VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utöka existerande liner ?  (läst 1083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Andersson

  • Gäst
Jonas Andersson
Utöka existerande liner ?
« skrivet: juli 31, 2016, 11:51:07:07 »
Vi har en klassisk folkpool, Oktagon formad, med ett djup på ca 130. Bytte liner på den för 5 år sedan. Nu funderar vi på att det skulle vara kul med lite djupare pool. Går det överhuvudtaget att sänka botten, och lägga till liner längst ned på sidan ? Dvs svetsa på ny liner mellan bottenlinern och sidolinern. Vill ju ogärna slänga bort liner för 40.000 och behöva köpa ny. Det är det inte värt.
Finns det poolhantverkare som kan göra det ?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utöka existerande liner ?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2016, 09:01:43:43 »
Att sänka botten är nog svårare än att bygga på höjden.
Det borde gå svetsa på en förhöjningsremsa tycker jag, frågan är om det finns någon som provat - jag har i alla fall aldrig hört talas om det tidigare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Utöka existerande liner ?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2016, 09:34:36:36 »
Jag tror att det är det de ska göra, men förlänga linern i nederkant så att inte skarven syns. Vet inte om det går att förlänga en fabriksliner, kolla med någon linerläggare som gör liner på plats. Borde ju gå, den är ju svetsad från början.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utöka existerande liner ?
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2016, 09:52:05:05 »
Kruxet med en några år gammal liner är att de brukar bli rätt stela, inte så enkelt att ta den därifrån och få tillbaka den snyggt igen skulle jag tro.
Det var därför jag tänkte att det skulle vara lättare att svetsa på längst upp, på plats, då behöver man inte sabotera det som redan finns på plats så att säga.
Visst är det där en timrad pool?
Skall du göra den djupare nedåt så blir det ju i princip lika mycket jobb som att bygga nytt, bort med linern, alla rör/slangar, gräva djupare, dränera om, och sedan återuppbygga allt igen...
OM du bara timrar på några varv och flyttar upp skimmern så borde det inte vara ett gigantiskt jobb att svetsa på en bit ny liner i toppen, OM det går.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Jonas Andersson

  • Gäst
Jonas Andersson
SV: Utöka existerande liner ?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2016, 09:53:00:00 »
Det är inte en timrad pool utan en med marinplywood och frigolitbooten.
Bifogar bild på när vi bytte liner och plywood 2012.
Det ligger även en 45*90 träsarg ovanpå. Jag har lekt med tanken att bygga till en plexiglassarg på ca 15 cm, men då måste bräddavloppet flyttas så det blir till att mecka med linern oavsett.
Så om det gick att lägga till liner på existerande och behålla så mycket som möjligt av den gamla vore det bra. Annars får vi väl plaska runt i denna.....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan