CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster anborrningsbygel på slang?  (läst 4687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Minimaster anborrningsbygel på slang?
« skrivet: juni 22, 2018, 08:49:52:52 »
Hej! Håller som bäst på med teknikrummet och inkoppling av pump, värmare och UV. Har tänkt komplettera med en minimaster senare och har en fråga angående anborrningsbygeln. Kan man fästa den på slang likaväl som rör?

Mvh Markus

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2018, 18:36:16:16 »
Hej! Håller som bäst på med teknikrummet och inkoppling av pump, värmare och UV. Har tänkt komplettera med en minimaster senare och har en fråga angående anborrningsbygeln. Kan man fästa den på slang likaväl som rör?

Mvh Markus

Funderade på samma sak, har också förberett för Minimaster i år. Jag köpte anborrningsbyglar av Poolstore och dom sa att det förekommer att man sätter anborrningsbyglar på slang. Om man däremot tittar på slagens något oregelbundna profil och ställer det i relation till komprimeringsgraden på oringen så blir man skeptisk. Jag satte dom på rör.

Utloggad Erica

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2018, 22:56:59:59 »
Anborrningsbyglar är generellt avsedda för att monteras på rör. Det kan möjligen gå på PEM-slang, men endast om den ligger rakt och inte i böj, vilket kan vara svårt att åstadkomma. På PVC-slang tror jag inte alls på iden. Risken för en läcka är nog alltför stor.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2018, 09:43:35:35 »
Denna limkoppling har jag använt. Gängan är samma som i anborrningsbyglarna, så allt passar direkt! Jag beställde från Rubinpool.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad mactheknife

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2018, 10:24:09:09 »
Ok, tack för svaren. Jag försöker koppla så jag kan sätta byglarna på rör. Mvh

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2018, 10:30:07:07 »
Fast limkopplingen funkar ju just till att limma mot slang... om det var det du ville
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erica

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2018, 14:55:37:37 »
Fast limkopplingen funkar ju just till att limma mot slang... om det var det du ville

Om det är PVC-slang ja. Om det är PEM-slang, nej. Det finns över huvud taget inget lim som fäster ordentligt på PEM-slang. Kopplingar eller svetsning (PEM mot PEM) är de enda sätten att koppla med PEM-slang.

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2018, 19:39:53:53 »
....,men där man vill ha anborrningsbyglar till Minimastern har man inte pem-slang......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mactheknife

SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2018, 21:15:07:07 »
Erica, så hur är det, först säger du att man inte kan fästa på PVC, och i nästa inlägg att man inte kan fästa på PEM, blir lite förvirrad här... =)      Jag har ju inte köpt minimastern ännu så jag vet inte hur bygeln ser ut man jag antar att det är någon form av limmad historia.

Men det verkar alltså som att det går att fästa bygeln på både PVC-slang och PVC-rör? Nu har jag hur som helst börjat limma så före pumpen sitter det en bit PVC-rör för bygeln. Efter pumpen har jag inte påbörjat ännu, men har ganska mycket slang över och inte mycket rör så det hade underlättat om jag inte hade behövt haka upp mig på att jag måste ha rör vid anslutningspunkterna.

Har lite frågor om elinstallationerna också, men tar det i en ny tråd =)

Mvh

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Minimaster anborrningsbygel på slang?
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2018, 22:14:23:23 »
Ähhh, jag ska sluta tjata. Men OM du vill ha pvc-slang som du skriver, så har du redan fått en optimal lösning beskriven. En helt tät limmad koppling som ersätter en stor klumpig anborrningsbygel som tätar med en O-ring mot röret. Den kostar 60:-. Over and out  O0
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag