CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur varmt kan man få i en pool egentligen?  (läst 1354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Hur varmt kan man få i en pool egentligen?
« skrivet: augusti 17, 2020, 14:38:13:13 »
Hallå!

Måste bara dela med mig av en liten händelse. Har ingen styrning på värmen till poolen då det bara är ett stick på värmekretsen från bergvärmepumpen. Brukar manuellt vrida ner värmekurvan när poolen blir varmare än 32 grader. I år har jag dock varit lite lat och låtit det bli 36 grader innan jag stängt av.

Var borta ett par dagar och när jag kom hem igår var det 39 grader! Såg då att hörntrappan i glasfiber börjat ge med sig och missformats(Inget jag gråter för då jag ändå vill bygga om större delen av poolen inkl trappen). Men jag ställer mig frågan hur varmt man kan få egentligen? Jag har bara en 6kW värmepump och täckning av typen tungviktspresenning. Med större värmepump, solfångare och pooltak så känns det som man kan tvätta både 40 grader och 60 graders tvätt och koka potatis :)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur varmt kan man få i en pool egentligen?
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2020, 21:21:18:18 »
Hur varmt vill du ha egentligen? Du kanske borde fundera på något enkelt styrsystem. Vår värmepump stänger av vid 32 grader nu när den är ställd på 31 grader (+/-1 grad hysteres).

Nu har vattentemperaturen varit 34 grader under närmare en vecka. Där någonstans tycker vi att komfortgränsen ligger. Mer än 35 grader vill vi definitivt inte ha. Det går enkelt att lösa genom att öppna luckan i pooltaket.

Plasten borde tåla väsentligt mer än 39 grader. Det är nog ingen vanlig polyesterplast.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Hur varmt kan man få i en pool egentligen?
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2020, 12:38:12:12 »
Jag har haft 43+ grader i spabadet i soliga perioder utan att den defomerats så det låter konstigt..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag