Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver hjälp med hur man monterar inlopp och bräddavlopp innan gjutning  (läst 6713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Då det saknas instruktioner för hur man ska montera in lampor/inlopp/bräddavlopp i styroporblocken så hoppas jag få lite hjälp av er

Inloppen har levererats med en stor vit "rörmojäng" som jag förmodar ska monteras enligt bilderna nedan. Antar att den ska liva med poolens insida (den turkosfärgade ytan) och sticka ut på baksidan. Det finns en även en del andra tillbehör för inloppet i form av diverse "skruvlock" och packningar och jag gissar att dessa ska monteras senare, dvs, inget jag ska montera innan betongen häls i blocken.
Ser det ut som röret sticker ut tillräckligt på basidan? Utsticket är gängat på utsidan men inte på insidan.

Nästa fråga handlar om bräddavloppet. Jag tror att delen om ska gjutas in kallas för hals (eng. neck). Givet att halsens ände, in i poolen, ska liva med poolens insida räcker halsens längd precis till för att ta sig igenom hela blocket innan den runda "brunnen" kommer. Halsen är 25 cm och som framgår av bilden nedan så ser man att halsen precis räcker till innan brunnen tar vid.

Dock ska ett lock med tillhörande "monteringsring" sättas över brunnens öppning och den bygger 2 cm runtom vilket innebär locket inte går fri från blockets baksida. Så antingen är halsen för kort eller så måste jag karva bort cellplast från blockets baksida. Känns som om något är knas eller är det jag som missförstått något? (Bilden längst ner visar att det endast finns plats för 23 cm innan monteringsringen tar vid)

Otroligt tacksam för lite vägledning

Edit: Vet inte hur man göra för att infoga bilderna på olika ställen i texten. Hoppas ni förstår bilderna i alla fall.
« Senast ändrad: november 06, 2014, 22:22:46:46 av fredsan »

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Behöver hjälp med hur man monterar inlopp och bräddavlopp innan gjutning
« Svar #1 skrivet: november 07, 2014, 03:55:29:29 »
Hej, jag har likadana, fick skimmersena på plats tack vare många goda råd här i forumet och i min byggtråd. Titta gärna där.. Mina passade dock bra. Dina ser ju inte ut att passa enligt bilderna..  Kan du inte fråga där du köpte? Dom måste ju veta kan man tycka..
« Senast ändrad: november 07, 2014, 05:06:59:59 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad fredsan

Tack så mycket. Jag har kontaktat företaget  men inte fått klarhet i det än. Har skickat bilderna till dem så får vi se vad de säger
« Senast ändrad: november 07, 2014, 13:51:46:46 av fredsan »

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Det finns mängder av svar på dina frågor om du letar på forumet alt använder sökfunktionen.
Ang dina skimmer så finns det de som är mycket längre...long neck. Det ser ut som du skulle sådana....men själva skimmerkransen hamnar förmodligen över poolväggens nivå, så det kanske går ändå.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag