VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver man chockklorera vid uppstart  (läst 3017 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lewan

Behöver man chockklorera vid uppstart
« skrivet: maj 03, 2013, 09:34:02:02 »
Hallå.
Köpte hus förra året och fick en pool med på köpet till barnens stora glädje! Har aldrig hafft pool tidigare så kunskapen är beränsad, men har lärt mig mycke i detta forum!
När jag stängde den i höstas så chockklorerade jag som man skulle göra.
Har läst att man även skall chockklorera även vid uppstart. När jag startade upp polen för några dagar sedan så låg både klor och ph perfekt, och ligger lika bra efter snart en vecka, bör man ändå chockklorera?
Poolen va i princip helt ren när jag startade den, nästan inga löv eller annan smuts.

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Behöver man chockklorera vid uppstart
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2013, 19:37:29:29 »
Chockklorera säger de flesta att man ska göra vid säsongsöppning för att oxidera det bundna kloret för att bli fritt (verksamt) klor.  Bundet klor är det som ger det som ger en stickande doften. Jag har som du vid säsongsöppning av poolen varje säsong haft perfekta värden, ingen stickande klordoft och kristallklart vatten. Hitintills har jag därför bara vid öppning av poolen höjt upp kloret en bit över normalt. Har funkat bekymmersfritt för mig trots att jag inte gjort enligt regelboken.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Fia

SV: Behöver man chockklorera vid uppstart
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2013, 19:47:39:39 »
För mig beror det på hur högt värde på kloret jag har, ligger det mellan 1-2 så chockar jag men ligger det runt 4-5, eller högre, så har jag väntat.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag