VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats  (läst 6921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« skrivet: juni 14, 2013, 10:57:33:33 »
Hej Alla experter ;)

Jag funderar lite på vilket byggsätt som lämpar sig bäst när hemmasnickaren skall bygga pool.

Gjuten botten +markisolering under -Ja
Mura med lecablock, isodrän skiva runt om. (behövs ytterligare isolering)?
Gjuta med nån typ av armerade termoblock. Behövs då ytterligare isolering utanpå? Behövs platonmatta? alt isodränskiva utanpå?

Tänkte om det går på ett ut så är det kanske mindre jobb med att gjuta pool med thermoblock än att mura i leca?

Sen om man gjuter med termoblock så behöver man väl inte slamma/putsa ytan?? Borde ge lättare arbetssätt??

Kommentarer? :) :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2013, 13:33:14:14 »
Just de anledningarna som gjorde att jag valde Thermopoolen. Lecablock väger as, iofs får man gratis styrketräning. Dessutom behövde man inte göra något mer för isoleringen eller putsa. Jag har dock pordrän-skivor utanpå, de isolerar något men jag har dem för att leda ner vattnet till dräneringen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2013, 14:26:43:43 »
Har du nån kostnad ungefär? :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2013, 15:14:45:45 »
Jag köpte ett paket med platslagd liner. Det var ca 150000, då var själva thermoblocken ca 1/10-del av kostnaden, resten var pump, värmepump, lampor, rör m.m. Sedan ska man ha betong också. Tyvärr kommer jag inte ihåg i huvet vad den kostade mig, men det är nog olika pris i olika delar av landet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad concrete pumper

SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2013, 15:47:28:28 »
Jag byggde med hålsten som sedan fylls med betong, mycket jobb men billigt.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2013, 17:45:05:05 »
Hej Alla experter ;)

Jag funderar lite på vilket byggsätt som lämpar sig bäst när hemmasnickaren skall bygga pool.

Gjuten botten +markisolering under -Ja
Mura med lecablock, isodrän skiva runt om. (behövs ytterligare isolering)?
Gjuta med nån typ av armerade termoblock. Behövs då ytterligare isolering utanpå? Behövs platonmatta? alt isodränskiva utanpå?

Tänkte om det går på ett ut så är det kanske mindre jobb med att gjuta pool med thermoblock än att mura i leca?

Sen om man gjuter med termoblock så behöver man väl inte slamma/putsa ytan?? Borde ge lättare arbetssätt??

Kommentarer? :) :)

Behövs ytterligare isolering med lecapool: Det skadar knappast att isolera väggarna även om det mesta av värmen försvinner uppåt. Ska man starta säsongen tidigt är marken kall och då är det ju trevligt med isolering. Även senare på säsongen är det avsevärt svalare än 30 grader i marken så isolering tycker jag är bra. Isodrän? Nej, det skulle jag skippa. Fördelen med isodrän är att innifrån kommande fukt kan kondensera i skivan istället för på väggen. Använd vanlig cellplast S80 (billig på byggmax eller blocket) och fyll isåfall med 8-16 utvändigt.

Thermoblock + ytterligare isolering: Nej det behövs inte mer isolering än det som thermoblocken har.

thermoblock + platonmatta: Ja, så har jag gjort. Mest för att inte skada cellplasten när jag återfyller. Kändes bättre att göra så än att återfylla direkt mot cellplasten.

thermoblock + isodränskivan: Nej, det behövs inte mer isolering och någon fuktransport sker inte genom väggen gissar jag, så poängen med denna skiva är inte enkel att lista ut.

Mura i leca vs thermopool: Det är ett digert jobb att mura poolväggar i leca om man är nybörjar murare. Nej tack säger jag. Billigare - ja, lite. Det finns en tråd om det, jag har räknat efter rätt noga en gång. Sett till hela poolbudgeten är dock väggkostnaden en blygsam del. I mitt fall 13%. Men detta beror givetvis på om man har tak och hur mycket man lägger på pumpar etc. Thermoväggarna bygger sig inte själva förstås, men är nog enklare att få spikraka för en amatör.

Med Thermoblock behöver du inte putsa ytan. Du har normalt en tunn väggduk (4mm skumplast) + en pvcskiva bakom linern.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2013, 10:50:12:12 »
TACK för alla svar  <antman>

Det lutar åt att det blir en termopool ändå. Vi kommer att bygga en trappa oxå i stil med "Freddes betongpoolbygge"  O0 (fantastiskt snygg tycker jag)..
Hoppas vi kan ro det i land lika snyggt som han gjorde...

På sin tråd skriver han att de spacklat trappen, vad menar han då? För du behöver väl inte putsa ytorna som har isolerväggar??

/ A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool eller lecapool, kostnader/arbetsinsats
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2013, 12:38:47:47 »
Har läst den tråden förut (innan jag byggde), har för mig att det är själva trappstegen. Ska läsa igen när jag får tid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan