Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #240 skrivet: juli 12, 2017, 07:06:54:54 »
Jag levererar normalt samma dag eller dagen efter order, lite beroende på hur kunden väljer att betala.
Jag har allt jag säljer på lager, just för att kunna ha snabba och säkra leveranser.
De få gånger, kanske rörande 3% av mina ordrar, så måste jag beställa hem varor från leverantören/fabriken.
Jag meddelar då kunden att det normalt tar 2-3 veckor, eller 4-6 veckor lite beroende på varifrån jag beställer, och om de har varorna i lager eller tillverkar mot order.
Kunden kan då välja att avstå sin order eller vänta.
Rätt ofta, kanske i 25% av fallen så uppstår förseningar som kan bero på allt från hög belastning på fabriken, semester, storhelger, kinesiskt nyår, mässor som fabrikanterna deltar på - o.s.v. som gör att de inte håller sin normala leveranstid.
JAG har personligen aldrig haft en kund som varit så missnöjd med leveransen att de avstått eller begärt avdrag på köpesumman som kompensation, även om jag någon gång levererat så mycket som 2-3 veckor senare än jag sagt.

När det gäller hur jag skulle göra om jag fick en sådan arbetsbelastning att jag itne hann med så är det svårt att säga, klart är att det inte är lätt att ta in ny personal som kan tillföra just något av värde på kort sikt, och det skulle nog ta emot att stänga ned webbshoppen bara för att man hade fler beställningar än man kunde hantera - det skulle nog vara den absolut sista utvägen.

I Poolbranschen är det extremt högtryck på efterfrågan från kanske april och fram till denna tid på sommaren, företagen kan inte ha hur många anställda som helst i bara några få månader/år, utan måste jobba själva tills arbetat förhoppningsvis är slutfört.
Om det inte hinns med så blir kunderna lidande - och det är detta jag påpekat, att det är rätt vanligt just i Poolbranschen.

Det är inget försvar för företaget ifråga, utan ett konstaterande av fakta.
Sen kan denna fakta dessutom kompletteras av oseriösa aktörer, rena lurendrejare, och halvt kriminella element som från tid till annan hotar sina kunder, sånt har vi också sett.
I förhållande till annat som vi sett och hört talas om så är detta fall inte extremt, men det är ju inte heller smickrande för företaget ifråga.
Som vanligt när det gäller diskussioner som denna så är det omöjligt för mig att veta säkert vad som utlovats, vilka köpvillkor företaget har, eller om det upprättats något separat avtal vid just denna order.

OM man skall spekulera vilt så kan ju t.ex. orsaken till förseningen vara att de FÅTT HEM dloow:s tak, men att det sålts till någon annan som bara skulle köpa av dem om de fick taket samma vecka, kanske dessutom i kombination med en pool - en affär på flera hundratusen kronor.
OM så vore fallet så har de agerat oseriöst.

Om förseningen beror på att de "missat beställa" så kan det bero på att de faktiskt anställt mer personal, men att de helt enkelt inte visste hur jobbet skulle göras.

Om förseningen beror på att fabriken inte levererat på utlovad tid så tycker jag faktiskt att det är just underleverantören som man kan skylla på, det ligger i vart fall utanför nämnda företags kontroll.
Självklart skall kunden i ett sånt läge uppdateras med att en försening uppstått, men för mig som hanterar ordrar varje dag så är det rätt lätt att förstå att det kan bli missar i den hanteringen, speciellt om man har mycket att göra så kan den typen av kundkontakter vara sånt som får stryka på foten.

Att ljuga för kunden när man väl ÄR i kontakt med denna finns inte på kartan för mig i alla fall, min erfarenhet är att det alltid är bäst att vara ärlig, även om det är en själv som gjort fel.

Det jag tror är att man, om man har så höga krav på leverantören som loow har, bör handla av de som är så dyra att de inte blir överbelastade ens under högsäsong.
Eller möjligen direkt från leverantören i utlandet, även om det kan innebära andra risker, som t.ex. svårhanterade reklamationer, eller försenad leverans utan större möjligheter att få ersättning än om man handlat i Sverige, troligen tvärt om - ännu svårare.

Jag är helt övertygad om att dloow är mycket missnöjd, och med rätta, om man jämför med den kundvård t.ex. jag har.
Jämför man med vad vi sett i denna bransch rent generellt så är jag inte lika förvånad över hanteringen.
Än en gång, detta är inte ett försvar för dålig kundvård, bara ett konstaterande.

Frågan är då vad man skall göra, skall vi starta en tavla i forumet där alla missnöjda för hänga ut företag och anställda med namn och bild så att de blir spetälska på marknaden, t.ex. för att de gjort ett fel, eller för att deras leverantör inte kan hålla normala leveranstider?
JAG personligen tror att det skulle skapa en kultur i forumet som inte vore så trevlig, med en massa trådar som smutskastar olika företag, vilket jag helt enkelt inte är så intresserad av, dels som sagt för att det skapar en kultur som jag inte gillar, och dels för att det finns många fler gnällspikar och rättshaverister än det finns dåliga företagare. (Inte menat mot just dloow). 

För dloow och andra som har lika höga krav på leverantören så rekommenderar jag att man informerar leverantören om detta och upprättar ett speciellt avtal som stipulerar t.ex. leveranstiden och vad vitet skall vara om leverantören inte håller vad som utlovats.
Har svårt att se något annat sätt att garantera leverans på utsatt tid, eller ersättning om den inte kan hållas.
Men man borde kunna förvänta sig att företagen sköter sånt här på ett sätt som gör kunden nöjd, även i de fall det blir strul.

PS: jag har blandade känslor för att starta en avdelning i forumet där man kan varna för, eller skryta upp olika företag.
Fördelarna:
1. Det finns ett antal oseriösa företag/personer i branschen som borde sorteras bort.
2. Det finns ett värde i att man som missnöjd kund för "prata av sig" med andra och få stöd och hjälp med hur man kan hantera den situation man hamnat i.
3. Det vore guld värt att de bra företagen också fick cred för vad du gör.

Nackdelarna:
1. Det är svårt att veta om både klagomål och beröm är "på riktigt" eller om det är skrivet av folk i branschen som försöker såga sina konkurrenter, eller skryta upp sitt eget företag.
2. Risken för att en avdelning som denna skulle användas i utpressningssyfte under pågående konflikter är hög.
3. Kan skapa en negativ kultur i forumet.
4. Företag som inte gjort nåt fel kan drabbas hårt av rättshaverister som ljuger ihop en kritik som inte är sann bara för att de till varje pris skall få rätt i den konflikt de hamnat i.

Punkt 4 är allvarlig, och jag är själv av typen som (om jag inte hade det jobb jag har) troligen skulle kunna gå rätt långt för att få rätt i en konflikt, även om det egentligen gäller en skitsak.
Jag vet att Internet är fantastiskt för att klaga på, och få rätt mot företag, och jag tycker att det är bra - så länge man vet säkert att kritiken är adekvat, nu är ju det i sig en omöjlighet just på internet då det inte finns några som helst möjligheter att kräva bevis för vad som påstås från olika håll.
Det är också orimligt att jag skall sitta och arbeta med utredningar vars syfte är att säkerställa att kritiken är riktig och i rätt proportion till de brister som upplevs a de som klagar.

Jag kanske startar en omröstning om huruvida ni andra i forumet vill ha en avdelning för ris och ros, och kanske kan man köra den ett år för att se hur det utvecklas.
Vad tror ni om det?
Skulle det inte funka bra så kan man ju radera den avdelningen med ett knapptryck.
« Senast ändrad: juli 12, 2017, 07:39:20:20 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Quality Pool o SPA

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #241 skrivet: juli 12, 2017, 11:52:10:10 »
Svar till dloow

Först och främst ber vi om ursäkt för vårt handläggande.

Vi har under detta år vuxit oerhört mycket. Detta gör tyvärr att vi EJ hinner svara på en mängd frågor samma dag från nämnde kund.

Kunden väljer själv ifall de önskar montering eller ej.
I detta fall önskade kunden EJ montage.
När nu kunden fick montage av vår duktiga leverantör hoppas jag han förstår vem som fick betala för detta montage och resa.

Vi har i dagsläget ensamrätten på dessa varor i Sverige.

Alla kunder äger sin fulla rätt att häva köpet enligt gängse regler. Naturligtvis måste detta ske skriftligen, vad kunde annars hända?

Samtliga kunder betalar innan vi sätter ner varan på deras tomt. Varför skulle detta inte gälla i detta avtal?

Vi tackar för de fina orden om kvaliteten på våra Pooltak.

Råd & Röns lista är för övrigt redigerad, gäller inte oss.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #242 skrivet: augusti 15, 2017, 17:38:26:26 »
Jag har fått huvudbry. Vattnet började bli vitt och grumligt. Ph var ok men kloret visade noll. Så vi har kört dubbel dos chocklor och en portion flockmedel. Nu bara efter en dag så är det kristallklart vatten igen. Men. Klorhalten visar ändå noll. Vi har haft i 350+280 g chocklor (delphin) (vi har 40m3 vatten) och en multitab tablett (delphin). Ändå NOLL klor. Jag har testat att ta poolvatten i en hink och tillsätta lite klor i hinken. Då blir det direkt utslag. Ska jag verkligen ha i ännu mer klor?

Utloggad nyburjare

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #243 skrivet: augusti 15, 2017, 18:36:30:30 »
Vad mäter du med ?

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #244 skrivet: augusti 15, 2017, 18:58:29:29 »
Två olika stickor

Utloggad nyburjare

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #245 skrivet: augusti 15, 2017, 19:48:10:10 »
Skulle börjat där, testa med tabletter eller annan form av mätning, stickor är inte så säkra , kan ha blivit för okänsliga och kräver högre nivå för att reagera än vad dom borde

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #246 skrivet: augusti 15, 2017, 20:19:52:52 »
Skulle börjat där, testa med tabletter eller annan form av mätning, stickor är inte så säkra , kan ha blivit för okänsliga och kräver högre nivå för att reagera än vad dom borde

Men det är alltså stickor från olika burkar av olika fabrikör.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #247 skrivet: augusti 16, 2017, 07:17:40:40 »
Vi hade i en 3e chocklor igår. Runt 300g. Idag visar stickan 0,5 i klor och 7,2 ph. Detta är helt ok. 0,5 är ju vad jag vill ha men tycker att det är konstigt att så mycket klor har behövts bara för att nå 0,5 när hela sommaren flytit på i mer sparsam klorförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #248 skrivet: augusti 16, 2017, 08:01:39:39 »
OM man fått en biotillväxt i poolen (grumligt vatten) så kan det behövas mycket klor.
Tänk på att doserna som anges för chockklorering avser att vattnet skall vara OK när man gör den, t.ex. när man fyller på nytt vatten, vis stängning eller öppning av poolen.
OM man fått algblommning eller bakterietillväxt kan det alltså behövas avsevärt högre doser.
Du bör klorera så mycket att du i vart fall ser värden på över 5 ppm innan du slutar tillsätta mer klor.
Annars finns det risk för att du får ytterligare en "blomning" i poolen så snart klornivåerna närmar sig 0.
Att bara ha 0.5 ppm klorhalt kräver nog att du har rätt kallt vatten (25-26 grader kanske) om du inte skall få bakterietillväxt.
Jag försöker se till att ligga på mellan 1 och 3 ppm i vår pool som ligger på ca 32 grader i temp.
Under 1 ppm i några dagar så börjar det bli grumligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #249 skrivet: augusti 16, 2017, 10:08:30:30 »
OM man fått en biotillväxt i poolen (grumligt vatten) så kan det behövas mycket klor.
Tänk på att doserna som anges för chockklorering avser att vattnet skall vara OK när man gör den, t.ex. när man fyller på nytt vatten, vis stängning eller öppning av poolen.
OM man fått algblommning eller bakterietillväxt kan det alltså behövas avsevärt högre doser.
Du bör klorera så mycket att du i vart fall ser värden på över 5 ppm innan du slutar tillsätta mer klor.
Annars finns det risk för att du får ytterligare en "blomning" i poolen så snart klornivåerna närmar sig 0.
Att bara ha 0.5 ppm klorhalt kräver nog att du har rätt kallt vatten (25-26 grader kanske) om du inte skall få bakterietillväxt.
Jag försöker se till att ligga på mellan 1 och 3 ppm i vår pool som ligger på ca 32 grader i temp.
Under 1 ppm i några dagar så börjar det bli grumligt.

Låter vettigt. Men har man uv rening så är väl 0,5-1 riktvärde?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag