VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 69288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #250 skrivet: augusti 16, 2017, 10:40:35:35 »
Vet inte hur UV-reningen påverkar, har ingen erfarenhet av det.
Men alldeles oavsett så måste klorhalten upp ordentligt innan man kan ge vattnet OK efter att det varit grumligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #251 skrivet: augusti 16, 2017, 10:50:29:29 »
Det är korrekt att med UV så rek 0,5-1ppm. Men, det bygger ju också på att du har en stabil nivå i det intervallet. Jag minns inte hur du klorerar men det krävs ju nästan automatik för att hålla kloret i ett så snävt intervall.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #252 skrivet: augusti 16, 2017, 12:50:54:54 »
Det är korrekt att med UV så rek 0,5-1ppm. Men, det bygger ju också på att du har en stabil nivå i det intervallet. Jag minns inte hur du klorerar men det krävs ju nästan automatik för att hålla kloret i ett så snävt intervall.

Är det verkligen så? Jag tycker när jag mäter att det i princip alltid ligger strax under 1.

Var bortrest 5 dagar och la i en ny tablett men klippte bara upp ett hörn som ett test. När jag kom hem så mätte jag i princip noll klor och väggarna var antydan till hala. Klippte upp två hörn på påsen samt slog i snabbklor (300 gram??). Fick direkt upp klor till 3ppm och dagen efter var det tillbala mellan 0,5-1 och inga hala väggar.
Jag tycker det är relativt smidigt och jag har ändå inte lärt mig ännu, poolen har varit i drift i 2,5 månad eller nåt. Men vill nog trots allt ha automatik på sikt.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #253 skrivet: augusti 16, 2017, 13:43:12:12 »
Jag tycker att det du beskriver bevisar det jag säger! Sedan är det ju en annan fråga om man tycker det är ok att nivån fladdrar på det viset.

Jag förstår att din poäng är att det var enkelt att komma tillbaka till normalläge igen (och det är ju bra!) men för egen del är jag nöjd med att klornivån inte fluktuerar på det viset. Och om den gjorde det skulle jag vilja ha lite större marginal till "noll" desinfektion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #254 skrivet: augusti 16, 2017, 14:47:22:22 »
Jag tycker att det du beskriver bevisar det jag säger! Sedan är det ju en annan fråga om man tycker det är ok att nivån fladdrar på det viset.

Jag förstår att din poäng är att det var enkelt att komma tillbaka till normalläge igen (och det är ju bra!) men för egen del är jag nöjd med att klornivån inte fluktuerar på det viset. Och om den gjorde det skulle jag vilja ha lite större marginal till "noll" desinfektion.

Nja, jag stresstestade ett "manual system" och inget annat var att vänta och helt medvetet. Chockkloreringen var för att väggarna var hala och helt planerade. Jag är förvånad över enkelheten att hålla det stabilt.  Och stabilt mellan 0,5-1 är stabilt. Med det sagt kommer det säkert att hända nåt tråkigt ändå och jag vill som sagt ha automatik. Det är odiskutabelt att en fungerande automatik alltid är exaktare än manuell hantering med puckar, frågan är hur exakt och hur bekvämt det behöver vara?

Jag kanske har haft en jäkla tur eller helt slumpmässigt och oförtjänt fått till det? En annan bidragande orsak är troligtvis att poolen alltid är täckt när den inte används och utsätts för minimalt med solljus. 

Jag har bekanta med Minimaster där klorpumpen ballat ur och poolen är illgrön.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #255 skrivet: augusti 16, 2017, 15:26:50:50 »
Ja hur det bekvämt det behöver vara är ju subjektivt och upp till var och en att svara på. Kan man med en acceptabel arbetsinsats vidhålla en nivå på +-0,5ppm så indikerar ju det att man inte behöver någon automatik. Å andra sidan är det ju rätt kul med teknikprylar så det finns ju andra parametrar att ta hänsyn till också....

...och, automatiska system är inte immuna mot fel heller. Slangpumpar kan läcka, elektronik kan få fnatt osv. Jag har själv haft en rejäl störning i år som berodde på för lågt flöde i "mätvattenkretsen" vilket resulterade i hög (men stabil) klornivå och väldigt låg ph.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #256 skrivet: augusti 16, 2017, 15:40:43:43 »
Är det verkligen så? Jag tycker när jag mäter att det i princip alltid ligger strax under 1.

Var bortrest 5 dagar och la i en ny tablett men klippte bara upp ett hörn som ett test. När jag kom hem så mätte jag i princip noll klor och väggarna var antydan till hala. Klippte upp två hörn på påsen samt slog i snabbklor (300 gram??). Fick direkt upp klor till 3ppm och dagen efter var det tillbala mellan 0,5-1 och inga hala väggar.
Jag tycker det är relativt smidigt och jag har ändå inte lärt mig ännu, poolen har varit i drift i 2,5 månad eller nåt. Men vill nog trots allt ha automatik på sikt.

Precis så här har jag i princip haft det under sommaren.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #257 skrivet: oktober 13, 2017, 14:41:15:15 »
Nu börjar det bli dags att bomma igen för vintern. På Pahlens webbsida står det att man ska använda vinterpluggar för inloppen samt sätta en expansionsflaska i bräddavloppet. Gäller detta både för plast och för rostfritt?

Måste verkligen filtret tömmas på vatten? Om filtret står frostfritt. Tycker avtappningspluggen dels var svår att komma åt samt kändes rätt känslig för att slita gängorna. Det är ju plast och rätt liten plugg. Samt behövde jag dra åt riktigt hårt för att få det tätt. Kanske bara är jag men undviker att lossa på pluggen om jag slipper.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #258 skrivet: oktober 13, 2017, 16:07:22:22 »
Kan du inte bara sänka vattennivån till under inlopp och breddavlopp? PEM-slang tål att frysa men alla armaturer och värmepumpen skall tömda. Med pooltak så blir det ju ingen påfyllning av vatten under vintern så det är ingen risk att nivån stiger så att det kan frysa sönder någon armatur. I så fall behöver du inga vinterpluggar eller expansionsflaska. Lampan lägger vissa upp på poolkanten och andra sänker den till botten där det inte fryser.

Om du är säker på att filtret inte kan frysa så behöver du inte dränera det på vatten. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad shak

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #259 skrivet: oktober 14, 2017, 12:14:28:28 »
Jag skulle varna för Alucover (alucover.pl). Jag köpte pooltaket, model ARIEL R1 via företaget Dorpol-Pool i Poland.
I två år har jag försökt att  de  fixar polykarbonat taket. De har varit och sett fel och lovat byta ut den, men fortfarande inte skett. Jag bor i Stockholm/Täby och kan visa deras pooltak i fall någon är intresserad köpa deras product.
« Senast ändrad: oktober 15, 2017, 20:57:59:59 av shak »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan