CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?  (läst 10170 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rogge

  • Gäst
Rogge
Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« skrivet: maj 07, 2013, 22:35:43:43 »
Hej
Har en utomhuspool, folkpool 8x4 uppvärmd med bergvärme. Det sitter ett tidur kopplat till cirkulationspumpen. Pratade med en tekniker på en värmefirma som sa att cirkulationspumpen ska vara igång hela tiden när man värmer upp poolen. Alltså dygnet runt i 3-4 månader. Om man kör med tidur så cirkulerar inte det varma vattnet ut i poolen när cirkulationspumpen vilar. Då innebära det att det varma vattnet inte har någonstans att ta vägen och bergvärmepumpen löser ut?.
Någon som har erfarenhet, tips och idéer?.
Detta är min andra säsong med pool, poolen fanns när jag köpte huset.
Min fråga är alltså om cirkulationspumpen ska vara igång dygnet runt i 3-4 månader eller man kan köra på tiduret och då vilka tidsintervaller.
Super tacksam för svar
//Roger

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2013, 23:12:41:41 »
Vet inte om jag förstår din fråga rätt, men när cirkulationspumpen inte är igång finns ingen vattencirkulation. Alla poolvärmepumpar, så vitt jag vet, stänger av automatiskt när cirkulationen avstannar.

Jag har också en Folkpool 4x8 meter och kör min cirkulation dygnet runt, även fast det inte är nödvändigt. Fördelarna och nackdelar med att köra cirkulation hela tiden mot alternativet att köra på timer har diskuteras fram och tillbaka på detta forum i omgångar.

Värmepumpen kör jag inte under natten pga att verkningsgraden på värmepumpen sjunker i takt utomhustemperaturen. Känns inte som man får så mycket valuta för de pengar det kostar att hålla igång VP under natten. 


Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2013, 23:14:46:46 »
Fast de har inte en värmepump. De har bergvärme. Jag kan inte bergvärme, så jag kan inte svara på frågan. Men jag tycker ju att man borde kunna slå ifrån bergvärmen samtidigt som man slår ifrån cirkulationspumpen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fia

SV: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2013, 14:46:55:55 »
Jag kör med bergvärme o vill jag värma dygnet runt så går poolpumpen dygnet runt också, om inte så stänger jag av bergvärmen på kvällen o då även poolpumpen.
Jag har timer på poolpumpen o med den kan jag välja om jag vill att den ska på "Automat" eller "Manuellt".
Timern är inställd mellan 08,00-20,00. Jag har aldrig låtit bergvärmen vara på om inte poolpumpen har gått.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2013, 18:13:00:00 »
Om du styr poolpumpen med samma tidur så kommer både cirkulation från bergvärmepumpen och cirkulation från poolen att gå samtidigt genom värmeväxlaren.

Att låta bergvärmepumpen cirkulera varmvatten genom vvx'en när inte poolpumpen går är ju dumt.
Frågan som dock dyker upp är, hur styr du bergvärmepumpen? Något sätt att styra start och stopp borde du ha. Tex starta när vattnet i poolen är 27 grader och stanna när den är 30 grader. Shuntstyrning eller bergvärmepumpens interna inställningar?
Startar bergvärmen pga låg temp i poolen så måste ju även cirkulationspumpen och poolpumpen starta då.
Vad är det för bergvärmepump?

Jag själv styr start och stopp med inställningarna i bergvärmepumpen. Den känner av tempen på poolvattnet och startar vid en viss temp och slutar vid en annan. Jag har kopplat så att stannar poolpumpen så stannar även  poolvärmen från bergvärmepumpen automatiskt. Det finns en blockeringsingång för poolvärmen i bergvärmepumpen som jag gör en slutning på då.
Jag har inte någon extern cirkulationspump för att cirkulera vattnet från bergvärmepumpen utan det sköter den interna cirkulationspumpen.
Poolpumpen styr jag via tidur normalt sett, har även en trelägesbrytare som jag kan ställa på "konstant på", "off" eller "tidur".
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Dumpdidump

SV: Ska cirkulationspumpen vara igång i 3 månader?
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2013, 19:08:04:04 »
Ber om ursäkt, jag läste dåligt och uppfattade inte att det gällde bergvärmepump. Har själv ingen och har därför inget erfarenhet att tillföra  <dontkn>
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag