CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool ovanmark med salt  (läst 3936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wrang

Pool ovanmark med salt
« skrivet: augusti 03, 2019, 20:52:31:31 »
Ska köpa en rund pool 3.6m men så skulle vilja ha salthalt i denna men då vissa leverantörer skriver  ”garanti gäller ej vid saltvatten”
Finns det någon som är ok att köra med saltklorstor, eller kör man ändå?


Tips dom funkar

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #1 skrivet: september 05, 2019, 13:53:08:08 »
Har sett flera youtube-filmer med intex-ultrapooler där benen har rostat sönder på 1-2 år. Jag hade nog aktat mig för att köra salt i såna pooler, de verkar inte vara så bra behandlade/målade. Sen finns det ju många fabrikat på ovanmarkspooler, kanske finns det nån som det fungerar bra i. Man kan ju bygga sin egen pool med virke och liner, den borde hålla bra.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #2 skrivet: september 05, 2019, 21:21:21:21 »
Jag kör med salt i min Intex pool och det är inga problem.
Den är förstås inbyggd och skulle den stått helt ute för väder och vind så hade det nog kommit rostangrepp på benen, svar ja, men det har ju inget att göra med att man har salt i poolen.
Jag är inne på tredje säsongen med min pool och tappar bara ner vatten till avloppen innan jag stänger den för säsongen, sen står den ute med plåtar över sig.
Vill du ha en lättskött pool utan en massa krångel med klor hit och dit så använd salt och en saltklorinator, lättskött till tusen och alltid klart vatten.

Utloggad henrik79

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #3 skrivet: september 06, 2019, 10:25:55:55 »
Jag glömde säga att de filmer på youtube där man påvisat rostiga ben till intex-ultra är väderleken betydligt fuktigare än i Sverige, t.ex. i den amerikanska södern. Saltvatten är ju en bidragande faktor till att metall rostar, men väder och vind är en annan såklart.

Vi kommer bygga in vår pool också, och har funderat på att köpa till en saltklorinator, just för att få ett behagligare badvatten och slippa oroa oss för att linern bleks.

/H

Utloggad Varmtibadet

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #4 skrivet: september 06, 2019, 14:08:33:33 »
Jag har Intex rektangulära pool med saltvatten och den har stått ute året runt i 6-7 år nu. Inga problem. Däremot har linern blekts ganska mycket på sina ställen.
Kan varmt rekommendera saltklorinator!

Utloggad TommyC

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #5 skrivet: september 07, 2019, 08:20:25:25 »
Klor och solen går hårt åt de flesta material inklusive all plast. Salt eller inte har nog ingen betydelse där gissar jag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fortnitx

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #6 skrivet: september 16, 2019, 05:11:02:02 »
Примерно в это же время я посетил веб-производительность быстрее, чем когда-либо.

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2020, 23:33:06:06 »
Hej!

För att salt ska orsaka rost på metall behövs vatten. Det finns såklart naturligt i luften i olika grad beroende på årstid och väderlek - men det blir än värre om inte poolen står väl dränerad så att fukten kan dunsta bort. Se till så att benen inte blir stående i vatten, oavsett klor eller saltklorinator.

Jag har haft flera Intex-pooler och använt saltklorinator i dem de senaste 5-6 åren. Jag har sett rostangrett på överliggarna när jag jag bytt vilket jag tillskriver saltet. Jag kan inte komma ihåg att det såg så illa ut innan jag började köra salt... Efter att jag sänkte ner poolen lite provisoriskt under marknivå så har mina ben också rostat friskt - men det har berott på att de tidvis stått blöta eftersom jag struntade i att dränera. Och säkert så har saltet inte gjort saken bättre. :) Men det fina med en Intex-pool är att går den sönder så köper man en ny lite snabbt eftersom de är så billiga.

Man får väga byggkostnader mot budget för själva poolen. Det går ju att spendera massvis med pengar på att bygga in en Intex-pool likväl som en glasfiberpool. För egen del har jag vägt vad ett poolbyte kostar jämfört med vad det kostar i tid och pengar på att göra jobbet ordentligt.
Om jag måste prioritera tar jag hellre en billigare pool-konstruktion och får det som jag vill ha det runt omkring poolen.

För egen del så är det nytt poolprojekt på gång nu då vi har flyttat. Jag kommer att bygga in en pool med stålram och köra salt i den. Att det inte blev en Intex beror på att jag vill ha större djup. Denna pool som har en tunn stålplåt som ram (usch vad fel ihop med salt) kommer att stå på väl dränerat underlag och murad kant till omgivande mark. Men jag chansar - den kostar bara ca 14 tkr. Så det är inte hela världen om hållbarheten bara blir ca 7-10 år.

Kolla gärna och ge feedback och synpunkter i https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16114.0

MVH Anders

Utloggad henrik79

SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2020, 12:43:14:14 »
Hej!

För att salt ska orsaka rost på metall behövs vatten. Det finns såklart naturligt i luften i olika grad beroende på årstid och väderlek - men det blir än värre om inte poolen står väl dränerad så att fukten kan dunsta bort. Se till så att benen inte blir stående i vatten, oavsett klor eller saltklorinator.

Jag har haft flera Intex-pooler och använt saltklorinator i dem de senaste 5-6 åren. Jag har sett rostangrett på överliggarna när jag jag bytt vilket jag tillskriver saltet. Jag kan inte komma ihåg att det såg så illa ut innan jag började köra salt... Efter att jag sänkte ner poolen lite provisoriskt under marknivå så har mina ben också rostat friskt - men det har berott på att de tidvis stått blöta eftersom jag struntade i att dränera. Och säkert så har saltet inte gjort saken bättre. :) Men det fina med en Intex-pool är att går den sönder så köper man en ny lite snabbt eftersom de är så billiga.

Man får väga byggkostnader mot budget för själva poolen. Det går ju att spendera massvis med pengar på att bygga in en Intex-pool likväl som en glasfiberpool. För egen del har jag vägt vad ett poolbyte kostar jämfört med vad det kostar i tid och pengar på att göra jobbet ordentligt.
Om jag måste prioritera tar jag hellre en billigare pool-konstruktion och får det som jag vill ha det runt omkring poolen.

För egen del så är det nytt poolprojekt på gång nu då vi har flyttat. Jag kommer att bygga in en pool med stålram och köra salt i den. Att det inte blev en Intex beror på att jag vill ha större djup. Denna pool som har en tunn stålplåt som ram (usch vad fel ihop med salt) kommer att stå på väl dränerat underlag och murad kant till omgivande mark. Men jag chansar - den kostar bara ca 14 tkr. Så det är inte hela världen om hållbarheten bara blir ca 7-10 år.

Kolla gärna och ge feedback och synpunkter i https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16114.0

MVH Anders

Det finns väl olika sorters Intex Ultra-pooler? Den som heter XTR är ju betydligt dyrare och påstås vara betydligt mer ovillig att rosta än de andra "vanliga" Jag har inte sett nån XTR uppvisa samma knäckebrödsrost som de andra på youtube, men det finns kanske?

Vi ska själva dra igång en Ultra XTR 30 m3 till våren och kommer köra saltvatten. Vi får se hur det går. Jag är betydligt mer rädd att den där stegen ska rosta upp än själva poolramen... :)

/H

Utloggad Anders Örebro

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Enkel pool 3 månader om året med min. underhåll
    • Visa profil
SV: Pool ovanmark med salt
« Svar #9 skrivet: april 11, 2020, 14:21:35:35 »
Det var Intex Ultra XTR som jag hade sist.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag