VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Akut fråga kring plastning av betongpool!  (läst 1835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hankla

Akut fråga kring plastning av betongpool!
« skrivet: juni 29, 2018, 23:57:00:00 »
Är lite osäker på om firman vi använder för renoveringen av våran betongpool har fått till glasfibern rätt.
Det har bygggts en trappa i poolen och denna har precis som övriga poolen täckts med lager av glasfiber. Men när man går i trappan känner jag att det är ett visst studs mellan lagret av glasfiber och själva betongen. Det är helt stumt i övriga poolen. Skall det inte vara stumt överallt. Knackar man på det hör jag tydligt att det är lift mellan glasfibern och betongen.

Är detta något som är normalt eller skall jag reklamera det firman har gjort? Pengar har ännu inte bytt händer så det vore toppen om någon som har plastat sin pool vet hur det skall vara?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Akut fråga kring plastning av betongpool!
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2018, 08:27:40:40 »
Det ska vara stumt överallt om det inte är laminerat flera centimeter tjockt så att baljan är helt självbärande och det är det väl inte? Jag har inte koll på exakt hur tjockt som krävs men det är ju inte så man bygger en pool om det inte görs på fabrik (det händer att dom spricker också). Annars händer det som händer oss varje år. Topcoaten spricker där det sviktar. I vårt fall beror sprickorna på att det finns trä under plasten och att det murknat p g a läckor. Någon gång ska jag riva upp och göra om ordentligt men hittills har jag tagit genvägen att plast över sprickorna innan poolen startas varje år. Det är nog inget annat att göra än att ta vinkelkapen och skära ur de områdena där plasten sviktar är min bedömning. Betala inte något för plastningen innan detta är löst för det kommer med 99% sannolikhet att spricka även om det kan ta ett år.

Jag kände inte till att det finns företag som renoverar pooler genom att plasta. Vad heter företaget?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hankla

SV: Akut fråga kring plastning av betongpool!
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2018, 10:12:51:51 »
Jag är mer orolig att det finns risk att glasfibern spricker och att jag riskerar att det släpper över hela poole . Men glasfibern kanske är tillräckligt stark och då bör det ju i te vara så farligt. Eller tänker jag fel?

Utloggad TommyC

SV: Akut fråga kring plastning av betongpool!
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2018, 11:36:32:32 »
I vårt fall när topcoat/gelcoat spricker så har den polyestermättade glasfibern under ytskikten inte spruckit. Det är dock väldigt många faktorer som påverkar. Jag skulle inte dra alltför många generella slutsatser utifrån mina erfarenheter av EN pool med EN kombination av material.

Jag använder en variant av polyester och gelocat från Reichhold som finns på hyllan hos flera båtbutiker. Det finns väldigt många varianter och även bättre material som vinylester som är dyrare och starkare. Plasten blir starkast om man lägger lager på lager innan föregående lager har härdat ut helt. Så bygger man båtar. Då jobbar man inomhus i tempererad miljö. Bygga pool utomhus har helt annorlunda förutsättningar. I praktiken blir det nog alltid sämre utomhus.

När man plastar ska det vara minst 20 grader från arbetets början till plasten är helt uthärdad. Jag orkar inte jobba så långa pass som skulle vara idealt när det är 35 grader eller mer under pooltaket. När föregående skikt har härdat för länge så går man över ytan med slipmaskin för att få repor så nästa lager fäster bättre.

Finns minsta risk för föroreningar på ytan så måste man först tvätta med aceton. Minsta slarv här så blir konstruktionen försvagad och risken finns att det delaminerar senare. Gelcoat och topcoat förenar sig sämre med underliggande skikt än vad polyester gör. Jag vet inte om detta skiljer mer eller mindre på andra fabrikat och typer.

Epoxi är en annan typ av härdplast som har delvis bättre egenskaper men den är dyrare och ännu farligare för hälsan om man inte har riktigt bra skydd.

Ett problem med plastning är att det inte går att bedöma kvalitén och upptäcka brister i utförandet genom att inspektera slutresultatet. Däremot märks det väldigt tydligt när problemen uppstår. Då har det oftast gått ett år eller ibland mycket längre tid.

Det finns en hel del historier här på forumet om folk som fått problem med sina dyra pooltrappor av  glasfiberarmerad plast. Det finns bilder där utförandet är så dåligt att det t o m syns på bild att det är ett riktigt skitjobb som utförts och då har det ändå gjorts i någon slags fabrik. Nyligen var det en plastpool som sprack enligt en tråd här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan