VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Omröstning

Vad tycker du som köpt Poolsvampen om dess funktion?

Otroligt bra!
10 (52.6%)
Bättre än nåt annat jag testat, men ändå inte riktigt perfekt resultat.
1 (5.3%)
Bra, och prisvärd.
5 (26.3%)
Bra, men dyr.
2 (10.5%)
Skaplig, men inte bättre än annat jag testat.
1 (5.3%)
Dålig
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

 

Författare Ämne: Poolsvampen, bra eller dålig?  (läst 40017 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2008, 14:08:16:16 »
hej igen
gjorde ytterligare ett test med poolsvampen vår pool har ju varit med några år insprutare, skimmer med alla detaljer.
Testade först med en vanlig biltvättsvamp samt rengöringsmedel hände inte mycket såg ungefär likadant ut.
Tog då Rickards svamp och samma typ av rengöringmedel trot eller ej allting blev vit plast igen som nytt
Får väl köpa ett cyklop med snorkel och göra en totalkontroll av linern nu putsa lite där det behövs poolen är ju ändå byggd 1989 men i god kondition
ha en bra dag
carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2008, 17:06:22:22 »
Använder vanlig insektssvamp från Biltema tillsammans med avsett poolrengöringsgel - fungerar u.a. för min del och tar bort alla smutsränder på 1 runda utan att vare sig svamp förstörs eller att det "repar"/slipar linern.
Någon som testat den sorten eller har den några andra negativa effekter som gör den olämplig?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83054
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2008, 18:05:52:52 »
hej
känns för mig som insektssvampen är ganska hårda om det är den de har på alla mackar för att rengöra rutor samt lyktglasen tror den kan ge repor på lång sikt?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #13 skrivet: oktober 12, 2008, 20:46:40:40 »
Har sparat mina gamla svampar o kommit på att de fungerar alldeles utmärkt att ta bort insekter på bilfronten utan att ge repor, även asfaltsfläckar går bort med lite avfettning på svampen O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #14 skrivet: oktober 12, 2008, 22:27:28:28 »
Tack för tipset!!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #15 skrivet: oktober 12, 2008, 23:44:40:40 »
Har sparat mina gamla svampar o kommit på att de fungerar alldeles utmärkt att ta bort insekter på bilfronten utan att ge repor, även asfaltsfläckar går bort med lite avfettning på svampen O0

/ronson

Det går en rysning genom kroppen när du skriver att du tar avfettning på svampen o ger dig på asfaltfläckar med den.
Kan finnas små gruskorn i en asfaltsfläck och vad händer då?? Hmm får den inbakad i svampen o nästa gång så kanske du gnider i fronten på insekter.
Kanske jag överdriver men iallafall så skulle jag inte gjort så. Driver en liten firma o pyssslar då med bilpolering. Och har sett så mycket roligheter på bilar.
En "klassiker" är detta med flugor o insekter på fronten som "frun" har tvättat bort med svamp av typ scotchbritte. Tänk att det är aldrig killen/mannen som gjort detta, utan alltid tjejen/frun som gör detta misstag. Hmmm 

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #16 skrivet: oktober 13, 2008, 20:30:24:24 »
Spike, skulle vara intressant att höra vad en expert hade gjort för att få bort asfaltsfläckarna utan att riskera repor. Själv så avfettar  jag först, låter det stå ett par minuter innan jag går på med svampen (och har då extra avfettning på den). Har inte hittat någon bra avfettning som tar bort allt utan att behöva gnida/polera lite.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #17 skrivet: oktober 13, 2008, 21:24:49:49 »
Det finns riktigt bra avfettningsmedel, kanske inte sånt man köper på bensinmacken och dylikt. Tips åk till någon som håller på med bilvård (eller någon bilförsäljare)och köp av dem istället. Bara se till att det inte är någon "konsumtenserie". Okey det finns säkert bra inom denna katogeri oxå iofs, men jag har inget så där bra tips på detta.
 
Egentligen så skall man köra två typer av detta, ett kallavfetningsmedel och en alkalie.

Enkel förklarning på kallavfettning och Alkalie är:
Kallavfettning tar på sådant som finns under mark och produceras på detta ämne. Typ gummi är ju gjort på olika oljor. (olja=under mark) Flygrost=järn=under mark osv.....

Alkalie tar på sådant som finns ovanför markytan. T.ex flugor, sav från träd osv...


Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #18 skrivet: oktober 13, 2008, 21:31:55:55 »
tackar för informationen spike O0 ni andra för ursäkta detta lilla sidospår i tråden.../ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolsvampen, bra eller dålig?
« Svar #19 skrivet: maj 21, 2009, 20:21:00:00 »
Hej,

Idag var det dags för den årliga rengöringen av vattenlinjen, poolsvampen gjorde ett super jobb :)

Jag polerade även de rostria detaljerna i poolen med superbra resultat.

Detta inspirerade mig till nästa steg, en rostfri köksfläkt med vilken jag brottades häromdagen med diverse fettlösande medel och wettex.
Med wettexen blev resultatet sådär, idag sprayade jag lite Ajax på poolsvampen som gjort rent poolen med och tog ett par tag på fläkten, den gnistrar
och skiner. Det var helt osannolikt bra, ett par tag med svampen och lite Ajax så är alla fettbelägningar helt borta.

Superlativerna räcker inte riktigt till  O0 O0 O0 O0 O0

Det lär blir fler köp Richard !!!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan