VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Torktid pvc lim  (läst 4983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindererik

Torktid pvc lim
« skrivet: juni 03, 2018, 13:41:33:33 »
Jag bara undrar om torktiden kortas ner om det är jätte varmt ute ? Står 24h innan användning men nu har vädret vart kanon, Kan man börja använda systemet vid 19h ? 

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Torktid pvc lim
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2018, 14:46:03:03 »
Ja, 24 h är både hängsel o livrem

Utloggad lindererik

SV: Torktid pvc lim
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2018, 18:57:36:36 »
Så nu har jag startat upp allt och det blev 22h sen lämning. Då detta är min första gång så blev det 95% rätt. Har några ställen där det läcker,  det droppar lite bara. Hur tätar man detta ? Måste jag göra om eller finns något smidigare sätt ?

Utloggad MathiasS

SV: Torktid pvc lim
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2018, 19:43:30:30 »
Gör om.

Hur gjorde du?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Torktid pvc lim
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2018, 19:44:01:01 »
Så nu har jag startat upp allt och det blev 22h sen lämning. Då detta är min första gång så blev det 95% rätt. Har några ställen där det läcker,  det droppar lite bara. Hur tätar man detta ? Måste jag göra om eller finns något smidigare sätt ?

Är det på sugsida så har jag med fördel limmat utifrån under drift. På trycksida blir det ofta skit och pannkaka med mer lim utvändigt.  Vid nån slangkoppling där man kommer åt inifrån kan det bli acceptabelt. Annars är det gör om som gäller.

Jag anser mig ha rätt stor erfarenhet av både dåligt limmat och hur man eventuellt kan täta till det.

Poolleverantören lämnade 8 läckande limfogar efter sig. Jag har bytt komponenter och i sin helhet limmat om 4. 4st har jag försökt täta, det funkade på tre av dom.

Utloggad lindererik

SV: Torktid pvc lim
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2018, 22:06:20:20 »
Alla 3 ställen är på trycksidan.  Ska testa att stänga av och smeta på rikligt med lim. Annars är det bara att göra om.

Utloggad nyburjare

SV: Torktid pvc lim
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2018, 23:19:01:01 »
Smeta på ? på utsidan ?? ytorna skall ruggas alt, tvättas med en cleaner, sedan härdar limmet båda ytorna tillsammans så de bildar typ en enhet .
Smeta utanpå ? det är sånt man gör med silikon , tro tusan att ni får läckage

Utloggad lindererik

SV: Torktid pvc lim
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2018, 08:10:36:36 »
Klart jag ruggar upp ytan och sen gör rent. Lägger på med pensel ett flödigt lager.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Torktid pvc lim
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2018, 08:49:06:06 »
Klart jag ruggar upp ytan och sen gör rent. Lägger på med pensel ett flödigt lager.

Jag tror det blir tätt men kanske bara i nån eller ett par veckor.

Utloggad nyburjare

SV: Torktid pvc lim
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2018, 09:11:30:30 »
Är det på sugsida så har jag med fördel limmat utifrån under drift. På trycksida blir det ofta skit och pannkaka med mer lim utvändigt.  Vid nån slangkoppling där man kommer åt inifrån kan det bli acceptabelt. Annars är det gör om som gäller.

Jag anser mig ha rätt stor erfarenhet av både dåligt limmat och hur man eventuellt kan täta till det.

Poolleverantören lämnade 8 läckande limfogar efter sig. Jag har bytt komponenter och i sin helhet limmat om 4. 4st har jag försökt täta, det funkade på tre av dom.
Ok jag ser nu att det var Fredde som smetar utanpå även inifrån utanpå ? slangkopplingar. Lim används i hela världen vid rörkopplingar till pooler, själv har jag limmat 100-tals kopplingar , det blir extremt tät , lim skall användas på 2 öppnar ytor som sen limmas emot varandra och på ett vulkande sätt sen bildar en sammansatt produkt.
När du beskriver smetar på utsidan får jag en syn framför mig att du använder detta lim som någon form att silikon som i sig själv skall bilda någon form av tätande massa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan