VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: TIPS - Nivåvakt till dräneringsbrunn som skickar meddelande till mobil  (läst 12322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joreimer

Tänkte bara dela med mig av min "uppfinning" till alla som någon gång haft en dräneringsbrunn med pump som slutat fungera. Inte så kul med liner som släpper om pumpen slutar fungera så därför ville jag ha ett larm till min dräneringsbrunn som varnar om vattennivån blir för hög.

Jag tog en NEXA sändare (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/sjalvlarande/nexa-2-kanals-sandare-p50307) som egentligen är till för något helt annat och kopplade en 20 meter lång sladd till. Se bild (om jag nu lyckats ladda upp dem rätt).

Sladden är skalad i andra änden så att koppartrådarna är blottade. Sändaren är så känslig så att den triggar när vatten kortsluter de två sladdändarna. Sladdändarna sticks ned i brunnen. Sen drar man t.ex. in sladden i ett utrymme där sändaren kan skicka en signal till antingen en vanlig NEXA-brytare kopplad till en lampa/sirén eller till Telldus Net som i mitt fall. Har man sedan Telldus Live Pro kan man få det programmet att skicka ett e-postmeddelande till mobilen eller ett push-meddelande (se bild) via tjänsten pushover.

Det enda man måste tänka på är att byta batterier i sändaren efter ca 2-3 år.

Jag har samma lösning för vattenlarm under diskbänk, kylskåp mm och det funkar perfekt. Man kan göra et snitt i en lite bit wettexduk och stoppa in sladdändarna i den om man vill ha en säkrare lösning.

Hoppas detta tips kan vara till nytta för andra! Synpunkter, frågor och förbättringsförslag mottages gärna.

Poolgiganten

Utloggad Tomas Bagge

Hej!
Jag är mycket intresserad av din uppfinning och vill komma i kontakt med dig för att diskutera möjligheten att installera något liknande i vår båt.
MVH
Tomas

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: TIPS - Nivåvakt till dräneringsbrunn som skickar meddelande till mobil
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2018, 20:05:29:29 »
Hej,

Det var ett tag sen, villa och pool är såld :)

Det kanske skulle gå att göra något liknande i båt men då krävs ju dels en sensor, dels en telldus net, ett Telldus live-konto och dels en 3G-router plus kontantkort.

Känns lättare att skaffa en sån här väl, då får nu även larm!

http://www.safealarm.se/store/p/0/gsm-larm-för-båt,-med-nivåvakt-505365

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Smart!

Funderar på denna lösning för dräneringsbrunnen. Tittar aldrig ner där eftersom den brukar vara hyggligt tom. Känns därför lite onödigt med en pump där. Men lite övervakning skadar inte.

Ser att WBT-912 har två kanaler. Om man vill kan man alltså bevaka två nivåer med samma enhet. Om man låter en nivå vara nere på botten så kanske man vet bättre att den alltid funkar? Så länge som brunnen inte är helt torr ska den nedre ge signal. Antar att man då kan inse om tex batteriet är slut, eller om den pajat... Det enda sura med denna är att det är batteri i den.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Fredrik Storm

  • Gäst
Fredrik Storm
SV: TIPS - Nivåvakt till dräneringsbrunn som skickar meddelande till mobil
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2019, 13:09:49:49 »
Nivåvakt som är till länspumpar i båtar finns tex på biltema för 80:-  25-975
Om man fäster den på en lång pinne eller liknande och firar ned till vattennivån så borde det vara lämpligt ihop med
Nexxa WBT 912 med batteridrift och tex uttaget Nexxa MYCR 250 för att tända en lampa eller något som låter.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan