VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med fliter och dammsugning  (läst 8701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Problem med fliter och dammsugning
« skrivet: maj 23, 2010, 14:35:19:19 »
Försöker starta poolen och cirkulationen har fungerat fint, bra tryck och ingen luft i systemet.

MEN, efter ett försök att dammsuga gick det inte så bra, efter att ha kopplat in den tog det ca 15 sek, sen sprutade det in luft i poolen via inloppen. Stängde av och tog bort dammsugaren, och det ser bra ut igen i poolen, bra tryck och ingen luft, men filtret "tappar" vatten, det ska ju vara fullt ända upp, men efter några timmar har det sjunkt några centimeter, tömmer jag ur luften stiger det igen men återkommer igen. Vad är det för fel, och varför kan jag inte dammsuga?

Poolen i sig läcker inget och ett par centimeter lägre nivå i filtret kommer ju aldrig att märkas. Och är det en läcka borde det väl synas i inloppen genom att det blir kolsyreliknande där?

Är det bara att system måste tömmas på luft ordentligt, eller bör man vara rejält oroligt eftersom vattennivån i filtret sjunker en aning under drift? Det sjunker inget när pumpen är avstängd. Filter  och pump står ovan vatten ca 15 m från pool och när jag stänger av pumpen "behåller" jag vattnet i  flitret genom kulventiler.
« Senast ändrad: maj 25, 2010, 07:51:38:38 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: Probllem med fliter och dammsugning
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 15:40:32:32 »
Hål i dammsugarslangen  <hmm>

Måste nästan va läckage mellan skimmer o pump någonstans suger den in luft .
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad pool09

SV: Probllem med fliter och dammsugning
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 16:22:39:39 »
Vrider jag inte på min kulventil efter fitret försvinner allt vatten i filtret, är det som det ska om flitret står ovanför vattnet, mindes inte jag hade detta problem förra året...???

Hur kan man kolla om där är läckage mellan filter och pool, syns i alla fall inget vid inlopp? Och varför sjunker vattnet i filtret under drift, detta är lätt att fylla på genom att släppa ut luft via manomotern och tar ett par sekunder.

Utloggad maria1234

SV: Probllem med fliter och dammsugning
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2010, 20:57:47:47 »
Hej

Hur mycket luft kommer det, när jag sätter min pooldammsugare Fun 2, som jag kopplar till inloppet kommer det ut en hel del luft i inloppen, med det försvinner efter ett tag.

Min rekomendation är att pröva igen och se om luften försvinner ur systemet.

Utloggad pool09

SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2010, 09:00:38:38 »
Jag fick ju låne en robot som du kopplar till breddavloppet förra året, och den fungerade fint.

Min "vanliga" dammsugare har jag däremot inte fått att fungera, men det konstiga är ju att de kopplas in på samma sätt.

Under vanlig drift nu efter mina problem kommer det luftbubblor i filtret, men inget i inloppen till poolen...

Vid dammsugningsförsök kommer det rätt så mycket luft i poolen via inloppen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2010, 09:23:46:46 »
Läckage vid o-ringen på cirkulationspumpen kan dra in luft, likaså en dåligt stängd/otät dräneringsventil på pumphuset.
Jag har dessutom själv råkat ut för att botten i skimmern fått en spricka p.g.a. issprängning.

Alla dessa tre fel kan ha funnits redan vid uppstarten, men framträda först efter att du kört med dammsugarslangen, detta eftersom ett större undertryck då uppstår som kan aktualisera den brist som kan ha funnits ett tag innan men inte synts på funktionen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pool09

SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2010, 09:42:38:38 »
Jag tror mitt problem är någonstans inne i förrådet där jag har tekniken, misstänker själv att något har hänt med filtret, men ska ändå gå över alla kopplingar en gånt till, bräddavloppet är synat och det är helt och ute vid poolen är det bra sug.

Hur felsöker men filtret om man inte vet hur det ska se ut, men jag kan i alla fall se att det kommer bubblor från botten på filtret som inte varit där innan, det är kanske där något hänt?

Utloggad pool09

SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2010, 09:45:07:07 »
I vilket fall, oehört frusterande att det inte fungerar som det ska, jag vill kunna lite på mina grejer och snart kunna börja njuta av poolen, får hem och felsöka idag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2010, 09:48:21:21 »
Kommer det bubblor från botten kan det mycket väl vara dräneringsventilen som läcker, tror det var EONE som råkat ut för detta tidigare i vår.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pool09

SV: Problem med fliter och dammsugning
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2010, 09:50:14:14 »
Det lutar nästan åt det, och det i sin tur förklarar mina problem?

Lätt att byta?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan