VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avdunstning eller läckage frågan  (läst 880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Avdunstning eller läckage frågan
« skrivet: juni 23, 2021, 14:11:16:16 »
Får frågan ofta från andra "poolare" läcker min pool .. jag vet att man kan bli fundersam , blir själv det till o från .

Inte minst i veckan som gick där vi haft extremt varm , pooltäcket av hela dagar samt pumpen igång hela dygnet , då ser jag tapp lätt på 1 cm per dygn dvs ca 300 l som avdunsta bort
11 l i timmen .

När jag berättar detta är alla övertygade om att jag borde leta läcka , men jag har ingen läcka !! det är fysikens lagar .

Hur vet jag nu detta så säkert , jo därför att det har under alla år varit samma .... men då säger någon du har alltid haft en läcka.

Men då är det en läcka som tätar sig själv under 9 månader när plåtarna är på , ingen värme för under dessa 9 månader tappa jag ca 2-5 cm

https://www.poolar.se/hur-mycket-vatten-kan-avdunsta-fran-poolen/


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Avdunstning eller läckage frågan
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2021, 16:53:02:02 »
Om det inte är i pump/slangar. De är ju (oftast) pluggade under vintern så då kan det inte läcka där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Avdunstning eller läckage frågan
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2021, 16:58:05:05 »
Om det inte är i pump/slangar. De är ju (oftast) pluggade under vintern så då kan det inte läcka där.

NEJ, pluggar aldrig, står vatten på precis samma sätt och på samma nivå över vintern dvs alla slangar är vattenfyllda med samma nivå .
Samt att det sjunker ungerfär 20 % av 1 cm per dag på sommaren om jag inte har av överdraget

Utloggad Erica

SV: Avdunstning eller läckage frågan
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2021, 12:12:24:24 »
Hur mycket som dunstar från en pool beror på flera faktorer. Givetvis på om man täcker poolen när den inte används, men även på temperaturskillnaden mellan vattnet och luften och inte minst det som många inte tänker på: hur mycket det blåser precis där poolen ligger. En pool som ligger starkt utsatt för blåst kommer att få stor avdunstning.

Avdunstning innebär alltid stora energiförluster och en pool som har stor avdunstning kommer också att kosta mycket att värma upp. Därför lönar det sig att försöka hitta en så vindfri plats som möjligt i trädgården när man planerar för en pool.  Alternativt får man täcka poolen när det inte badas, då blir ju avdunstningen mycket låg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag