VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltsyran går åt snabbt!  (läst 9832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #20 skrivet: september 20, 2020, 23:28:03:03 »
Ok. Det var ju förbryllande. Och du tror inte på att ORP hamnar fel när det svänger så, ena dagen står rx 734 för 1.0 Cl och åtta dagar senare är samma rx 1.7 Cl?

Vad kan det vara som förbrukar klor? Jag har barn i poolen men det har inte badats mycket senaste veckan. Plus att mina är 9 och 12, kanske är de udda men de tycker det är äckligt med tanken på att andra barn kissar i offentliga pooler.

Är det att materialen är nya? Att jag har ett nytt tryckimp pooldäck som ev läcker kemikalier? Vad är felkällan? Jag ska testa tillverkaren igen, kanske även testa Haywood som gör control station på detta. Men de kommer nog alla skylla det på låg alkalinitet, om jag känner dem rätt.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #21 skrivet: september 22, 2020, 21:33:42:42 »
Mina barn som är äldre idag har erkänt att de gjorde detta i poolen.

Ingen sa något om detta då. Själv funderade jag över mina värden i poolen. Vad är fel?
Idag skulle ingen våga eftersom jag ser om någon gjort det.

Visst skulle det kunna vara så att din trall läcker koppar? Men det skulle öka din redox och minska din syraförbrukning. Alltså inte troligt?

Roger
« Senast ändrad: september 22, 2020, 21:37:58:58 av Roger. »

Utloggad Erica

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #22 skrivet: september 22, 2020, 22:08:32:32 »
Vi har ett automatiksystem av äldre typ, men där mätningen sker med en sond som mäter ORP. Vi har en inomhuspool, ca 8x4 m, och vi har aldrig haft något ens i närheten av dina siffror för syraförbrukning. En 30 kg dunk brukar räcka ett par år ! Klor går åt mera, men syra skall inte gå åt alls så där mycket. Du har dessutom kommunalt vatten, som inte borde ha några vattenvärden som är heltokiga (vi har brunnsvatten).

ORP-mätningen justerar klornivån på ett utmärkt sätt och vi har alltid haft en lugn och stabil drift. Du måste ju ha fått i något ämne som driver upp pH enormt om det skall gå åt så mycket saltsyra. Det som kloret höjer pH ligger inte i den storleksordningen. Men jag fick en tanke: under tillverkningen av natriumhypoklorit så används det mycket starkt basiska ämnet natriumhydroxid. Detta tas till största delen bort, men små,små rester blir kvar, därför höjer alltid natriumhypoklorit pH något. Finns det någon möjlighet att något skulle ha gått snett vid tillverkningen av natriumhypokloriten så att oreagerad natriumhydroxid (NaOH) funnits kvar i ditt klor ? Det skulle i så fall ge en mycket kraftig pH-höjning som skulle kräva rejäla mängder saltsyra för att kunna få ned pH till önskad nivå.

Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #23 skrivet: september 23, 2020, 08:17:33:33 »
Tack för svar! Erica, intressant ny tanke. Nu har jag snart slut på båda dunkarna och med vädret runt 18 grader fortsätter vi nog hålla öppet. Då märker jag på nästa dunk.

Roger, tack för svar igen! Försöker förstå vattenkemin. Det jag undrar är ju hur control station programmerats och hur snabb den där omvandlingen och ph-sänkningen blir när det du beskriver - en ren pool ger först höjt ph som sen balanseras ut - sker. Är det inte så att maskinen ändå doserar saltsyra vid minsta ph-höjning? Eller finns det en inställning någonstans som jag missat? I mina kurvor ser de enda phförändringarna som sker ut som teoretiska, dvs från 7.30 till 7.29 eller upp till 7.31. Maskinen tycker inte ens att den bommar på +-0.1. Då måste ju rimligen doseringen ske regelbundet. Sticker ph minsta lilla så doseras det. Eller har jag fel?

Ur det perspektivet måste man ju också ställa sig frågan om alka, som även nämns i instruktionerna att den ska vara 80-120. Varför den ska vara noll, som lyfts tidigare? För det gör ju att när natriumhypokloriten tillsätts borde ph sticka rätt mycket, varför saltsyra direkt adderas? Eller har jag fattat allt fel? Jag har ju automatisk ph-kontroll i ett akvarium med co2 hemma och där vet jag att jag måste addera kalcium om kh sticker ner för lågt, vilket det kan vissa tider på året, annars pendlar ph upp o ner. Kanske inte samma sak iofs.

Just nu har jag lagt mitt hopp till att backspolande ska ta bort vad det nu är. Att Hayward som jag fått kontakt med tar ansvar och likaså butiken, som lovat komma med den mest kunniga på control station.

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #24 skrivet: september 23, 2020, 09:05:34:34 »
Det har diskuterats tidigare någonstans, men jag har glömt bort detaljerna - Pahlen har ju i Minimastern alternativen att köra antingen med en fritt-klor probe eller en ORP probe, men man avråder från att använda ORP i vanliga villapooler pga att.....ja skälen har jag tappat bort men jag vill minnas att det handlar om just svårigheten att få en stabil reglering.

 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #25 skrivet: september 23, 2020, 17:31:25:25 »
Tänk vad mycket bra info det finns i denna tråd, även om inte vattnet i fråga är kristallklart ännu.......! Lärorikt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #26 skrivet: september 25, 2020, 00:27:25:25 »
Vi har aldrig ens brytt oss om att mäta alka. SÅ länge som vi inte har några problem med att hålla pH så finns det liksom ingen anledning till det. Nej även om alka är låg så sticker inte pH iväg som en pil bara av natriumhypokloriten, SÅ pH-höjande är den inte, om inte som jag nämnde ovan du nu råkat få en dunk som av misstag blivit kraftigt pH-höjande p.g.a. större andel natriumhydroxid än normalt.

pH- vår pool brukar numera ligga ganska konstant på 7.6. Vi kan enkelt justera lite upp eller ned om vi vill, men vårt system ger inga mätvärden på vad det är i absoluta tal - vi jämför därför med tablettmätningar som referens. Systemet visar pH på ett visarinstrument, där inställt referensvärde blir en cirkel i mitten, står nålen där så sker ingen åtgärd, sticker nålen ovanför den lilla cirkeln börjar systemet pumpa in saltsyra för att sänka pH. Vi använder 10 %-ig saltsyra. Vi fick en gång av misstag en dunk med koncentrerad saltsyra men den var hemsk att jobba med, rök kraftigt och röken var kraftigt irriterande. Koncentrerad saltsyra är en besvärlig produkt att hantera och det är inte värt besväret, även om förstås en dunk skulle vara ändå längre än de ca 2-3 år som vi får med den 10 %iga.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #27 skrivet: september 26, 2020, 16:01:46:46 »
Hej,
I denna tråd har sauk1 mest rätt angående problemet.

Jag har troligen fel. Det är inte kissande barn eller bakterier.

Vidare är natriumhypoklorit rejält pH-höjande. Det är därför syra behövs tillsättas.


Sauk1 har gjort av med 1 dunk klor och två dunkar 10% saltsyra. Vilket betyder att allt klor förbrukas.

Stämmer ganska bra med beräkningar syra ( 2 dunkar) och klor (1 dunk). Två dunkar 10% saltsyra motsvarar 1 dunk klors pH-höjande effekt.

Inget av det fria kloret sönderfaller naturligt till saltsyra som normalt tar ut pH-höjningen då klor har tillsatts.

Sauk1 har helt rätt när hen säger att något måste vara fel.

Tillsätts syra för fort eller för länge kommer fritt klor att omvandlas till klorgas. Denna i sin tur kommer bara att generera hälften fritt klor. En viss del kanske även läcker ut till luften av bildad klorgas?

Alltså det är syran i sig som förbrukar kloret och inte bakterier eller föroreningar.

För mycket syra dubblar både klor och syraförbrukningen.

I ett automatiskt system kan det gå fort att förbruka kemikalier om något är felinställt eller om något installerats fel.

Detta är en av anledningarna att liknande automatiska system förbrukar mer kemikalier.

Tror att sauk1 och tekniker kommer lösa denna förbrukning.

Roger
« Senast ändrad: september 26, 2020, 16:39:25:25 av Roger. »

Utloggad Erica

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #28 skrivet: september 28, 2020, 10:11:01:01 »
Alla jag träffat som har automatiksystem har haft erfarenheten att syraförbrukningen är avsevärt mycket mindre än klorförbrukningen och det stämmer även med vår egen erfarenhet från två olika pooler som båda körts med likartade system. Jag skulle uppskatta att syraförbrukningen är ca 1/10-del av klorförbrukningen i de flesta fall. Därför låter det här exemplet helt extremt, det måste finnas någon mycket speciell förklaring till den stora åtgången av syra.

Utloggad Stompen

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #29 skrivet: september 28, 2020, 10:27:40:40 »
Kan det vara fel på syran? Kan ju vara värt att kolla PH på den

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan