VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pahlens värmare (installation)  (läst 7319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojjen

Pahlens värmare (installation)
« skrivet: december 06, 2015, 22:32:16:16 »
lite roligt att veta, hur har ni kopplat in era? (Eller era elektriker)

I detta fallet gäller det en pahlen 6kw 3-fas och man kan ju göra på lite olika sätt.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #1 skrivet: december 07, 2015, 12:32:47:47 »
Skall den vara som ensam värmare eller ihop med t.ex. en värmepump ? De fallen blir ju helt olika. Men i alla fall gäller ju att värmaren får inte kunna slås på om inte cirkulationen är igång. Stannas / stannar pumpen (utlöst motorskydd eller jordfelsbrytare t.ex.) så måste strömmen till värmaren brytas. Allra säkrast men lite dyrare blir det med en flödesvakt, men en sådan blir ett komplement, inte en ersättning för att koppla så att värmaren bryts när pumpen stoppas. Katastrofskydd (överhettningsskydd) skall också finnas. Sedan behövs någon form av temperaturreglering. I sin enklaste form kan man ju slå den till och från för hand, men en termostat är ju helt klart att rekommendera. En vanlig mekanisk termostat är billigast, men ger lite sämre värmereglering. En elektronisk d:o kan ge klart bättre reglering, men kostar en slant extra.

Något som är lätt att missa är att styra tiden. Detta gäller bara om du använder din pool under vinterhalvåret. Under den tiden får du betala höglasttillägg på din el (inkl. elnät), måndag - fredag 06-22 i de flesta fall. Eftersom en pool är väldigt trög i värmereglering går det utmärkt att koppla in ett kopplingsur som förhindrar tillslag av poolvärmaren under höglasttid. Det sparar en hel del i elkostnader.

Utloggad jojjen

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #2 skrivet: december 07, 2015, 18:30:59:59 »
I mitt fall så sitter den som ensam värmare till en terasspool. Vi kopplade in den igår och jag har inte testat den än då poolen inte är fylld.

Om jag har förstått detta rätt så kopplade vi in min enligt följande då det sitter både termostat, överhettningsskydd och flödesvakt:
Termostaten styr alltihop. När den ger signal börjar pumpen gå och flödesvakten ger då signal tillbaka till skåpet att kontaktorn ska skicka ut strömmen till värmaren. Allt detta ska även styras med ett tidsur i elskåpet för att kunna köra den när man vill samt längre intervaller.

Rätt eller fel?

Utloggad Erica

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #3 skrivet: december 07, 2015, 20:04:54:54 »
Rätt om du har en separat cirkulationspump för värmaren. Kanske inte helt rätt om det är poolens vanliga cirkulationspump som även skickar vattnet genom filtret. Du får ju i så fall ingen filtrering om inte termostaten/värmen slår till. Filtrering behövs ju oavsett värmebehovet. Vid riktigt varm väderlek kanske inte värmaren går in särskilt ofta, om inte du kör hög temperatur förstås.Det kan i så fall finnas risk för att vattnet blir dåligt.

Vi har inomhuspool, pumpen går hela tiden. Värmen styrs separat men har ingen egen pump. Värmaren har termostat + överhettningsskydd. Värmaren är kopplad så att den inte kan aktiveras om inte pumpen är igång och skulle pumpen stanna så slår värmaren ifrån. Ev. utlösning av jordfelsbrytaren blir inget problem, då blir hela poolcentralen utan spänning och både pump och värmare strömlösa. Samtidigt stoppas kemikaliedoseringspumparna (vi har autodosering) så att de inte står och pumpar in kemikalier när kretsloppet och mätningen inte fungerar.

Utloggad jojjen

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #4 skrivet: december 10, 2015, 22:37:57:57 »
Jag har stött på ett problem.

Idag fyllde jag poolen för första gången och tänkte köra igång allt inför helgen men jag lyckas inte få igång värmaren. Troligen så ligger felet i flödesvakten då jag inte får ut någon signal till kontaktorn från den.

Går detta justera på min modell eller är det helt enkelt för dåligt flöde?

Utloggad Erica

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #5 skrivet: december 11, 2015, 00:15:57:57 »
Är du säker på att du kopplat rören och flödesvakten rätt så att du inte har flödet fel väg ? Det behövs ju inte något jätteflöde för att värmaren skall fungera, men för litet får det ju inte bli.

Utloggad jojjen

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #6 skrivet: december 11, 2015, 22:40:29:29 »
Ja, allt är rätt kopplat och jag har ett flöde igenom allt. Men det känns inte helt rätt det här och jag vill ha lite hjälp om mina misstankar stämmer.

Enligt bilden på pumpen så är den gjort för att pumpa 4,02m3/h vilket borde bli 67 L/m. Allt detta köptes som ett kit där värmaren behöver ett flöde på 90 L/m

Hjälp mig bekräfta detta för isåfall är det ju inte lustigt att jag inte får upp rätt flöde.


Utloggad Erica

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #7 skrivet: december 12, 2015, 00:45:59:59 »
Om detta skulle vara problemet så borde flödesvakten gå att justera så att den ger klarsignal även vid ett lägre flöde. Ditt flöde är inte alls litet i förhållande till eleffekten på värmaren. Vid det flödet du angav så blir temperaturstegringen med 6 kW ineffekt endast ca 1.2 grader, vilket inte alls är högt. Vi har betydligt högre än så på vår pool om vi kör elvärmarna på fulleffekt, detta eftersom de är kraftigt överdimensionerade. Men det bör väl gå att se om flödesvakten slår till eller inte ? Finns det ingen indikeringslampa alternativt något relä som du kan titta på och se om det slår till ? Om inte så återstår ju att mäta på kretsen.

Utloggad jojjen

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #8 skrivet: december 12, 2015, 01:13:27:27 »
Jag tror tyvärr problemet ligger i flödet (eller flödesvakten) det är lite svårt för mig att mäta upp detta men med min installation så behöver vattnet flytta sig 1,5meter/sec för att komma upp i 90l/m som enligt leverantören värmaren behöver för att funka som den ska. Mäter man efter flödesvakten får jag tyvärr ingen signal ut, kopplar man förbi detta så funkar värmaren som den ska.

Vidare har jag tyvärr inte hittat något sätt att justera flödesvakten och jag tror ju heller inte att den behöver 90l/m för att funka som den ska...

Men om nu värmaren kräver 90l/m och pumpen bara ger 67l/m... vad göra?

Utloggad Erica

SV: Pahlens värmare (installation)
« Svar #9 skrivet: december 12, 2015, 10:48:37:37 »
Om inte flödesvakten går att justera och det inte heller är ett direkt fel på den så är väl enda lösningen att byta flödesvakt till en med en lägre tillslagspunkt. Med tanke på att 6 kW värmare inte är tänkta för jättepooler så borde de ha ett alternativ som passar även mindre filter/pumpar. 6 kW skulle ju även vid ditt mindre flöde ge en så låg temperaturhöjning att det rakt inte skulle ge några problem. En elvärmare tål ju väldigt mycket mera än så. Flödesvakten är ju till för att förhindra att flödet faller nästan till noll vilket skulle medföra en överhettningsrisk i värmaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan