VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Får ingen ordning på vattnet  (läst 1967 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Ricflo

Får ingen ordning på vattnet
« skrivet: juni 25, 2020, 20:29:54:54 »
Hej,

lång historia kort. Vi har haft en inbyggd pool på 19 m3 i massa år. Varje år så har det funkat att sparar ca 50 % av vattnet och fyller på nytt. Det har funkat varje år att chocklorera och så har det funkat att köra med veckoklor.

I år funkar ingenting. pH-värdet svänger, vattnet är "mjölkigt", det fria kloret är också svängande. Läste på och att det hängde ihop med alkanitet. Vi skaffade en seriös mätare från stort företag och mätte. 0 i alkanitet. Japp höjde alkaniteten med pulver.

Igår kväll hade vi pH 6,6, klor 8 (fast ingen lukt av klor) och Alkanitet 100.
Imorse när jag mätte var pH 8,6, klor 3,6 och alkanitet 0
Ikväll när jag mätte var pH 6,4 klor 2,6 och alkaniteten 120

Berg- och dalbana på alla världen och ingen skillnad på vattnet. Vad är felet? Och var ska jag börja?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2020, 22:58:42:42 »
Hej,

Klor och alkalinitet hänger inte ihop. Däremot pH och alkalinitet.

Lågt pH tyder på att du chockklorerat med motsvarande veckopuckar.

Höj alkalinitet ökar också pH.

Ditt klor sänker alkaliniteten och pH.

Har du en helt öppen pool sjunker klorahalten fort pga. solens uv-strålar bryter ner det fria kloret.
Men jag tycker det går lite väl fort med tanke på att du ha CYA-baserat klor.

Mjölkigt vatten är oftast kalk. Jag tror du har bakterier. Dessa bakterier ökar alkaliniteten.

Av en slump diskuterade jag alldeles nyss detta med en kollega.

Mät CYA-nivån. Troligen orsaken till ditt problem? Vidare kommer du nog få byta ut allt vatten och börja om från noll?

Hög halt fritt klor luktar inte det är bundet klor som bildas när vi badar som luktar.
Du skrev 8 ppm fritt klor som förbrukas? Om det förbrukades av badande borde vattnet lukta. Om solens uv-strålar bryter ner detta luktar det inte heller. Har du bakterier i vattnet som kloret reagerar med så luktar det inte heller.

Utloggad Ricflo

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2020, 23:59:34:34 »
Japp vi har helt öppen pool och i veckans värmebölja så har den varit utan skydd mycket. Vi har kalkriktvatten sp det kan vara ett problem.

Alkaniteten har jag precis höjt så tror inte riktigt på bakterier. Mätte nu igen 110 i alkanitet, 6,4 i pH och 0 i klor.

Om alkaniteten är fortsatt ok. Ska jag testa att höja pH -värdet eller chocklorera? Inte gjort det på ett tag

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2020, 00:16:51:51 »
Japp vi har helt öppen pool och i veckans värmebölja så har den varit utan skydd mycket. Vi har kalkriktvatten sp det kan vara ett problem.

Alkaniteten har jag precis höjt så tror inte riktigt på bakterier. Mätte nu igen 110 i alkanitet, 6,4 i pH och 0 i klor.

Om alkaniteten är fortsatt ok. Ska jag testa att höja pH -värdet eller chocklorera? Inte gjort det på ett tag

Hej,
Har du kalkrikt vatten kommer detta påverka din alkalinitet och pH. Tror nu inte heller att du har bakterier i vattnet. Om så vore borde ditt pH inte sjunka. Nämligen så att med dina veckopuckar sjunker pH vid rent vatten.

Spelar ingen roll om du tillsätter höj alkalinitet eller höj pH.

Ditt kalkrika vatten (kalcium) kommer att bilda kalk med höj alkalinitet eller höj pH.
Alltså mjölkigt vatten
Ditt veckoklor kommer att sänka pH. Vilket betyder att det löser upp kalken och höjer pH och alkalinitet. 

Blir en rundgång på det du mäter.

Har du ett sandfilter eller vanligt filter kan ge dig möjligheten eller problem med att bli av med detta problem?


Utloggad Ricflo

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2020, 13:48:53:53 »
Har sandfiltar men just nu är det fyllt med filterbollar

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2020, 14:29:15:15 »
Kan ju vara problemet ?? hur backspolar du rent filtret när du har filterbollar i stället för sand eller glas ?

Utloggad butthead

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2020, 17:37:29:29 »
Hade samma problem som du förra året. Jag hade bytt min sand till bollar. Det skulle ju bli ännu bättre med bollar. Blev grumligt/mjölkigt vatten istället. Provade allt möjligt för att få det bra. Blev bra först när jag återgick till sand. Bollarna tvättade jag i 90C och frun gjorde en massa fåret shaun gubbar av dem och gav bort sådana. :-)
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad butthead

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2020, 10:55:20:20 »
Filterbollarna fick bli fåret shaun mjukisar istället.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2020, 13:26:56:56 »
Hej,

Hur gick det för dig @Ricflo?
Har ni fått rätt på allt?
Bytte du till sand igen?

Jag undrar eftersom vi också haft problem precis och även vi kör med bollar (däremot finns det fler aspekter som bidragit till vår dåliga vattenkvalitet...). 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan