CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gummipackningar...  (läst 2991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Gummipackningar...
« skrivet: maj 06, 2011, 14:07:37:37 »
Gud vad jobbigt detta är, poolen har överlevt 2 stränga vintrar, man har lärt sig från sina misstag, men ändå fungerar det inte till 100%...

Det verkar som om packningen till locket på sandfiltret har "krympt" och inte räcker ner och tätar tillräckligt, vilket gör att det kommer lite vattendroppar då och då som rinner ner längs filtret, har försökt att täta detta på olika sätt men det går inte.

Värre är  packningen som hör till pumpen , den som sitter på plastkorgens översida som man har i pumpen. Denna verkar nästan ha blivit sladdrig (för stor), pumpen har varit i inomhusklimat hela vintern. Det läcker inte vatten under drift, men där är inte helt tätt luftmässigt, och stängar jag av cirkulationen så tränger vatten ut under pumplocket pga av det tryck som finns i systemet.

Har bra cirkulation i systemet, ingen luft alls i inloppen, bra sug i skimmern, MEN hur tätar jag pump och filter?

Under drift kommer det mycket luft från botten av sandfiltret och vattennivåen sjunker en aning i filtret, detta går snabbt att lufta ut, men jag kan ju inte ha det så här...

Har även provat att dammsuga idag via filtret, inga problem och bra sug, så problemet är ju det jag har lokaliserat.
Är det någon som råkat ut för samma, att det inte 100% sluter tätt men ändå går att köra, men att nivån sjunker i filtret pga luft efterhand?  Har inga problem med vattenläckage, det har aldrig försvunnit något vatten, men jag tror att pumplocket suger in luft.

Detta problem fanns inte alla första säsongen, tendens till detta förra året, men nu 3:e säsongen är det ju kass. De jag köpte pump och filter av menar på att det inte är något fel för det har ju fungerat, och motor och filter uppfyller ju sin funktion, men jag vill ha ett 100% torrt förråd och ett 100% luftfritt system, vad göra?

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Gummipackningar...
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2011, 17:04:54:54 »
Med risk för att låta odräglig :angel: eller sparka in öppna dörrar, är inte det enklaste att investera i nya packningar?

//
Lars

ps. satt packningarna kvar och under tryck i vintras? själv plockade jag ur mina packningar och lade dom löst brevid, så jag var tvungen att "brotta" min packningar på plats.
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad pool09

SV: Gummipackningar...
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2011, 17:54:39:39 »
Nej nej, inget satt kvar och allt var lossat. Packningen till filterlocket verkar ju liksom sitta fast, har aldrig funderat på att den skulle gå att byta och köpa lös, och inget dom som sålde filtret heller sa något om...

Gummitätningen vid korgen till pumpen skulle man möjligtvis kunna ta av och byta om det finns en marknad för detta bara...  Har man en jäkla tur så  :)

Ska snoka lite bland poolfirmorna och se om det finns, borde ju gå att få tag på, och om det gör det, så tack!  :)

Utloggad Erica

SV: Gummipackningar...
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2011, 20:42:45:45 »
Många sådana här packningar är ju egentligen O-ringar som finns att köpa som industritillbehör om man inte kan få tag på originalpackningar. Jag vet att det var så med lockpackningen till vår förra pool när vi fick byta den en gång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag