VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolfilter som inte fungerar? behöver tips.  (läst 1890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Poolfilter som inte fungerar? behöver tips.
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2021, 13:21:40:40 »
Bra att det löste sig. Vår tryckmätare frös sönder en vinter för många år sedan. Jag känner med handens baksida ca 10 cm framför ett inloppsmunstycke. Flyttar jag handen lite närmare munstycket så börjar det snart kännas lite obehagligt av trycket. När sandfiltret börjar bli igensatt så känns det väldigt tydligt när jag "mäter" med handen. Jag har inget behov av att ersätta den trasiga tryckmätaren. Kvalitén hos dessa verkar vara ganska tvivelaktig i många fall enligt vad man kan läsa här. Om du skaffar en ny tryckmätare så se till att ta in den i värmen över vintern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad bjurte

SV: Poolfilter som inte fungerar? behöver tips.
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2021, 19:42:32:32 »
En liten uppdatering, kanske hjälper det någon.

Skruvade isär toppventilen för att se om det var fel där, men den såg helt ok ut.
Märkte att röret i sandfiltret knappt går in i toppventilen.

Röret från dysorna och upp till ventilen var alltså för kort.

För att slippa ta ur allt glas så köpte jag en 50mm PVC förlängning på bauhaus för typ 200kr.
(tror det var denna https://www.bauhaus.se/avloppsror-wavin-wafix-pp-med-muff-o50x250-mm)
Som efter lite sågning i längd passade perfekt.

Nu 5 dagar efter så är hela familjen helt chockade över hur kristalklart vattnet är.

Visar sig att sandfiltret aldrig fungerat ordentligt då inneröret varit för kort så att mycket av vattnet ej gått via sanden/glaset.

Så magiskt!

Tack för hjälp


Utloggad TommyC

SV: Poolfilter som inte fungerar? behöver tips.
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2021, 12:03:56:56 »
Grattis! Det känns alltid bra när man har löst ett problem  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan