VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpa bort "dränerings" vattnet?  (läst 17423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« skrivet: november 16, 2006, 08:38:59:59 »
Hej på er alla erfarna pool människor.

Har själv precis blivit klar med vår pool, har trall bygget kvar till våren och inte hunnit skaffa mig så mycket erfarenhet runt skötseln.

Har en fundering på hur jag ska göra med vattnet som samlas runt poolen nu under hösten när det regnar en del. Normalt så har vi en dränkbar pump som pumpar undan vattnet men nu tog jag bort den så att den inte ska frysa sönder.

Jag undrar om det gör något att det är vatten upp halvägs ( ungefär ) på poolen på utsidan i fall det fryser och expanderar?


Någon som har några kloka råd?



Poolgiganten

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #1 skrivet: november 16, 2006, 09:09:40:40 »
Hej Thomas!

Så länge vattennivån i poolen är högre än vattennivån utanför, så bör det inte bli några problem med sättningar.
Hade däremot undersökt med leverantören om det kan göra någon skada på isoleringen (om jag nu tolkar dina fotografier riktigt...).
Lycka till!

MvhSvempa
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad Calle Anka

SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #2 skrivet: november 16, 2006, 10:37:37:37 »
Jag har exakt samma lösning som dig, med pool och allt. Min pump sitter på botten av dräneringsbrunnen, denna ligger drygt 50 cm djupare än poolen. Den kommer sitta hela vintern och pumpa vattnet upp till min dagvattenledning. Tror risken för frysning är minimal. Det är värre med översvämmad brunn eller fukt mot poolen i så fall. Jag skulle isolera runt brunnen om du är orolig samt locket.

Men när jag tittar på bilderna så ser din lösning ut som min och vi bor i Norrköping med "hyggligt" vinterklimat så är förutsättnningarna samma så är det nog lugnt.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Perra

SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #3 skrivet: november 16, 2006, 10:42:15:15 »
Hej Thomas! Enl. vår "grävare" skall pumpen i dräneringsbrunnen inte tas upp vintertid, den kommer inte att frysa sönder där den ligger 2,5-3 m ner i brunnen. Hoppas han har rätt, för det har regnat mycket nu i Sthlms-trakten och det kan inte vara så bra att vatten står ovanför dräneringsrören och fryser och tinar omvartannat. Så jag föreslår att du har pumpen kvar i brunnen.

Vidare fick jag tipset att fylla bräddavloppet med cellplast, för att slippa tappa ur vatten nedanför breddavlopp och utlopp.
Cellplasten skall proppas i så mycket det går, och isen expanderar i cellplasten och spränger inte plasten i skimmern.

Cirkulationspumpen är sedan länge intagen, och filtret tömt på vatten, kopplingarna till vämepumpen borttagna och värmepumpen har fått sitt "vintertäcke"

Nu har du väl vintertäckt redan, men till nästa år....

Poolhälsningar Perra
Perra

Utloggad Calle Anka

SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #4 skrivet: november 16, 2006, 13:52:31:31 »
Ska man täcka värmepumpen med en presenning eller? Min står helt fritt....det borde den tåla eller?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #5 skrivet: november 16, 2006, 14:00:46:46 »
Jo, den är nog byggd för att stå utomhus....men troligen mår den ännu bättre av att skyddas mot väder och vind! Jag skulle i alla fall ha skyddat min (om jag haft en)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #6 skrivet: november 16, 2006, 15:29:52:52 »
Jag har haft en pump i min dräneringsbrunn i 5-6 år. Den har då varit kanske 1,2 meter djup. Jag har aldrig tagit in min pump.
Nu när vi grävt för pool har jag dock fått sänka brunnen lite. Den är nog 2 meter djup nu men ligger ej helt närgrävd.
Se min bild.
Det är ju nu den behövs. Jag hade inte låtit min pool "stå under" så mycket vatten.
« Senast ändrad: november 16, 2006, 15:34:03:03 av mrcaspian »
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #7 skrivet: november 16, 2006, 15:48:22:22 »
Tack för alla era svar.

Det blir till att stoppa ner pumpen igen :-)

/Thomas

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #8 skrivet: november 18, 2006, 16:06:38:38 »
Hej allihop,

Fick lite kalla fötter när jag läste detta ämne, hade inte kollat min brunn sedan i Juni.... den innehåller ingen pump.
Kollade idag, den var torr efter allt regnande senaste veckorna så jag tillhör nog de lyckligt lottade som inte behöver pumpa.

Upptäckte däremot en mindre bra sak då jag pumpade bort lite regnvatten ur polen. Min avloppledning = waste, backwash från filtret är luftad i dräneringsbrunnen. Smart tänkte jag för då har man även en ledning att pumpa bort ev vatten genom. Nu visade det sig att när jag kör fullt ös waste så hamnar det mesta vattnet i dräneringsbrunnen. Ledningen är 70mm nästan hela vägen (ca 30 m) för att sedan "strypas" till 50 mm genom husväggen och in i avloppet. Tydligen sväljer detta inte pumpen när man backspolar eller kör på waste. Känns som ett lite ambitiöst projekt att gräva upp och göra nytt hål genom källarväggen som
är ca 70 cm tjock (gammalt hus). Har någon några andra bra ideér som är enklare att genomföra.

Sen jag upptäckte detta så ströp jag med kulventilen på avloppet tills det slutade rinna i brunnen, man jag antar att detta ger lite väl bra mottryck för att göra backspolning effektiv (mottryck upp i det gula på manometern). Tar gärna kommentarer om detta också.

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Calle Anka

SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #9 skrivet: november 18, 2006, 20:59:08:08 »
Dina dimensioner kan jag inte uttala mig om men vad gäller att brunnen är torr så ser jag två scenarior, antingen är fallet på dräneringsrören fel eller också har du väldigt lågt grundvatten. Hur som helst borde din brunna ha lite vatten i sig så här års.

Rätta mig om jag har fel.

Vi har en ledning från vår brunn som är 32 mm. Denna är dragen till dagvattnet ca 15 meter. Pumpen (med inbyggd nivåvippa) startar var 3 min så här års....det rinner lite hela tiden när det är blött ute. Inga problem med dimensionen verkar det som.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag