VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg  (läst 8068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« skrivet: juni 12, 2021, 10:45:46:46 »
Har precis köpt poolroboten Frisbee, Swim & Fun.

Simpel konstruktion varför det egentligen inte borde vara möjligt att kunna göra fel - men ”förhoppningsvis” har jag gjort/gör det, så att vi kan komma tillrätta med detta. Utan böket med att börja reklamera, o s v.

Så snart den når poolväggen så strandar den där.
Jag har sett på Youtube-videos att så kan vara fallet, upp till typ 15 sekunder - men att den sedan sätter fart, vänder.
Bekymret verkar vara att den del som skall snurra runt och få ”utblåset” mot poolväggen, inte gör det.
Jag kan inte se annat än att den snurrar mkt lätt när jag har roboten i min hand.

Jag såg att det inne i ”vingen” finns en frigolibit för att lyfta denna. Typ halva det utrymmet var fyllt med frigolit. Skall det månne vara helfyllt - och att fabriken gjort något misstag...?

Googling ger oss ingen hjälp, visar ingen som har dessa bekymmer - enbart en massa videos som visar roboten fullt fungerande.

Erfarenheter/tips här i forumet?

Poolgiganten

Utloggad zOOge

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2021, 10:13:48:48 »
Har tyvärr en likadan, som jag skrivit av som en totalt misslyckad investering.
Den är totalt värdelös tyvärr, man ser ju att motorn går glatt och sprutar ut vatten, men roboten står stilla precis som du nämner...
Straffet man får för att man är snål antar jag  ;D
Har även en Intex Dammsugare, som drivs av inloppet i poolen och den fungerar, så länge jag sätter sandfiltret i "Recirculate" och
det lär bero på att jag har en alldeles för liten pump/sandfilter.
Har dock inget behov av kraftigare grejor till min lilla Ultra Frame pool.

// Fredrik

Utloggad Moana

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2021, 17:52:56:56 »
Har du ställt in hjulen rätt? Finns olika beroende på om man har rund eller fyrkantig pool.
Jag är jättenöjd med min, likt många andra.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad TommyS

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2021, 00:02:59:59 »
Har du ställt in hjulen rätt? Finns olika beroende på om man har rund eller fyrkantig pool.
Jag är jättenöjd med min, likt många andra.

Yes jag har ställt in hjulen enligt instruktionen. För rund pool i vårt fall.

Utloggad TommyS

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2021, 00:08:10:10 »
Hade kontakt med kundtjänsten (dansk) hos Swim & Fun i förra veckan.
Problemet var välkänt hos dem. De hade skapat en Youtube-snutt som visar hur problemet avhjälps. (Att lossa några skruvar något lite.)

Eller rättare sagt (av dem), ”i 95 % av fallen” (så löser det problemet).

Först gjorde det ingen skillnad hos oss (tillhör tydligen de 5 procenten...), sen när jag samlade ny kraft och testade (inga nya ändringar av skruvar eller annat) igår så trodde jag att roboten nått frälsning. Men efter ett tiotal fina vändningar vid poolvägg så blev den sedan stående. Stannade även ånyo, efter manuell hjälp/knuff.

Har felanmält på deras hemsida (man skulle göra det sa danskan, ej gå tillbaka till Jem & Fix) men efter ett antal dagar ännu inte hört något mer.

 >:(

Utloggad zOOge

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2021, 15:25:26:26 »
Har du sett på tusan, ska testa skruva upp lite på mig också o se om det hjälper nåt.
Kanske lite smörja av något slag, som inte försvinner i vatten skulle funka...hmmm
Frågan är bara vad i såfall...

Utloggad Byggjanne

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2021, 12:59:49:49 »
Min fru hittade den här roboten och dessutom en plats på webben där de modifierat roboten. Vips så stod en kartong hemma i garaget. Billigt skit tänkte jag ...

Jag kunde inte hejda mig utan gjorde moddarna direkt innan vi sjösatte den då de lät väldigt logiska. Nu hittar jag inte länken men sök så hittar du nog.

Där det sitter frigolit i vingen fyllde jag helt med samma material.
Sedan borrade jag två st. 8 mm hål i det vita skalet för ökat flöde och så att den inte fastnar mot pollgolvet då den ska vända.

Nu använder vi den ett par gånger i veckan och när jag ser allt som finns i filtret och behållaren så inser jag att den verkligen gör nytta.

Än så länge imponerar det här billiga skitet på mig. Verkligen.
Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Utloggad TommyS

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2021, 11:33:58:58 »
Min fru hittade den här roboten och dessutom en plats på webben där de modifierat roboten.

Jag kunde inte hejda mig utan gjorde moddarna direkt innan vi sjösatte den då de lät väldigt logiska. Nu hittar jag inte länken men sök så hittar du nog.

Där det sitter frigolit i vingen fyllde jag helt med samma material.
Sedan borrade jag två st. 8 mm hål i det vita skalet för ökat flöde och så att den inte fastnar mot pollgolvet då den ska vända.


Det med frigoliten (enbart halva utrymmet fyllt i min vid uppackning) reflekterade jag oxå över. Jag karvade till en bit och lyckades väl fylla upp typ 35 % av den andra halvan, men ingen önskad effekt/resultat så jag tog bort den.
Nu var det innan kontakten med kundtjänst och instruktionsvideon med lättade skruvar. Månne läge att karva ny bit.

Nyfiken på din borråtgärd. Var borrade du på apparaten?

Sen är jag nog allmänt skeptisk. Framförallt utifrån mitt nämnda utfall där den fungerade som den ska i typ 10 vändningar.
🤔.

Utloggad Lacha

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2021, 21:45:36:36 »
Har varit jättenöjd med min, går nu på andra säsongen helt omodifierad (dock känns batteritiden lite kortare i år). Kör du poolpumpen samtidigt? Min fungerar inte bra när vattnet cirkulerar, det är också viktigt att den är helt tom på luft. Sänk ner den "på höjden" och skaka lite och vrid och vänd.
Hoppas du får ordning på det.

Utloggad BJohan

SV: Roboten ”Frisbee” vänder ej när den når vägg
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2021, 19:25:33:33 »
Jag köpte en poolrobot Frisbee FX2 i Söndags på ÖoB för dryga tusenlappen (30 % rabatt). Jag tänkte att det är värt att chansa. Slängde ned den i poolen direkt utan att ladda. Den gick en halvtimme och vände perfekt. Fastnade aldrig. Efter en halvtimme stannade den vid poolkanten, jag drog upp den och tömde den på en massa skit. Fungerar över förväntan tänkte jag.

Jag satte den på laddning och laddaren lyste grönt direkt. Konstigt, den ska laddas minst 6-8 timmar enligt manualen. Jag lät den stå och ladda 3 timmar och skickade ned den i poolen igen. Då gick den 30 s innan den stannade.
Jag misstänkte fel på laddaren och mätte utgångsspänningen som ska ligga på 12,6 V. Jag mäter 5,2 V. Alltså var laddaren trasig.

På måndag morgon ringer jag kundtjänst på Swim & Fun i Danmark. En svensk tjej svarar. Jag ombeds lägga in en reklamation på hemsidan och bilägga kvitto. Efter en stund får jag ett mail där de skriver att de skickar en ny laddare. Idag onsdag kommer ett paket från UPS. Jag mätte spänningen på laddaren direkt, 12,6 V. Kanon. Jag sätter poolroboten på laddning. Det tar 3 timmar innan den lyser grönt. Ned med den i poolen och den går i 55 min utan problem och poolen är klart renare. När jag öppnade och tömde roboten fanns mycket skit den hade sugit upp. 

Summa summarum:
- Dålig kvalitetskontroll att leverera en defekt laddare
+ Bra kundservice som snabbt skickade en fungerande laddare
+ Poolroboten fungerar utan problem trots att min pool är större (4x8 m) än de rekommenderar (max 25 m2)
+ Standardinställningarna fungerar bra och inga modifieringar har krävts
+ Oslagbart lågt pris
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan