CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som testat Bensaltensid  (läst 7423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rb

Någon som testat Bensaltensid
« skrivet: augusti 17, 2011, 12:07:30:30 »
Hej,

Hittade detta när jag sökte efter antimögelmedel att blanda i målarfärg...
http://bensalkonklorid.com/bensaltensid-mot-alger-i-swimmingpool/

Är det någon som testat Bensaltensid i poolen? Är det ok, så är det ju ett billigt alternativ.
Vågar man ha i det, man vill ju inte låta barnen simma och få kallsupar i något som i 10% spädning kan ta död på en männsika. Men jag misstänker att detsamma gäller alla andra kemikalier man häller i (jag kör Baquacil)

Poolgiganten

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2021, 15:10:04:04 »
Fungerar med fantastiskt resultat, det bästa som finns dels för uppstart och dels för underhåll. Produkten återfinns i allt från nässpray till fasadtvätt och är helt ofarlig utspätt.

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2021, 09:31:14:14 »
Reklam för mossborttagare i poolen. Gå inte på sånt här. Klor fungerar och är den billigaste kemikalien som håller vattnet fritt från bakterier och alger. Det behövs inget nytt fantastiskt svindyrt obeprövat hälsovådligt mirakelmedel för att lösa ett problem som inte finns.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2021, 20:04:16:16 »
Hej,

Kan bara hålla med Tommy. Helt rätt som alltid.

Provade detta mögelmedel vs klor på en vägg som alltid drabbas av svarmögel. Har varje år kört detta medel för att få bort svartmöglet. Kräver mycket mekanisk rening.

Tanken med inlägget är att visa skillnaden mellan klor och annat desinfektionsmedel.

Kloret sprutadede jag på och sköldje med vatten efter 1 minut.
Mögelmedlet sköljde jag efter 3 timmar. Såg lika ut som innan desinfektion.

Har någon koll på hur man infogar bilder kan jag visa skillnaden?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2021, 20:24:44:44 »


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2021, 20:25:51:51 »
Hej,
Bara jag som försöker skicka bild. Fungerar inte.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2021, 20:33:16:16 »
Kan tyvärr inte skicka och ta emot pm.

Roger

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2021, 20:40:09:09 »
Hej Roger,

I läget där man skriver svar har jag strax ovanför knapparna Posta och Förhandsgranska en knapp Bilagor och andra tillval, Där finns Bifoga: Browse…
Jag bläddar till filen jag önskar bifoga, väljer öppna (kan nog skilja mellan olika webläsare vad saker heter).
Förhandsgranska, då ser jag inte bilden
Posta (har dessutom valt Återgå till ämnet efter postandet.)
Därefter ser jag hela inlägget inklusive bilden.

mvh Tommy 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2021, 20:49:54:54 »
Hej Tommy, fungerar inte för mig.

Bannad förutom att skriva på forumet vilket verkar var OK?

Allt annat kan jag inte göra.

Så det blir ingen bild.
Om du skriver din epost och raderar den snabbt kan jag skicka en bild. Kan tyvärr inte radera eller ändra mina inlägg.

Roger

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2021, 21:10:18:18 »
Skumt, jag har tittat runt i inställningarna men jag har vad jag förstår inga val gjorda som är relaterade till bilder eller pm. Du bör nog höra med Rickard vad som är fel.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2021, 21:20:33:33 »
Svaret är nog bannad?

En avatar tar emot alla mina pm. Vilka jag inte ser eller kan svara på.
Rickard kan nog svara på detta? Han vet vilka fel det kan vara?

Enda rättigheten jag har på forumet är att skriva. Därför är jag återhållsam.
Undviker att svara där jag har lösningar eller svar.

MVH
Roger




Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #11 skrivet: juni 20, 2021, 21:24:39:39 »
Nu bad jag Rickard att kolla
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #12 skrivet: juni 20, 2021, 21:37:07:07 »
Rickard behöver inte kolla.
Han har full koll på vilken jag är. Tror problemet ligger där?
Annars har jag varit helbannad?

Kan berätta att Rickard och jag har inga problem med varandra. Allt är yrkesmässigt.

Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2021, 07:58:41:41 »
Du har 4 begränsningar på ditt konto jämfört med övriga medlemmar, inget alls som har att göra med bifogade filer.
Vanliga medlemmar har 34 rättigheter, du har 30, gäster har bara 14 rättigheter.
Och som sagt, bifogade filer är inte begränsade.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #14 skrivet: juni 21, 2021, 15:13:20:20 »
Fungerar med fantastiskt resultat, det bästa som finns dels för uppstart och dels för underhåll. Produkten återfinns i allt från nässpray till fasadtvätt och är helt ofarlig utspätt.

Hej TommyC!

Det är mycket tråkigt att mitt tips/inlägg orsakat missförstånd som ger upphov till spridandet av felaktigheter kring bensalklorid, annat namn bensaltensid. Jag förutsätter att dina hårda ord grundas i den okunskap.

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Jag köpte 10L dunk (50% koncentrat) utanför Sverige = € 79. I Sverige har jag sett pris på 2’750 kr för 10L. Förhoppningsvis går det att hitta billigare för den som söker.

I sin renaste form är det den vanligaste anti-alg som också är det man i normalfallet köper utspätt i poolhandel. Den har ett brett användningsområde inom medicin-teknik, fasadtvätt, antimögel, mossa, poolskötsel och annat pga. av sin effektivitet och ofarlighet vid utspädning. Den återfinns också i färg med tillsatts av anti-mögel.

Outspädd blandar jag till min egen pool, 43 m3, en underhållsblandning på 2.3 deciliter. Vid uppstart efter vinterhalvåret gör jag en chockdosering på 4.3 deciliter. 10L, 50% koncentrat räcker således en evighet.

Jämförelsevis kan köpas utspädd anti-alg hos olika poolhandlare vilket liter/kg pris vida överstiger koncentrerad bensalklorid.

Jag avstår från att här i detalj gå in på enbart kloranvändning men vill påpeka att den kombination jag personligen använder drastiskt minskat behovet av klortillsatts. Inte minst är det betydelsefullt för både miljö, hälsa och plånbok.

Jag vågar påstå att ovanstående motsäger ditt påstående om en till, obeprövad, hälsovådlig dyr produkt utan funktion.

Ett annat tips för att få bort fläckar, ränder och annat vid vattenlinjen är att jag där använder melamin svamp. Även här finns belägg för säkerhet och effektivitet. Det finns en rad olika leverantörer. 

Med förhoppning om att ovanstående förtydligar.   

Med vänliga hälsningar.

Ps. Angående en diskussion om svartmögel och bifogande av bilder i den här tråden så är den överflödig och onödig. Kan bara säga att det för mig fungerar mot svartmögel på fasad, i rätt koncentration med verkan i minst 2 dygn sedan högtrycksspolning. Omgivningstemperatur ej överstigande 20C. Ds.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2021, 09:04:13:13 »
Det var du som började diskutera bilduppladdning och begränsningar - jag ville bara klargöra vad som gäller eftersom jag såg det som en kritik mot mig, och något som jag skulle orsakat - vilket inte stämmer.
Du får gärna verifiera om det fungerar eller ej med bilduppladdningen, kan ju vara bra att veta hur det fungerar tänker jag.
Beskrivningen jag länkat till i mitt tidigare inlägg gäller inte just detta forum, men funktionen är densamma.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2021, 15:44:09:09 »
Hej TommyC!

Det är mycket tråkigt att mitt tips/inlägg orsakat missförstånd som ger upphov till spridandet av felaktigheter kring bensalklorid, annat namn bensaltensid. Jag förutsätter att dina hårda ord grundas i den okunskap.

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Jag köpte 10L dunk (50% koncentrat) utanför Sverige = € 79. I Sverige har jag sett pris på 2’750 kr för 10L. Förhoppningsvis går det att hitta billigare för den som söker.

I sin renaste form är det den vanligaste anti-alg som också är det man i normalfallet köper utspätt i poolhandel. Den har ett brett användningsområde inom medicin-teknik, fasadtvätt, antimögel, mossa, poolskötsel och annat pga. av sin effektivitet och ofarlighet vid utspädning. Den återfinns också i färg med tillsatts av anti-mögel.

Outspädd blandar jag till min egen pool, 43 m3, en underhållsblandning på 2.3 deciliter. Vid uppstart efter vinterhalvåret gör jag en chockdosering på 4.3 deciliter. 10L, 50% koncentrat räcker således en evighet.

Jämförelsevis kan köpas utspädd anti-alg hos olika poolhandlare vilket liter/kg pris vida överstiger koncentrerad bensalklorid.

Jag avstår från att här i detalj gå in på enbart kloranvändning men vill påpeka att den kombination jag personligen använder drastiskt minskat behovet av klortillsatts. Inte minst är det betydelsefullt för både miljö, hälsa och plånbok.

Jag vågar påstå att ovanstående motsäger ditt påstående om en till, obeprövad, hälsovådlig dyr produkt utan funktion.

Ett annat tips för att få bort fläckar, ränder och annat vid vattenlinjen är att jag där använder melamin svamp. Även här finns belägg för säkerhet och effektivitet. Det finns en rad olika leverantörer. 

Med förhoppning om att ovanstående förtydligar.   

Med vänliga hälsningar.

Ps. Angående en diskussion om svartmögel och bifogande av bilder i den här tråden så är den överflödig och onödig. Kan bara säga att det för mig fungerar mot svartmögel på fasad, i rätt koncentration med verkan i minst 2 dygn sedan högtrycksspolning. Omgivningstemperatur ej överstigande 20C. Ds.
Hej,

Kemikalien är inte okänd i detta land. Den har används i minst 10 år som desinfektion. Som det alltid brukar vara hittar man på ett finurligt namn för denna. Du ska ha beröm för att du nämner de korrekta namnen för kemikalien.

Många tidigare trådar handlar om ett annat namn. Fortfarande samma kemikalie.

Dessa produkter hittar förr eller senare branschen för pool och spa.

Kemikalien ligger under det som kallas för kvartära ammoniumföreningar. Livsmedelsverket har skrivit en rapport om desinfektion inom livsmedelsbranschen.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2015/rapport-13-biocid-omslag--inlaga.pdf

Här kan man läsa att låga koncentrationer genererar i biocidresistens och kanske antibiotikaresistens.

Ganska dålig som desinfektionsmedel. 1ppm fritt klor dödar E-coliebakterier inom 1 minut. Alger, mögel och mossa är lätt att ta dö på. Denna produkt kräver minst två dagar.

Desinfektion handlar om att desinfektionsmedlet hanterar mikroorganismer fortare än de förökar sig. På två dagar hinner mycket att hända.
Klor orsakar inte antibiotikaresistens.

Badhus har testat denna kemikalie tidigare;
https://www.vk.se/2017-10-16/lansforetaget-far-nej-forsok-med-produkten-avbryts

Det var anledningen till att man avbröt detta medel i offentliga bassänger.

Används numera i badtunnor som ofta byter vatten.

Vidare kan inte denna tensid hantera det som vi utsöndrar som bad, ammoniak och ammonium.

Kräver en till kemikalie för detta.

Om en kemikalie behöver två dygn på sig för att inaktivera mikroorganismer skulle jag inte välja den.

Om tiden för desinfektion är lång utvecklar mikroorganismer resistens.
Hade detta land ett krav på desinfektionstid hade bara klorprodukter funnits.

Så,
Jag håller 100% med Tommy. Synd att jag inte kunde få ut bilden jag ville visa.

Kloret gjorde jobbet på 1minut och jag behövde inte borsta. Den andra delen ser ut som innan då mögelmedel tillsats.

Roger






Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2021, 08:54:16:16 »
Tack för informationen Roger!

Kunskapsläget om dessa ämnen är alltså bristfälligt (som med mycket annat) men riskerna för att dessa bidrager till utvecklingen av antibiotikaresistens gör att det är direkt olämpligt att öka användningen.

Att som i fallet med pooler och badtunnor försöka ersätta väl fungerande klorföreningar med något som troligen bidrager till antibiotikaresistens är inget annat än idiotiskt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2021, 08:59:24:24 »
Här kommer bilden som Roger försökt ladda upp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #19 skrivet: juni 23, 2021, 09:35:37:37 »
Hej,

Kemikalien är inte okänd i detta land. Den har används i minst 10 år som desinfektion. Som det alltid brukar vara hittar man på ett finurligt namn för denna. Du ska ha beröm för att du nämner de korrekta namnen för kemikalien.

Många tidigare trådar handlar om ett annat namn. Fortfarande samma kemikalie.

Dessa produkter hittar förr eller senare branschen för pool och spa.

Kemikalien ligger under det som kallas för kvartära ammoniumföreningar. Livsmedelsverket har skrivit en rapport om desinfektion inom livsmedelsbranschen.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2015/rapport-13-biocid-omslag--inlaga.pdf

Här kan man läsa att låga koncentrationer genererar i biocidresistens och kanske antibiotikaresistens.

Ganska dålig som desinfektionsmedel. 1ppm fritt klor dödar E-coliebakterier inom 1 minut. Alger, mögel och mossa är lätt att ta dö på. Denna produkt kräver minst två dagar.

Desinfektion handlar om att desinfektionsmedlet hanterar mikroorganismer fortare än de förökar sig. På två dagar hinner mycket att hända.
Klor orsakar inte antibiotikaresistens.

Badhus har testat denna kemikalie tidigare;
https://www.vk.se/2017-10-16/lansforetaget-far-nej-forsok-med-produkten-avbryts

Det var anledningen till att man avbröt detta medel i offentliga bassänger.

Används numera i badtunnor som ofta byter vatten.

Vidare kan inte denna tensid hantera det som vi utsöndrar som bad, ammoniak och ammonium.

Kräver en till kemikalie för detta.

Om en kemikalie behöver två dygn på sig för att inaktivera mikroorganismer skulle jag inte välja den.

Om tiden för desinfektion är lång utvecklar mikroorganismer resistens.
Hade detta land ett krav på desinfektionstid hade bara klorprodukter funnits.

Så,
Jag håller 100% med Tommy. Synd att jag inte kunde få ut bilden jag ville visa.

Kloret gjorde jobbet på 1minut och jag behövde inte borsta. Den andra delen ser ut som innan då mögelmedel tillsats.

Roger

Hej Roger,

Tack för utförligt och trevligt svar, det är mycket uppskattat!

Kul att få igång en seriös, nyanserad och saklig diskussion kring bensalklorid. Vill inte låta petig men måste förtydliga mig själv, det korrekta namnet är Bensalkonklorid, dom andra namnen mer vardagliga benämningar.

Du har rätt, Livsmedelverkets undersökning är intressant, en slags metastudie riktad mot livsmedelsindustrins hygien kring styckning, chark och fisk. Det är tyvärr omöjligt att dra långtgående slutsatser kring negativa effekter av bensalkonklorid, särskilt så vid användning i privat pool i så utspäd koncentration vi talar om.
Man skiljer i undersökningen på resistens orsakade av antibiotika och biocider. Den studie i undersökningen jag förmodar du syftar på är dessutom gjord i provrör. Man skiljer alltså på klinisk och mikrobiologisk resistens. Livsmedelsverket säger själva i undersökningen att det idag inte finns någon standardmetod för att mäta biocidresistens hos bakterier vilket gör det svårt att jämföra olika studier med varandra. Dessutom påpekar man att det inte är klarlagt hur viktig användningen av biocider är för utvecklingen av antibiotikaresistens.

Det är lika omöjligt som att dra långtgående slutsatser kring livsmedelverkets undersökning om klor i dricksvatten: ”vid höga tillsatser av klor till vatten med för mycket organiskt material kan det bildas cancerframkallande ämnen”. Organiskt material återfinns i en pool men man kan inte för det på vetenskaplig grund påstå att man får cancer av att bada i klorerat vatten.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/handbocker-verktyg/handbok-for-klimatanpassad-dricksvattenforsorjning-2019.pdf 

Utspädd bensalkonklorid är en mycket vanligt förekommande och godkänd desinficering i bland annat nässprayer, ögondroppar, hudkrämer och annat. Det finns medicinska studier som konstaterar att det i dessa produkter är ofarligt vid koncentrationer under 0.1%. 

Toxicitet på alger: 72 h: 0.026 mg/l. Lätt biologiskt nedbrytbart. Bioackumulerar ej. Det har inga kända cancerogena eller allergiframkallande effekter.

Angående den produkt du hänvisar till som använts i badhusen i Byske, Lövånger är det ingen som i detalj vet hur testen utförts, vilken mängd produkt som tillförts, under vilken tid, övriga förhållanden så som vattentemperatur, antal badare per kubik m.m. Däremot säger företaget och kommunens projektledare själva att det varit svårt att hålla koll på koncentrationen av medlet som ligger bakom att försöket avslutades.

https://www.norran.se/affarsliv/ingen-fortsattning-av-test-med-biocool-pa-badhusen-i-skelleftea/

En rad olika faktorer har stor betydelse för slutresultatet. Ja, det man använt i Byske, Lövånger är en tensid men alla tensider är inte de samma och helt jämförbara. Produkten du refererar till är dessutom inte bensalkonklorid.

Det jag talar om är inte enbart användande av bensalkonklorid utan kombinationen med poolklor. En familjemedlem reagerar med allergiska klorutslag på för mycket klor. Fördelen jag ser är att den kombination jag använder dragit ned på kloranvändningen vilket är mycket betydelsefullt. Klorutslagen har helt försvunnit.

Mitt användande vid svartmögel var en stor framgång. Jag hade inte bråttom utan tiden att vänta i två dagar för att låta medlet verka.

Uppsidan med det är dessutom att möglet inte växer tillbaka så som vid användandet av klorin vilket jag provat. Fasaden blev missfärgad, möglet återkom dessutom.

Långtidseffekten är för mig personligen mycket betydelsefull. Jag kan inte tala för långtidseffekten personligen annat än att min granne använde bensalkonklorid för 8 år sedan utan nämnvärd återväxt.

Jag bifogar bilder på min egen fasadtvätt, förebilden visar mögelreaktion efter 2 dagar med bensalkonklorid, därefter högtryckstvätt. Hoppas bildöverföringen fungerar.

Med vänlig hälsning.

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #20 skrivet: juni 23, 2021, 09:49:44:44 »
Tack för informationen Roger!

Kunskapsläget om dessa ämnen är alltså bristfälligt (som med mycket annat) men riskerna för att dessa bidrager till utvecklingen av antibiotikaresistens gör att det är direkt olämpligt att öka användningen.

Att som i fallet med pooler och badtunnor försöka ersätta väl fungerande klorföreningar med något som troligen bidrager till antibiotikaresistens är inget annat än idiotiskt.

Hej TommyC,

Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet. Däremot nonchalans från betraktaren. Det enda idiotiska, för att använda dina egna ord är oförmågan att nyanserat ta till sig information. Det är uppenbart att du bestämt dig för att bensalkonklorid är något farligt som helt saknar funktion. Den inställningen är din egen förlust, inget annat.

Med vänliga hälsningar.

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #21 skrivet: juni 23, 2021, 10:59:39:39 »
Jag noterar att du nonchalerar det livsmedelsverket skrev om antibiotikaresistens. Detta är ett mycket allvarligt problem som är ett av de största hoten mot hela mänskligheten om ökningen av resistens fortsätter och inga nya antibiotikum utvecklas. Det finns inte tillräckligt starka ord för att beskriva detta. Läs gärna på om antibiotikaresistens så förstår du nog hur allvarligt detta är.

Att du skriver ”Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet” tyder på att du inte har läst livsmedelsverkets rapport (eller läst men inte förstått).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #22 skrivet: juni 23, 2021, 12:53:07:07 »
Hej,

Aktiv ingrediens är samma som Biltemas mögeltvätt och tidigare nämnd produkt.

Bensalkonklorid har flitigt diskuterats på ett annat forum tidigare. Vidare på detta forum. Men då oftast under ett annat namn.

Kemikaliens avsikt från början var inte desinfektion i pool.

Tensiderna verkar genom att sätta sig på ytan på mikroorganismer. Tyvärr kan detta trigga tex. bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm. Då blir även klor verkningslöst.

Om det fanns krav på desinfektionstid skulle denna produkt inte finnas för pool och spa.

Bilden på den vita väggen illustrerar skillnaden på hur fort klor och din produkt verkar.

Vänstra sidan sprayades utspädd klorin på. Sköljdes efter 1 minut. Ingen mekanisk rening behövdes. Biltemas mögeltvätt på högra sidan. Ser obehandlad ut. Den ser lika dan ut idag. Kommer krävas mekanisk rening.

Har sagt det tidigare att alger i en pool oftast inte är ett problem att hantera. Bakterier kan bli jobbigare. Anledningen är förökningstakten. Då krävs det ett desinfektionsmedel som har snabb verkan. Alltså att desinfektionen är snabbare än förökningstakten.

Det finns en hemsida som heter samma som namnet på produkten. Sidan kanske är din. Indirekt så motsäger beskrivningen att ha den i en pool.

https://bensalkonklorid.com/bensalkon-ar-fass-och-lakemedelvarldens-sononym-for-bensaltensid-bensalkonklorid/

Roger

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #23 skrivet: juni 23, 2021, 14:55:46:46 »
Jag noterar att du nonchalerar det livsmedelsverket skrev om antibiotikaresistens. Detta är ett mycket allvarligt problem som är ett av de största hoten mot hela mänskligheten om ökningen av resistens fortsätter och inga nya antibiotikum utvecklas. Det finns inte tillräckligt starka ord för att beskriva detta. Läs gärna på om antibiotikaresistens så förstår du nog hur allvarligt detta är.

Att du skriver ”Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet” tyder på att du inte har läst livsmedelsverkets rapport (eller läst men inte förstått).

Hej igen TommyC,

Problemet med antibiotikaresistens är sannolikt vida känd, även för mig.

Det var livsmedelsverkets rapport jag läste. Jag tycker inte jag förringar eller förminskar problematiken.

Livsmedelsverkets egen slutsats är att det inte är klarlagt hur viktig användningen av biocider är för utvecklingen av antibiotikaresistens. Man påpekar dessutom att majoriteten av de undersökningar som gjorts är utförda i laborativ miljö och efterlyser mer forskning.

Dom konstaterar dessutom att det troligtvis är störst risk att bakterier kan utveckla resistens emot kvartära ammoniumföreningar, biguanider, fenoler och metallsalt. Samtidigt konstaterar man att det idag saknas detaljerade uppgifter om vilka mängder och i vilka koncentrationer bakteriella biocider används inom livsmedelsproduktionen vilket innebär att inte går att kvantifiera riskerna med olika biocider. Utifrån det gör man en riskrankning.

Dom konstaterar även att bakterier som har en förhöjd resistens gentemot en biocid avdödas i princip alla fortfarande av de biocidkoncentrationer som uppges användas inom livsmedelsindustrin idag. Detta kan vara en bidragande orsak till att man ofta har sett en ökad resistens emot antibakteriella biocider hos renodlade bakteriekulturer i laboratorieförsök, men att det än så länge har varit ovanligt att hitta biocidresistenta bakterier i miljöprover där bakterier hela tiden konkurrerar med varandra. 

Upprepad exponering av en låg koncentration av en biocid kan skapa ett selekt- ionstryck som eventuellt leder till att biocidresistensen successivt ökar. De koncentrationer av biocider som idag uppges användas inom livsmedelsproduktionen är högre än de koncentrationer som hindar tillväxt hos biocidresistenta bakterier. Låga koncentrationer av biocider kan dock förekomma till exempel när biocider spolas bort efter desinfektion eller vid felaktig användning, till exempel om biocider används på smutsiga ytor utan förgående tvättning så att höga halter organiskt material reagerar med biociden.

Med vänliga hälsningar.

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #24 skrivet: juni 23, 2021, 15:15:02:02 »
Hej,

Aktiv ingrediens är samma som Biltemas mögeltvätt och tidigare nämnd produkt.

Bensalkonklorid har flitigt diskuterats på ett annat forum tidigare. Vidare på detta forum. Men då oftast under ett annat namn.

Kemikaliens avsikt från början var inte desinfektion i pool.

Tensiderna verkar genom att sätta sig på ytan på mikroorganismer. Tyvärr kan detta trigga tex. bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm. Då blir även klor verkningslöst.

Om det fanns krav på desinfektionstid skulle denna produkt inte finnas för pool och spa.

Bilden på den vita väggen illustrerar skillnaden på hur fort klor och din produkt verkar.

Vänstra sidan sprayades utspädd klorin på. Sköljdes efter 1 minut. Ingen mekanisk rening behövdes. Biltemas mögeltvätt på högra sidan. Ser obehandlad ut. Den ser lika dan ut idag. Kommer krävas mekanisk rening.

Har sagt det tidigare att alger i en pool oftast inte är ett problem att hantera. Bakterier kan bli jobbigare. Anledningen är förökningstakten. Då krävs det ett desinfektionsmedel som har snabb verkan. Alltså att desinfektionen är snabbare än förökningstakten.

Det finns en hemsida som heter samma som namnet på produkten. Sidan kanske är din. Indirekt så motsäger beskrivningen att ha den i en pool.

https://bensalkonklorid.com/bensalkon-ar-fass-och-lakemedelvarldens-sononym-for-bensaltensid-bensalkonklorid/

Roger

Hej Roger & TommyC,

Ni är båda makalösa med era intriger och att tvista runt glosor.

Sedan min första post i den här tråden har jag blivit extremt nonchalant bemött med rena falsarier. Jag har anklagats för att vara idiot, kemikalietillverkare, göra reklam för mossborttagare, promovera hälsovådlighet med en svindyr produkt m.m.

Ni babblar goja om hur ladda upp bilder och annat, så till den grad att forumägaren / moderatorn Rickard tog det som personlig kritik.

Det är lätt att leka internettroll bakom en fasad. Det finns andra forum som är mer lämpade för det, pröva t.ex. flashback.org

Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Nu får ni ta och skärpa till er med ett hyfsat språk och visa respekt.

Med vänliga hälsningar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #25 skrivet: juni 23, 2021, 15:58:52:52 »
Hej Roger & TommyC,

Ni är båda makalösa med era intriger och att tvista runt glosor.

Sedan min första post i den här tråden har jag blivit extremt nonchalant bemött med rena falsarier. Jag har anklagats för att vara idiot, kemikalietillverkare, göra reklam för mossborttagare, promovera hälsovådlighet med en svindyr produkt m.m.



Ni babblar goja om hur ladda upp bilder och annat, så till den grad att forumägaren / moderatorn Rickard tog det som personlig kritik.

Det är lätt att leka internettroll bakom en fasad. Det finns andra forum som är mer lämpade för det, pröva t.ex. flashback.org

Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Nu får ni ta och skärpa till er med ett hyfsat språk och visa respekt.

Med vänliga hälsningar.

Hej,

Är nog första gången jag kallas för troll. Det var inte jag som som skrev;

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Tror att de flesta vill hjälpa andra på detta forum. Branschen svämmas över med "nya" produkter som är mycket bättre än allt annat.

Din produkt är inte ny. Den har diskuterats i 10 år. Vidare inaktiveras desinfektionsmedlet av hudvårdsprodukter och tvål. Det är ju trots allt en tensid.

Det enda Tommy och jag har gemensamt är att vi försöker hjälpa andra på forumet. Vi har noll kontakt med varandra. Så intriger???

Tycker jag varit väldigt saklig i denna tråd? Vidare språkligt.

Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg.

Du får gärna fortsätta med denna tråd och presentera alla fördelar med produkten som motbevisar mina inlägg.

Avslutar med;
Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #26 skrivet: juni 23, 2021, 16:04:43:43 »
Hej,

Tror alla kanske borde släppa denna tråd och kanske starta en ny vid behov?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #27 skrivet: juni 23, 2021, 16:12:26:26 »
Med det menar jag en tråd som startas 2021 och inte 2011.

Roger

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #28 skrivet: juni 23, 2021, 16:37:18:18 »
Hej,

Är nog första gången jag kallas för troll. Det var inte jag som som skrev;

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Tror att de flesta vill hjälpa andra på detta forum. Branschen svämmas över med "nya" produkter som är mycket bättre än allt annat.

Din produkt är inte ny. Den har diskuterats i 10 år. Vidare inaktiveras desinfektionsmedlet av hudvårdsprodukter och tvål. Det är ju trots allt en tensid.

Det enda Tommy och jag har gemensamt är att vi försöker hjälpa andra på forumet. Vi har noll kontakt med varandra. Så intriger???

Tycker jag varit väldigt saklig i denna tråd? Vidare språkligt.

Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg.

Du får gärna fortsätta med denna tråd och presentera alla fördelar med produkten som motbevisar mina inlägg.

Avslutar med;
Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Roger

Du är ett troll, bekvämt att gömma sig bakom en anonym fasad eller hur.

Du är också oförskämd. Om du inte förstår det genom att gå tillbaka och förstå innebörden i att påskriva mig en hemsida jag inget har att göra med så är det förmodligen kört för din del. Det är inte som du så gärna vill framstå, att hjälpa andra.

Nu är du där igen: ” Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg
”. Med det kan jag inte annat än uppfatta det som att du försöker påskriva mig någon slags gömd agenda och är oärlig. Problemet är att du inte begriper innebörden av det du gör.

Det var inte jag som initialt ställde frågan, jag bara svarade om min egen erfarenhet. Frågan ställdes i en tråd skapad augusti 2011. Ser inget som helst fel med det. I tråden berättar jag dessutom att jag köpt en 10L dunk för i runda pengar 800kr medans den säljs i Sverige för 2’750kr. Vore väl bra korkat att uppge den information.

Därefter blev jag snabbt påhoppad av två olika internetroll. Du själv och TommyC.

Vi kan ju vända på steken utifrån ditt eget resonemang: Du och den där TommyC är i maskopi som både tillverkare och försäljare av poolklor. Därför tål ni inte något annan produkt på marknaden. Galet eller hur men så kan det bli.

Jag räds inte två anonyma stollar så här avslutas ingenting. Har någon seriösa frågor är det bara att köra på.

Med vänliga hälsningar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #29 skrivet: juni 23, 2021, 17:15:55:55 »
Hej,

Så här skrev jag innan du pratade om troll, intriger och språk;

Sidan kanske är din.

Anledningen var att sidan hade samma namn som produkten.


Har varit mycket saklig hela tiden. Försökt att visa att produkten kanske inte är lämplig som desinfektionsmedel i en pool?

Vidare samma produkt som Biltemas. Fortfarande ganska dålig som desinfektion i en pool. Vidare krävs det mycket höga koncentrationer av ämnet för att kanske inte orsaka biocidresistens och antibiotikaresistens.

Den inaktiveras av vanliga hudprodukter. Sen kan man fundera på vad oxidationsmedlet klor tillsammans med denna tensid kan bilda?

Livsmedelsverkets rapport speglar lite av vägledning och försiktighetsprincipen.

Ditt sista inlägg visar spyr galla över mig. Det är ett påhopp.

Kommer alltid att föreslå klor som desinfektionsmedel. Det är mest effektivt. Det är inget jag hittat på.

Vidare välkommen i anonyma stollar.

Så ställ frågor till homebase.

Roger





homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #30 skrivet: juni 23, 2021, 18:06:46:46 »
Hej,

Så här skrev jag innan du pratade om troll, intriger och språk;

Sidan kanske är din.

Anledningen var att sidan hade samma namn som produkten.


Har varit mycket saklig hela tiden. Försökt att visa att produkten kanske inte är lämplig som desinfektionsmedel i en pool?

Vidare samma produkt som Biltemas. Fortfarande ganska dålig som desinfektion i en pool. Vidare krävs det mycket höga koncentrationer av ämnet för att kanske inte orsaka biocidresistens och antibiotikaresistens.

Den inaktiveras av vanliga hudprodukter. Sen kan man fundera på vad oxidationsmedlet klor tillsammans med denna tensid kan bilda?

Livsmedelsverkets rapport speglar lite av vägledning och försiktighetsprincipen.

Ditt sista inlägg visar spyr galla över mig. Det är ett påhopp.

Kommer alltid att föreslå klor som desinfektionsmedel. Det är mest effektivt. Det är inget jag hittat på.

Vidare välkommen i anonyma stollar.

Så ställ frågor till homebase.

Roger

Också blev du spydig…

Exakt vad jag menar, du insinuerar om att jag är här för att sälja en produkt. Du pådyvlar mig hemsidor jag inget har att göra med.

De flesta tensider är mer eller mindre giftiga för vattenlevande organismer. Det går att läsa i dina svar, sammantaget, att du inte förstått grundfrågan. Jag förespråkar inte ett utbyte av poolklor till något annat. Jag berättar om min personliga erfarenhet av en produktkombination. Inget annat.

Klor är också giftigt för vattenlevande organismer. Även här handlar det om ett kontrollerat handhavande. För små eller för stora mängder… Tittar man på datasäkerhetsblad för i princip alla kemikalier är dom livsfarliga, även klor.

Förstår helt enkelt inte vad det är för fel med att en produkt kan ha fler än ett användningsområde.

Intressant med hårprodukter. Kan undra hur mycket som vill till för inaktivering. Kanske ett dopp eller två.

Du blandar ihop Biltemas mögeltvätt med Bensalkonklorid. Deras mögeltvätt innehåller inte ett spår av produkten. Du blandade även ihop försöken i Byske, Lövånger med Bensalkonklorid.

Med vänlig hälsning.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #31 skrivet: juni 23, 2021, 19:06:53:53 »
Hej,

Vi tittar på fakta.

Bensalkonklorid
1.   Cas.nr. 68424-85-1
2.   Eg.nr. 270-325-2 Samma som Biltemas mögeltvätt
3.   REACH.nr. 01-2119965180-41

Vidare en mängd olika namn. Se gärna sidan jag länkade till med samma namn som produkten.

Det är en kvartär ammoniumförening.

Akut toxicitet Kategori 4; H302
Frätande på huden Kategori 1B; H314
Allvarlig ögonskada. Kategori 1; H318 Akut toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H400 Kronisk toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H410

Biltemas mögeltvätt Klicka på säkerhetsdatablad. Tror röd text EG.nr finns med.

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/alg-mogeltvatt-2000036393


Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #32 skrivet: juni 23, 2021, 21:59:57:57 »
Hej,

Vi tittar på fakta.

Bensalkonklorid
1.   Cas.nr. 68424-85-1
2.   Eg.nr. 270-325-2 Samma som Biltemas mögeltvätt
3.   REACH.nr. 01-2119965180-41

Vidare en mängd olika namn. Se gärna sidan jag länkade till med samma namn som produkten.

Det är en kvartär ammoniumförening.

Akut toxicitet Kategori 4; H302
Frätande på huden Kategori 1B; H314
Allvarlig ögonskada. Kategori 1; H318 Akut toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H400 Kronisk toxicitet i vattenmiljön Kategori 1; H410

Biltemas mögeltvätt Klicka på säkerhetsdatablad. Tror röd text EG.nr finns med.

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/alg-mogeltvatt-2000036393


Roger
Hej,

Hoppas vi kan släppa denna tråd nu och om det finns ett behov är det bara att starta ett nytt inlägg. Blev mycket smutskastning i dessa inlägg?
Jag fick ta mycket kritik. Men det är väl så på ett forum?


Tror det är bäst om man ger många inlägg att vara medlem i forumet?

Inte Gäst?


Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #33 skrivet: juni 24, 2021, 07:56:02:02 »
Finns nog inga troll i detta forum som vitt jag kan bedöma, så de epitetet tycker jag inte att vi skall använda oss av.
Å andra sidan kan jag förstå att det känns som ett påhopp när medlemmar i forumet antyder att man skulle ha intresse av att marknadsföra en produkt av egen vinning utan vidare påtagliga bevis för att så är fallet.
Det är inte direkt ovanligt att den typen av försök görs, men jag ser helst att misstankarna skall vara så påtaglig att det finns litet utrymme för misstag innan den typen av "varning" framförs, och då är det ju egentligen bäst om jag som admin gör det.
Vid den typ av misstanke så kan man som vanlig medlem gärna "anmäla till moderator" innan man anklagar någon, då är det upp till mig att granska och ta ställning.
Efter snart 20 års drift av 3 forum anser jag mig vara rätt väl lämpad att göra just denna typ av bedömningar, jag har även vissa verktyg som jag kan använda för att se om det finns stöd för den typen av anklagelser.
Ibland raderar jag helt sonika inläggen, men är jag det minsta osäker så händer det att jag istället kommenterar inläggen och varnar för att det kan vara oseriösa inlägg.
Det ger dels den som skrivit en chans att försvara sig, och dels blir informationen kvar, för de som trots varningen vill lita på det som skrivits.

I detta fall har jag ingen anledning att misstro någon av er som kommenterat, snarare beror väl "missnöjet" på att både Roger och Homebase är lite snarstuckna och lika säkra på att de/ni båda har rätt.
Bästa sättet att lösa upp denna typ av tvist är att presentera fakta, och till sist komma till någon form av konsensus.
Om det inte går så får man helt enkelt acceptera att man har olika uppfattningar i frågan, och ibland finns ju inte heller något objektivt korrekt svar, utan allt baseras på otillräckliga fakta, låg nivå av vetenskapliga bevis, eller helt enkelt stort utrymme för individuella riskbedömningar - även om de baseras på fakta.

Jag tycker att både anklagelser om "marknadsföring" och trollande passar illa i diskussioner som dessa, men samtidigt så verkar ju ni två "kombattanter" vara vana att debattera med "oförsiktig" argumentationsteknik, kalla det gärna härskarteknik - så jag har valt att inte gå in och censurera eller moderera.
Det vore dock klädsamt om ni kunde hålla er till fakta, utan ogrundade beskyllningar mot varandra.

Det är uppenbart att ni både besitter goda kunskaper, så jag tycker att det borde finnas en möjlighet att komma till konsensus, om inte annat gällande att ni inte gör samma bedömning om "farligheten" trots att ni grundar era åsikter på samma datablad och undersökningar.   
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag