrig tid. En återförsäljare, Lagunpool i Stockholm, rekommenderade att man sätter på en timer och har den i drift tider när man inte är hemma och har den avstängd när man är hemma. Detta för att slippa motorljudet.

Jag har haft cirkulationen igång hela säsongen. Är det onödigt?

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: september 02, 2004, 20:15:26:26 »
Hej !

Jag har en timer på min pump imellen 0700-2200.
Du får kolla hur mycket din pumpar per timme.
Vad jag har läst bör man minst pumpa 5 gånger volumen i poolen.

Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: september 02, 2004, 23:36:03:03 »
Poolens storlek, cirkpumpens kapacitet, hur varmt du har i vattnet, samt hur frekvent poolen används avgör hur många timmar/dygn som pumpen behöver gå.

Att sätta in en timer kan jag varmt  ;D rekommendera, då har du möjlighet att prova dig fram till vad som fungerar för dig.

Kör du pump/reningsverk för lite kommer du att få problem med grumligt vatten/alger och (i värsta fall) ohygieniskt vatten.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Frigolitpool

Re:Cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: september 03, 2004, 09:59:21:21 »
Räkna ut hur stor vattenvolym som du har , kontrollera effekten på pumpen och sedan kan du enkelt räkna ut hur länge pumpen skall gå per dygn.

Vattnet bör gå igenom pumpen mints 3 helst 4ggr per dygn för att vara ok.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan